Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Italo Calvino
‹Wicehrabia przepołowiony›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWicehrabia przepołowiony
Tytuł oryginalnyIl visconte dimezzato
Data wydaniamaj 2004
Autor
PrzekładBarbara Sieroszewska
Wydawca Cyklady
CyklNasi przodkowie
ISBN83-86859-84-9
Format112s. 120×170mm; oprawa twarda
Cena28,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Jezuici nie przebaczają
[Italo Calvino „Wicehrabia przepołowiony”, Italo Calvino „Baron drzewołaz”, Italo Calvino „Rycerz nieistniejący” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Za sto lat postmodernizm będzie tylko jeszcze jedną epoką literacką, która dawno minęła. Być może wówczas dzieci w szkołach będą czytać Italo Calvino. Powinny, zwłaszcza piękną trylogię „Nasi przodkowie”, która sięga do baśni, podejmuje filozoficzne wątki, zachwyca przygodą, poetycznymi opisami, tworzy nowe mity i Bóg wie, co jeszcze.

Michał Foerster

Jezuici nie przebaczają
[Italo Calvino „Wicehrabia przepołowiony”, Italo Calvino „Baron drzewołaz”, Italo Calvino „Rycerz nieistniejący” - recenzja]

Za sto lat postmodernizm będzie tylko jeszcze jedną epoką literacką, która dawno minęła. Być może wówczas dzieci w szkołach będą czytać Italo Calvino. Powinny, zwłaszcza piękną trylogię „Nasi przodkowie”, która sięga do baśni, podejmuje filozoficzne wątki, zachwyca przygodą, poetycznymi opisami, tworzy nowe mity i Bóg wie, co jeszcze.

Italo Calvino
‹Wicehrabia przepołowiony›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWicehrabia przepołowiony
Tytuł oryginalnyIl visconte dimezzato
Data wydaniamaj 2004
Autor
PrzekładBarbara Sieroszewska
Wydawca Cyklady
CyklNasi przodkowie
ISBN83-86859-84-9
Format112s. 120×170mm; oprawa twarda
Cena28,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Powieści włoskiego pisarza przypominają kłącze rozrastającej się dziko rośliny. Nie ma tu miejsca na prostą opowieść czy jednoznaczne przesłanie. Toteż zwolennicy tezy, że literatura powinna być jasna i przejrzysta, mogą darować sobie dalsze czytanie tego tekstu (i Calvino). W trzech krótkich książkach mamy do czynienia z prawdziwą feerią tematów: obok filozoficznych rozważań o istnieniu człowieka pojawiają się awanturnicze przygody rozgrywające się na drzewach, poszukiwaniu pełni życia towarzyszą perypetie jak z komedii qui pro quo. Calvino bogactwem wątków spokojnie dorównuje Umberto Eco czy Thomasowi Pynchonowi – tyle że w mikroskali, bo cała trylogia zajmuje tyle stron co jedno „Imię róży”.
Calvino w baśniowy sposób, często korzystając z narracji à la powieść przygodowa dla chłopców, opisuje życiorysy trzech bohaterów żyjących w różnych epokach i miejscach. Pierwsza i najkrótsza z książek (a jednocześnie najsłabsza), „Wicehrabia przepołowiony”, to historia Włocha, który udawszy się na wojnę do Czech, zostaje rozerwany na pół przez wybuch armatni. Do rodzinnego miasta wraca tylko część wicehrabiego – na dodatek ta gorsza część – i zaczyna broić. Ekscesy hrabiego próbuje zrozumieć młody bohater wraz z przyjacielem, doktorem Liveseyem, notabene wyjętym z kart „Wyspy skarbów” R.L. Stevensona.

Italo Calvino
‹Baron drzewołaz›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBaron drzewołaz
Tytuł oryginalnyIl barone rampante
Data wydania2004
Autor
Wydawca Cyklady
CyklNasi przodkowie
ISBN83-86859-85-7
Format328s. 120×170mm; oprawa twarda
Cena34,—
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Najciekawsza z całej trylogii jest opowieść o Cosimie, bohaterze „Barona drzewowłaza”. W powieści o arystokracie, który postanowił przepędzić życie na drzewach, Calvino łączy ze sobą powieść przygodową dla chłopców i poważne rozważania na temat wolności ludzkiej. Dlatego Cosimo oprócz hasania po drzewach czy walki ze znienawidzonymi jezuitami (którzy nigdy nie przebaczają) próbuje stworzyć idealne państwo. W jego projekcie konstytucji nowej utopii uwzględnia się prawa nie tylko mężczyzn, kobiet, dzieci, innowierców, ale także „Zwierząt Domowych i Dzikich, nie wyłączając Ptaków, Ryb i Owadów, a także Roślin, zarówno Wysokopiennych jak i Ogrodowizny i Ziół”. Jeden ze swoich projektów baron przesyła Diderotowi, jednak bez powodzenia.
Jeśli miałbym porównać do czegoś twórczość Calvino, nasuwają się dwa nazwiska: Jorge Luis Borges i wzmiankowany już Eco. Borges, bo autor „Rycerza nieistniejącego” podobnie jak jego argentyński kolega wyraźnie zafascynowany jest tworzeniem mitów i legend. Przy czym nie są one powtórzeniem tego, co już było, ale raczej współczesną wersją. Tak jest na przykład z rycerzem Karola Wielkiego, Agilulfem, który jest tak doskonały, że... wcale go nie ma. A jednak dokonuje wspaniałych czynów czy nawet – ujmijmy rzecz poetycko – obcuje cieleśnie z damą. Literatura Calvino wyrasta z pierwotnej potrzeby snucia opowieści, jest ciągłym poszukiwaniem sensu za pomocą słowa. O ile jednak opowiadania Borgesa są często niepokojące, o tyle autorowi „Barona...” bliżej do Eco z okresu „Baudolino” czy „Tajemniczego płomienia królowej Loany”. (Choć, oczywiście, jest odwrotnie – to autor „Lector in fabula” czerpie ze stylistyki Calvino).

Italo Calvino
‹Rycerz nieistniejący›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRycerz nieistniejący
Tytuł oryginalnyIl cavaliere inesistente
Data wydania2004
Autor
Wydawca Cyklady
CyklNasi przodkowie
ISBN83-86859-86-5
Format160s. 120×170mm; oprawa twarda
Cena29,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
„Nasi przodkowie” to wspaniały kolaż literatury, a mamy tu prawie całą literaturę, łącznie z naukową refleksją, filozofią czy nawet narracją religijną. Mit nie stracił swojej roli w życiu człowieka, mówi Calvino, nie doświadczamy go jedynie estetycznie. W rzeczywistości niewiele różnimy się od naszych praszczurów uganiających się za świętym Graalem (choćby tylko w celu stwierdzenia, czy Galahad był naprawdę Czysty) czy marzących o sielskim życiu dobrego dzikusa Jakuba Rousseau.
W „Wykładach amerykańskich” Calvino stwierdza: „Literatura (i chyba tylko literatura) może wytworzyć antyciała, które zahamują ekspansję tej językowej dżumy”. Pisarzowi chodziło wprawdzie o sprzeciw wobec technicyzacji życia, ale jego wypowiedź można rozciągnąć na cały proces wtórnego analfabetyzmu, który rozprzestrzenia się na świecie. Gdybym był lekarzem literackim, swoim pacjentom zapisywałbym „Naszych przodków” jako szczepionkę przeciw bezmyślności, na którą cierpią nasze czasy.
koniec
26 stycznia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wymyśl miasto, a ja ci o nim opowiem
— Daniel Markiewicz

Jeśli letnią porą recenzent
— Daniel Markiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.