Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Odtwórz to jeszcze raz, Sam
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2 3 »

Dominik Herman

Odtwórz to jeszcze raz, Sam
[ - recenzja]

Wydanie niesie z sobą jeszcze kilka wzruszających momentów. Wśród dodatków można odnaleźć pełną wersję sceny z hotelu Hyatt, w której para śpiewa piękną rockową balladę. Na dyskach zgromadzone zostały artykuły muzyczne reżysera, teledysk i zwiastun kinowy.
The Abyss: Special Edition, reż. James Cameron
Twentieth Century Fox Home Entertaiment/1989-1992
Obraz: 2.35:1 nie-anamorficzny
Dźwięk: Dolby Digital 5.1
Terminator 2: Ultimate Edition, reż. James Cameron
Artisan Home Entertainment/1991
Obraz: 2.35 anamorficzny
Dźwięk: Dolby Digital 5.1 EX, DTS ES 5.1
Dodatki: po dwie płyty DVD, kinowe i rozszerzone wersje filmów, reportaże i filmy dokumentalne z planów zdjęciowych, scenariusze, tekstowe dokumentacje produkcji filmów, inne
Van Ling na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych był etatowym kreatywnym współpracownikiem reżysera Jamesa Camerona. W tamtym okresie Ling odpowiadał również za przygotowanie laserdyskowych edycji kultowych obrazów Camerona. Nic dziwnego, że kiedy LD zostało wyparte przez DVD (chociaż tak naprawdę kolekcjonerzy laserdysków ciągle mają się dobrze), to właśnie Van Lingowi zostało powierzone przygotowanie nowych wydań Otchłani i Terminatora 2.
Oba wydania są niemal identyczne. Pierwsza płyta zawiera dwie (Otchłań) lub trzy (T2) wersje filmu, zapisane z wykorzystaniem technologii dowolnego łączenia scen, nazywanej "seamless branching". Dzięki temu przestrzeń na dysku wykorzystana została optymalnie, nie było bowiem konieczności zapisywania dwóch czy trzech osobnych i niezwykle pamięciożernych transferów audio i wideo. Jak to u Camerona, wersje rozszerzone są mocno dłuższe i istotnie rozbudowują charakterystyki bohaterów. Nowe zakończenie zmienia wydźwięk Otchłani. Z kolei w T2 można dobrze zaobserwować jak cyborg Schwarzenegger z czasem nabiera cech ludzkich. Dla jednych wersje reżyserskie Camerona tracą dynamizm oryginalnych prezentacji kinowych, dla innych - w tym dla mnie - stanowią okazję do rozsmakowania się w fabule filmów. Dzięki Otchłani Van Ling przetarł szlaki dla innych dysków wykorzystujących możliwości seamless branching, co pozwoliło pozostawić widzowi wybór którą wersję zechce obejrzeć.
W obu przypadkach druga płyta to istna kopalnia wiedzy o filmie. Obok ciekawych materiałów filmowych, Ling zgromadził różne wersje scenariuszy, treatment, a także - a nawet przede wszystkim - setki stron z opisami, szkicami, rysunkami, wyciągającymi na wierzch nawet najdrobniejsze szczegóły i tajniki produkcji. Tutaj uwaga: przeglądanie materiałów niesie ze sobą ryzyko obdarcia filmu ze wszelkiej magii, cała prawda o powstaniu zostaje bowiem bezlitośnie obnażona. Dodatki dość często wykorzystują inną zaawansowaną technikę przygotowywania materiału na DVD, mianowicie "multi-angle" czyli jednoczesny zapis z kilku kamer. To użytkownik decyduje, którą wersję danego fragmentu pragnie obejrzeć. Płyty zawierają także całkiem sporo dodatków poukrywanych przed widzem. Dlatego zarówno Otchłań, jak i T2, wymagają nieco więcej skupienia.
Fight Club, reż. David Fincher
Twentieth Century Fox Home Entertainment/1999
Obraz: 2.40:1 anamorficzny
Dźwięk Dolby Digital 5.1 EX
Se7en, reż. David Fincher
New Line Home Entertainment/1995
Obraz: 2.40:1 anamorficzny
Dźwięk DTS ES 6.1 Discreet, Dolby Digital 5.1 EX
Dodatki: po dwie płyty DVD, komentarze z udziałem reżysera, aktorów i innych twórców filmu (każde wydanie zawiera po cztery komentarze), sceny usunięte, bogaty materiał dokumentalny, ilustracyjny i fotograficzny, opcja multi-angle w niektórych dodatkach
Dwa wydania równie zakręcone jak filmy, dla których zostały przygotowane. Bez wątpienia najlepsze filmy Davida Finchera trafiły w ręce jeszcze mało znanego Davida Priora. W czerwcu 2000 roku, kiedy dwupłytowe wydania DVD stanowiły ciągle coś niezwykle oryginalnego, kiedy szefowie wytwórni Fox wahali się nad wsparciem jednego z dwóch konkurujących standardów zapisu: DVD i DivX (mowa o innym, nie pirackim DivX-ie, który ostatecznie, w kilka miesięcy po premierze Fight Clubu na DVD stał się historią), Prior przedstawił niemal rewolucyjnie opracowane dyski z "Podziemnym kręgiem". Zaledwie trzy miesiące po Otchłani Vana Linga wytwórnia Fox zaprezentowała kolejne potężne, rzetelnie zrealizowane wydanie filmu. Wtedy było już jasne jak wyglądać będę kolekcjonerskie, dwu- i więcej płytowe edycje obrazów na DVD.
Nawet dzisiaj Fight Club na DVD jest imponujący. Żaden z czterech komentarzy audio nie ma w sobie cienia nudy. Materiały dodatkowe z drugiej płyty niosą w sobie spory ładunek informacyjny. Powszechnie stosowana jest opcja multi-angle, równie częste są dołączone do dodatków komentarze twórców. Wygląd menu nie jest sztampowe, silnie nawiązuje do klimatu obrazu. No i oczywiście referencyjna jakość obrazu i dźwięku. Nic dziwnego, że Prior zaangażowany został do wyprodukowania dysków z innym filmem Finchera, z Siedem.
Kultowe dzieło z Morganem Freemanem i Bradem Pittem przedstawione zostało światu mniej więcej pół roku później, bodajże w grudniu A.D. 2000. Dwupłytowa edycja Siedem zastąpiła jednodyskowe wydanie filmu z zamierzchłych początków ery DVD. Formuła wydania jest analogiczna do Podziemnego kręgu, jednak z racji innego klimatu samego filmu została przez Priora bardziej stonowana. Cztery komentarze, w tym jeden zgrany w 5.1, są równie interesujące jak w Fight Clubie. Przyznam całkiem szczerze, że kiedy przygotowywałem recenzję tego wydania dla nieaktywnego już serwisu DVD′mension, udało mi się odsłuchać wszystkie te wypowiedzi w ciągu kilkudziesięciu godzin, co zaowocowało wprowadzeniem umysłu w swoisty trans i prawie zupełne przeniesienie w świat wykreowany przez Finchera. Dodam, że kiedy widziałem film wcześniej, jeden jedyny raz w telewizji, nie wywarł on na mnie absolutnie żadnego wrażenia. Może to wydać się trochę naiwne, ale szeroki ekran i wielokanałowe audio, zapisane na tym konkretnym DVD, zmieniły radykalnie mój punkt widzenia.
Wyszczególniony przeze mnie komentarz, obok słów kompozytora i specjalistów od podkładu audio, zawiera odseparowane fragmenty muzyczne autorstwa Howarda Shore′a i inne tematy, użyte w filmie, jak również część istotnych detali ze ścieżki dźwiękowej... coś absolutnie fascynującego w odsłuchu. Materiały na drugiej płycie są mniej "rozdrobnione", niż w Podziemnym kręgu. Muszę jednak ostrzec, że w części prezentacji znajdują się zdjęcia zawierające treści leżące na granicy groteski i makabry, dlatego nawet po tych latach uważam, że drugi dysk Siedem wymaga pewnego samozaparcia i sporej wytrzymałości.
Dla niektórych ostatnie zdanie o tym wydaniu może okazać się najważniejsze: jest wzorcowe. Obraz nie ma żadnej skazy, a dźwięk w formacie DTS kreuje osobliwą, bardzo kameralną scenę dźwiękową, zatapiającą widza w wydarzeniach z ekranu.
Die Hard Trilogy, reż. John McTiernan, Renny Harlin
Twentieth Century Fox Home Entertainment/1988, 1990, 1995
Obraz: 2.35:1 anamorficzny
Dźwięk DTS 5.1, Dolby Digital 5.1
Dodatki: po dwie płyty DVD, komentarze reżyserskie, filmy dokumentalne, reportaże z planu, wywiady z twórcami, sceny usunięte i inne
Pierwsze wydanie Szklanych pułapek pojawiło się na DVD całkiem wcześnie, w 1998 albo w 1999 roku. Pomimo certyfikatu THX, który rzekomo miał być gwarancją jakości, szczególnie obraz pozostawiał sporo do życzenia. Kiedy po odejściu Billa Mechanica, prezesa w Foxie, zajmującego się działem kina domowego, wytwórnia ostatecznie i w pełni zaakceptowała format DVD, wcielona została w życie koncepcja reedycji, a raczej poprawienia od podstaw, wcześniej wydanych dysków. Sześciopłytowy zestaw Die Hard Trilogy przedstawiony został w połowie 2001 roku. Za specjalne wydanie pierwszego z filmów odpowiadał w całości David Prior, w kolejnych epizodach maczał jedynie swoje palce.
Udoskonalone zostały przede wszystkim cyfrowe transfery samych filmów. Obraz anamorficzny budzi pewne zastrzeżenia jedynie w trzeciej Szklanej pułapce, pierwsze dwie są bez zarzutu. Dźwięk w standardzie DTS 5.1 miażdży w każdym z epizodów. Ze znanych mi dysków DVD z zapisanymi filmami akcji, to właśnie Szklane pułapki, obok Terminatora 2, zawierają najlepszą prezentację dźwiękową.
Spośród dodatków dołączonych do pierwszego filmu z cyklu, warty uwagi jest przede wszystkim komentarz reżysera McTiernana, nieco "powolny", ale szalenie interesujący. Powinienem w tym momencie wspomnieć, że David Prior nie pozwala zazwyczaj na swoich płytach (dotyczy to zarówno Die Hard, jak i filmów Finchera) zanudzać widza komentarzami pełnymi pauz i świadczącego o braku odpowiedniego słowa "yyyy" i "eeee". Twórca najzwyczajniej w świecie bierze zarejestrowane wypowiedzi, a następnie montuje z nich spójny i na ogół dopasowany do scen w filmie komentarz dźwiękowy. Nie inaczej jest tutaj, gdzie w epizodzie pierwszym wypowiedź reżysera połączona jest z uwagami scenarzysty Jacksona DeGovii, natomiast w trzecim - ze wstawkami scenarzysty Jonathana Hensleigha. Reżyser Szklanej pułapki 2, Renny Harlin, jest na tyle gadatliwy (a przy tym interesujący), że szczelnie wypełnia cały swój komentarz do filmu.
« 1 2 3 »

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Czysta przyjemność
— Dominik Herman

Helikopter obroniony
— Dominik Herman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.