Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Marta Rivera De La Cruz
‹Życie na później›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie na później
Tytuł oryginalnyLa vida después
Data wydania12 lutego 2013
Autor
PrzekładMałgorzata Klimek
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7839-450-1
Format480s. 125×195mm
Cena37,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Przyjaźń i zagadka z przeszlości
[Marta Rivera De La Cruz „Życie na później” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Życie na później” to popularna literatura kobieca w hiszpańskim wydaniu. Niestety, powieść pozostawia wiele do życzenia. Jest mało spójna i z powodzeniem można było stworzyć z niej dwie osobne książki. Całe wrażenie psuje w dodatku nienajlepszy przekład.

Joanna Kapica-Curzytek

Przyjaźń i zagadka z przeszlości
[Marta Rivera De La Cruz „Życie na później” - recenzja]

„Życie na później” to popularna literatura kobieca w hiszpańskim wydaniu. Niestety, powieść pozostawia wiele do życzenia. Jest mało spójna i z powodzeniem można było stworzyć z niej dwie osobne książki. Całe wrażenie psuje w dodatku nienajlepszy przekład.

Marta Rivera De La Cruz
‹Życie na później›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie na później
Tytuł oryginalnyLa vida después
Data wydania12 lutego 2013
Autor
PrzekładMałgorzata Klimek
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-7839-450-1
Format480s. 125×195mm
Cena37,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Są takie przełomowe chwile, kiedy musimy się zatrzymać i zrobić bilans całego życia. Dla Victorii, której z pozoru nie brakuje niczego, bo odnosi sukcesy w pracy i jest bogatą mężatką, takim momentem jest niespodziewana śmierć hiszpańskiego przyjaciela Jana. Ta strata jest dla niej impulsem, aby rozliczyć się z przeszłością i przemyśleć swoją obecną sytuację. Spojrzenie prawdzie w oczy, czego Victoria dotąd unikała, okazuje się trudne.
Na początku książka podąża tropem znanego filmu „Kiedy Harry poznał Sally”, opisując (idealną, a jakże) przyjaźń Victorii z Janem zawartą podczas studiów. Są sobie bliscy, ale niczego więcej między nimi nie ma, w co oczywiście nikt ze znajomych nie może uwierzyć. Przyjaźni nie rozbijają nawet zawarte małżeństwa, choć współmałżonkowie nie są zachwyceni bliskością Victorii i Jana.
I nagle Jan umiera, a jego pogrzeb jest dla Victorii okazją, aby unormować relacje z jego żoną i córką. Victoria spełnia w ten sposób życzenie Jana, wyrażone w napisanym do niej przed śmiercią dramatycznym liście. To dosyć zawiłe, bo na horyzoncie pojawiają się jeszcze inne osoby z jego rodziny. Toczą się rozmowy, wszyscy próbują stawić czoło stracie i ułożyć życie z myślą o przyszłości.
Ten wątek nie został jednak doprowadzony konsekwentnie do końca, bo powieść zostaje skierowana na zupełnie inne tory: wdowa po Janie otrzymuje niespodziewanie tajemniczy fragment filmu, w którym występuje kilkunastoletnia Greta Garbo. I oto w ramach „poprawy relacji” wszystkie kobiety opłakujące Jana zgodnie udają się do Londynu, aby rozwikłać zagadkę nieznanego filmu. Tu wkracza na scenę Douglas Faraday, który niespodziewanie zmieni życie każdej z bohaterek.
W rezultacie powstało mało spójne połączenie spod znaku „dwa w jednym”: połowę powieści obyczajowej trochę w typie chick lit, i połowę – zresztą dużo bardziej udaną – powieści z zagadką w tle, która rozgrywa się wśród wnętrz antykwariatów, poświęconej odkrywaniu tajemnic z przeszłości. Kompozycja książki nie przekonuje również dlatego, że autorka zdecydowała się opowiedzieć o wielu rzeczach z życia Victorii (a później też Douglasa) w postaci retrospektywnych opisów, zbyt długich i drobiazgowych, z których po prostu wieje nudą. Niezbyt przekonująco zostały też zarysowane kłopoty małżeńskie Victorii, przez co mozna odnieść wrażenie, że jej problemy są trochę wydumane.
Opisane powyżej zastrzeżenia są oczywiście subiektywne i być może taka akurat konstrukcja książki przypadnie komuś do gustu. Szkoda tylko, że przekład „Życia na później” dodatkowo nie pomaga nam polubić tej książki. Tłumaczka nadużywa wyrażenia „obawiam się” tam gdzie idealnie pasowałoby „niestety”. Przez całą książkę przewija się irytujące: „wybuchła śmiechem”, by nie wspomnieć jeszcze o tajemniczym „mięsnym cieście”. W ogólnym rozrachunku książka okazuje się zaledwie poprawna, choć z drugiej strony absolutnie nie można też powiedzieć, że jest niestrawna i całkowicie beznadziejna.
koniec
6 kwietnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Wspaniałe czasy, które warto lepiej poznać
Marcin Mroziuk

1 VI 2024

W „Od morza do morza” autorzy przedstawiają młodym czytelnikom najważniejsze wydarzenia i osiągnięcia epoki Jagiellonów. Co istotne, większość opowiadań jest na jeszcze wyższym poziomie literackim niż w pierwszym tomie cyklu „Zdarzyło się w Polsce”.

więcej »

PRL w kryminale: Geniusz prowokacji
Sebastian Chosiński

31 V 2024

Skoro nowelę „Cień” Aleksandra Ścibora-Rylskiego postanowił sfilmować Jerzy Kawalerowicz, mający już wówczas znaczącą pozycję w peerelowskiej kinematografii dzięki ekranizacji „Pamiątki z Celulozy” Igora Newerlego, musiało być w niej coś intrygującego. I rzeczywiście: ta historia, rozpięta pomiędzy wydarzeniami czasu okupacji i współczesnością (w kontekście połowy lat 50. XX wieku), zaskakuje dramatyzmem i czyhającą za każdym załomem zagadką.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Polityka masowych mordów
Miłosz Cybowski

29 V 2024

„Imperium zniszczenia” Alexa J. Kaya ukazuje ogromną skalę nazistowskiej masowej zagłady, a jednocześnie pokazuje szeroki kontekst morderczej polityki.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Alchemia
— Joanna Kapica-Curzytek

Odtrutka na szkolną traumę
— Joanna Kapica-Curzytek

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.