Nieużyteczne w Zielonej GórzeBWA Zielona Góra Andrzej Bembenek | nieużyteczne | otwarcie 11.05. godz. 19:00 | wystawa czynna do 03.06.2018
BWA Zielona GóraNieużyteczne w Zielonej GórzeAndrzej Bembenek | nieużyteczne | otwarcie 11.05. godz. 19:00 | wystawa czynna do 03.06.2018 Zamazywanie słupów trakcyjnych to w moich obrazach sposób na ich indywidualizację. Sprzeciw wobec uwspólnotowieniu, na którym bazują systemy totalitarne i korporacje. Tam nierozpoznawalność, rodzaj uniformizacji warunkuje trwanie w układzie nastawionym na narzucony z góry, ściśle określony sposób życia. Trochę jak w książce Aldousa Huxleya. Jego Nowy wspaniały świat to przerażająca wizja przyszłego społeczeństwa – w pełni zorganizowanego, żyjącego w mechanistycznej strukturze. Pozbawione wolności i indywidualizmu, zagrożone nieuniknionym przeznaczeniem, gdzie szczęśliwi ludzie to tacy, którzy nie są świadomi lepszych i większych możliwości, żyją we własnych światach odpowiednio skrojonych do ich predyspozycji. Generalnie, jak się popsujesz, odpadasz i wymieniamy cię na nowy model. Jednak – co ważne – o tych samych parametrach. Wykluczenie paradoksalnie daje szansę na odnalezienie w sobie indywidualności. Z przekory nie maluję postaci. Wybrałem trakcje, dźwigi, mosty i inne opuszczone obiekty tego typu, ponieważ posiadają wspólne cechy, powstają w ściśle określonym celu, ich byt, czas trwania jest związany z ich przydatnością do pełnienia ściśle określonych funkcji. W obrazie stanowią znakomity motyw do konstruowania przestrzeni malarskiej, będącej formą walki z przeznaczeniem. Bo tym jest proces twórczy ich indywidualizacji przez niszczenie. Odchodząc od pierwotnego znaczenia buduję zupełnie inny, nowy świat znaczeń. On jest sensem nowego obrazu. Podobną metodą posługiwałem się w trakcie prac nad obrazami do doktoratu. Nowe znaczenia wypowiedzi tworzyłem przez zamalowanie pierwotnych form gęstą, ciemną farbą laserunkowa. Kolejnym etapem uwalniania były białe zasłony. Sposób na odcięcie od zastanego. Zmieniły się jedynie motywy. Teraz przedmiotem eksperymentów stał się pejzaż, ale zdarzały się również portrety znaczących dla mnie osób m.in. Akiego Kaurismaki. Bo rzecz ciągle w wolności, w nieustających próbach oderwania się od systemu. Prace monochromatyczne, prezentowane w Galerii BWA, to malarstwo gestu. Jego siła – jak sądzę – tkwi w wyborze zamazanego fragmentu obrazu. Poprzez taką destrukcję i odpowiedni dla siły wyrazu kolor tworzyłem emocjonalne konstrukcje – wyraz empatii lub krzyk protestu przeciw systemowej zależności, uwikłaniu motywów. Malowałem je, bo coś mnie w nich pociągało, nie tylko w obszarze wizualnym, kompozycyjnym. Pociągał mnie kontekst znaczeniowy – to, co z tyłu, za obrazem. Sfera uwikłania w zależności i możliwość wyboru. Od nich zależał mój wybór, wolny, przez to czysty gest artysty. Andrzej Bembenek 11 maja 2018 65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19 tel. 68 325-37-26 fax 68 325-37-26 Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17 Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
BWA Zielona Góra
— Zwierzę Ci się, kochanie, w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Dorodango w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Stan nieważności w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Rachunek z miłości platonicznej w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Świetlica w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Odludzkie w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Rok Rzeźby w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Błogobzbzbzstan w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Pluralador w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra
— Małe obrazy w Zielonej Górze