Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Traffic Junky
‹Desert Carnivale›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDesert Carnivale
Wykonawca / KompozytorTraffic Junky
Data wydania14 października 2016
NośnikCD
Czas trwania64:58
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Man Behind the Sun09:06
2) The Once That We Want04:01
3) Dignity05:30
4) Desert Carnivale05:07
5) Life After Life06:07
6) Hercules05:03
7) Evil Woman06:10
8) In the City of Lost Souls05:25
9) Little Boy07:02
10) One Shot, One Kill06:29
11) Becky04:53
Wyszukaj / Kup

Dwupak tematyczny: Czerpiąc pełnymi garściami…
[Traffic Junky „Desert Carnivale”, Archangelica „Tomorrow Starts Today” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To nie wstyd wzorować się na dokonaniach artystów, którzy byli przed nami. Którzy w poszukiwaniu nowych środków wyrazu przetarli szlaki. Nawiązując do ich twórczości, oddaje im się także należny hołd. Tą drogą podążyły dwa polskie zespoły – olsztyński Traffic Junky i warszawska Archangelica – które na płytach „Desert Carnivale” i „Tomorrow Starts Today” zapędziły się w rejony stoner metalu (pierwszy) i rocka progresywnego (drugi).

Sebastian Chosiński

Dwupak tematyczny: Czerpiąc pełnymi garściami…
[Traffic Junky „Desert Carnivale”, Archangelica „Tomorrow Starts Today” - recenzja]

To nie wstyd wzorować się na dokonaniach artystów, którzy byli przed nami. Którzy w poszukiwaniu nowych środków wyrazu przetarli szlaki. Nawiązując do ich twórczości, oddaje im się także należny hołd. Tą drogą podążyły dwa polskie zespoły – olsztyński Traffic Junky i warszawska Archangelica – które na płytach „Desert Carnivale” i „Tomorrow Starts Today” zapędziły się w rejony stoner metalu (pierwszy) i rocka progresywnego (drugi).
Pustynny nadwiślański rock

Traffic Junky
‹Desert Carnivale›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDesert Carnivale
Wykonawca / KompozytorTraffic Junky
Data wydania14 października 2016
NośnikCD
Czas trwania64:58
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Man Behind the Sun09:06
2) The Once That We Want04:01
3) Dignity05:30
4) Desert Carnivale05:07
5) Life After Life06:07
6) Hercules05:03
7) Evil Woman06:10
8) In the City of Lost Souls05:25
9) Little Boy07:02
10) One Shot, One Kill06:29
11) Becky04:53
Wyszukaj / Kup
Po dwóch EP-kach przyszła pora na pełnowymiarowy debiut. I to najwyższa pora. Kwartet z Olsztyna sprawił sobie już tyle premierowego materiału, że w końcu musiał podzielić się nim ze słuchaczami. Na dodatek zrobił to za własne pieniądze, co dodatkowo zasługuje na pochwałę. Znaczy się – panowie wierzą w to, że ich działania artystyczne mają sens. A czy naprawdę mają? Owszem. Choć jeśli ktoś dwadzieścia pięć lat temu wsłuchiwał się w Kyuss i Monster Magnet, a i dzisiaj stara się być na bieżąco z dokonaniami takich formacji, jak Electric Wizard czy Karma to Burn – niczym specjalnym zaskoczony nie zostanie. Olsztynianie pełnymi garściami czerpią z dokonań klasyków gatunku, nie zapominając przy tym, że stoner rock rodził się tak naprawdę w latach 70. ubiegłego wieku.
Album „Desert Carnivale” jest więc przede wszystkim dla tych, którzy z uśmiechem radości na twarzy przyjmują obecną modę na hardrockowy vintage. Tym bardziej że olsztynianie wiedzą, jak korzystać z dorobku minionych pokoleń. W ich muzyce znajdziemy to wszystko, co wywoływało rumieńce u naszych ojców i matek (względnie dziadków i babć), czyli ekscytujące solówki gitarowe (tak! Paweł Rychta jest bez wątpienia najmocniejszym punktem zespołu), mocny głos wokalisty (Dariusz Krasowski ma jeszcze trochę pracy przed sobą, ale i jemu należą się pochwały), energetyczną sekcję rytmiczną, wreszcie odważne nawiązania do gatunków pokrewnych stylistycznie, a więc doom metalu („Life After Life”) i trącącego bluesową psychodelią desert rocka (utwór tytułowy, „Becky”), nie brakuje też czysto punkowej ekspresji („Hercules”).
Chwilę oddechu zapewnia natomiast „In the City of Lost Souls”, który z braku innych kompozycji ocierających się o rockowy romantyzm, można uznać za balladę. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze utrzymana w konwencji okładka. A łyżka dziegciu? Może nie tyle łyżka, co łyżeczka. Na dłuższą metę „Desert Carnivale” jest odrobinę nużący. Przydałoby się więc – z myślą o przyszłości Traffic Junky – albo odchudzenie płyty, albo zadbanie o większą różnorodność muzyczną i aranżacyjną. W każdym razie – jest dobrze, a może być jeszcze lepiej. Warto dodać jeszcze, że – poza Krasowskim i Rychtą – skład olsztyńskiej formacji dopełniają: basista Dominik Piechowski i perkusista Filip Zawadzki.
Drugie otwarcie

Archangelica
‹Tomorrow Starts Today›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTomorrow Starts Today
Wykonawca / KompozytorArchangelica
Data wydania30 września 2016
Wydawca Lynx Music
NośnikCD
Czas trwania64:26
Gatunekrock
EAN5906395942039
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Tomorrow Starts Today [Opening]00:40
2) Yazid’s Song07:20
3) A Trip to Mars09:01
4) Sirens on White Shore04:00
5) Voice from Behind the Wall of Silence08:08
6) Narrow Gravel Path06:34
7) Prayer01:08
8) Enter My Garden09:56
9) Endless Chapter06:22
10) Dark Formation on the Sky07:32
11) Tomorrow Starts Today – Valley Behind the Door03:40
Wyszukaj / Kup
Jeśli ktoś nie przepada za rockiem progresywnym, album warszawskiego kwintetu Archangelica utwierdzi go w przekonaniu, że ma słuszność. Kto natomiast taką muzykę lubi, przesłucha płytę (bez zgrzytania zębami), a potem najprawdopodobniej odłoży ją na półkę, by wrócić do niej za… kilka miesięcy, a może nawet kilka lat. W każdym razie kiedy już zapomni, co kryło się za tą raczej mało oryginalną nazwą i podejmie próbę odkrycia zawartości albumu na nowo. Grupa istnieje od prawie trzynastu lat, ale na koncie ma dopiero dwa pełnowymiarowe wydawnictwa. Ubiegłoroczne „Tomorrow Starts Today” to właśnie drugie z nich. Należy jednak podkreślić, że debiutancki album „Like a Drug” nagrany został w zupełnie innym składzie, z którego do dzisiaj pozostał jedynie gitarzysta Maciej Engel.
Słucha się tej muzyki bez większego bólu, lecz niewiele też z niej pozostaje po dotarciu do końca. Takich formacji są w światku progresywnym dziesiątki, jeśli nie setki. Ba! nawet w Polsce – od czasów pierwszego Quidamu (z Emilią Derkowską) czy Albionu – posiadanie żeńskiego głosu w zespole – w tym przypadku pod postacią Patrycji Mizerskiej – nie jest żadnym wyróżnikiem. Na jedenaście kompozycji żadna nie wstrząsa, nie powoduje efektu „wow”, nie przyspiesza bicia serca z emocji. Z drugiej strony trzeba warszawiakom oddać, że nie obrażają inteligencji słuchacza. W ich muzyce wszystko jest poprawne, nastrój całkiem przyjemny, kilka melodii może się nawet, zanim wypadną z pamięci, spodobać – vide gitarowe pasaże w „Voice from Behind the Wall of Silence” i „Tomorrow Starts Today – Valley Behind the Door”.
Ale cóż… to wszystko. Jak na zespół progresywny przystało, panie (bo są aż dwie, poza wokalistką również basistka Joanna Przybysz) i panowie (poza Engelem drugi gitarzysta Mariusz Jasiak i perkusista Robert Kubajek) z Archangeliki mają tendencje do tworzenia rozbudowanych kompozycji. Zupełnie niepotrzebnie. W „Enter My Garden”, „Endless Chapter” czy „Dark Formation on the Sky” nie ma nic, co by usprawiedliwiało ich czas trwania. Swoją drogą, ciekawe – a może był to zamierzony ruch? – że najsłabsze utwory muzycy umieścili na końcu. Może mieli nadzieję, że do tego momentu niewielu dotrwa…
koniec
28 marca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.