Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Georges Lautner
‹Zawodowiec›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZawodowiec
Tytuł oryginalnyLe Professionnel
Dystrybutor Monolith
ReżyseriaGeorges Lautner
ZdjęciaHenri Decaë
Scenariusz
ObsadaJean-Paul Belmondo, Elisabeth Margoni, Jean Desailly, Robert Hossein, Michel Beaune, Cyrielle Claire, Jean-Louis Richard
MuzykaEnnio Morricone
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania109 min
ParametryDolby Digital 2.0; format 1,85:1
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Belmondo w tle muzyki
[Georges Lautner „Zawodowiec” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Historia agenta wywiadu francuskiego - zdradzonego żołnierza, która zostaje w pamięci jedynie dzięki charakterystycznej kreacji Jean-Paula Belmondo i ciągle żywej muzyce Ennio Morricone. Dobre kino sensacyjne, choć była szansa na więcej.

Dariusz Sawicki

Belmondo w tle muzyki
[Georges Lautner „Zawodowiec” - recenzja]

Historia agenta wywiadu francuskiego - zdradzonego żołnierza, która zostaje w pamięci jedynie dzięki charakterystycznej kreacji Jean-Paula Belmondo i ciągle żywej muzyce Ennio Morricone. Dobre kino sensacyjne, choć była szansa na więcej.

Georges Lautner
‹Zawodowiec›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZawodowiec
Tytuł oryginalnyLe Professionnel
Dystrybutor Monolith
ReżyseriaGeorges Lautner
ZdjęciaHenri Decaë
Scenariusz
ObsadaJean-Paul Belmondo, Elisabeth Margoni, Jean Desailly, Robert Hossein, Michel Beaune, Cyrielle Claire, Jean-Louis Richard
MuzykaEnnio Morricone
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania109 min
ParametryDolby Digital 2.0; format 1,85:1
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Joss Baumont (Jean-Paul Belmondo) to agent i żołnierz - człowiek honoru, który zostaje na skutek gierek i prostych kalkulacji politycznych zdradzony i pozostawiony na pewną śmierć w jednym z państw afrykańskich. Miał tam zabić dla dobra nie tylko Francji, ale i tamtejszego ludu, prezydenta Njaja. Teraz – po dramatycznej ucieczce - wraca do ojczystego kraju z zamiarem doprowadzenia zadania do końca i ukarania odpowiedzialnych, wśród których znajdują się nawet dawni przyjaciele. Czy doprowadzi wszystko do końca? Jak tego dokona? Czy przeżyje?
Wszystkie te pytania znajdują odpowiedzi w czasie „drogi zemsty” naszego bohatera, pokazanej w interesujący i wiarygodny sposób, do jakiego przyzwyczaiło nas francuskie kino z pod znaku sensacji. Znajdzie się na niej miejsce na zaskoczenie, celne słowne riposty, odpowiednią dawkę sprytu oraz dozwolonej i niezbędnej dla tego typu kina brutalności. Wszystko to otrzymało silne wsparcie w jak zawsze naturalnej kreacji Jean-Paula Belmondo oraz aktorów drugoplanowych, wśród których prym wiedzie Robert Hossein (idealnie beznamiętna twarz emanująca złem) jako przebiegły i brutalny komisarz Rosen. Największe jednak wrażenie na widzu, jak zwykle, wywiera muzyka Ennio Morricone (nominowana do Cezara), która, zwłaszcza w początkowych sekwencjach, wydaje się być większa niż sam film, dokonując jednak w finałowej scenie niezwykłego pojednania. Mimo tych wszystkich pewniaków pozostaje pewien nieskrywany niedosyt, wynikający może z braku porozumienia miedzy początkiem opowieści a jej końcem, znajdujący odzwierciedlenie nie tylko we wspomnianej muzyce. Ogromnie wyczuwalny jest zupełny brak tragizmu w sylwetce głównego bohatera, zwłaszcza w środkowej części filmu, która niekiedy zbytnio zbliża się do komedii, pozostając w wyraźnej sprzeczności z ogólnym kierunkiem obranym przez Baumonta. Zakończenie winno wyznaczać drogę, nanosząc na nią swój wyraźny cień - to gdzie zmierzamy, to gdzie dążymy, to czego chcemy dokonać musi nosić wyraźne znamię celu i ceny, jaką poniesiemy za jego osiągnięcie. Na brak tej konsekwencji można jednak przymknąć oko, bo w końcu jest to dobry kawałek kina sensacyjnego z początku lat osiemdziesiątych. Była jednak szansa na więcej i to o wiele więcej – troszkę szkoda.
Szkoda również nierównego jakościowo obrazu i dźwięku w tym wydaniu, które pod względem technicznym pozostawia wiele do życzenia. Przepiękna muzyka nie brzmi należycie, a na ekranie często widać wyraźne zanieczyszczenia.
Dodatki (0%)
Monolith wydaje się ignorować w większości swych wydań jakiekolwiek dodatki i tym razem nie jest inaczej. Na płycie nie ma nic, nawet zwiastuna. To duży minus większości wydań tego dystrybutora.
koniec
6 września 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Twarz Meg Ryan to wcale nie mało
— Dariusz Sawicki

Niezwykły agent w zwykłej szpiegowskiej historii
— Dariusz Sawicki

Niewidoma legenda...
— Dariusz Sawicki

Wojownicy bez charakteru
— Dariusz Sawicki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.