Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jonas Pate
‹Całe życie z wariatami›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCałe życie z wariatami
Tytuł oryginalnyShrink
ReżyseriaJonas Pate
ZdjęciaLukas Ettlin
Scenariusz
ObsadaKevin Spacey, Dallas Roberts, Jack Huston, Pell James, Saffron Burrows, Griffin Dunne, Robert Loggia, Gore Vidal, Robin Williams
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania110 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W pogoni za szczęściem
[Jonas Pate „Całe życie z wariatami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Całe życie z wariatami”, czyli Fabryka Snów widziana oczami psychologa hollywoodzkich gwiazd. Zamysł, mimo że świeży i intrygujący, nie został jednak do końca wykorzystany.

Krzysztof Czapiga

W pogoni za szczęściem
[Jonas Pate „Całe życie z wariatami” - recenzja]

„Całe życie z wariatami”, czyli Fabryka Snów widziana oczami psychologa hollywoodzkich gwiazd. Zamysł, mimo że świeży i intrygujący, nie został jednak do końca wykorzystany.

Jonas Pate
‹Całe życie z wariatami›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCałe życie z wariatami
Tytuł oryginalnyShrink
ReżyseriaJonas Pate
ZdjęciaLukas Ettlin
Scenariusz
ObsadaKevin Spacey, Dallas Roberts, Jack Huston, Pell James, Saffron Burrows, Griffin Dunne, Robert Loggia, Gore Vidal, Robin Williams
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania110 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W pierwszej scenie „Całego życia z wariatami” oglądamy napis Hollywood, tyle że pokazany nietypowo, bo od tyłu. Reżyser sygnalizuje tym samym, że spojrzymy na Fabrykę Snów z perspektywy innej niż zwykle. I rzeczywiście, na starzejącą się, oczywiście według hollywoodzkich standardów, aktorkę (śliczna Saffron Burrows), uzależnionego od alkoholu reżysera (Robin Williams), początkującego scenarzystę (Mark Webber) czy znerwicowanego agenta (Dallas Roberts) będziemy patrzyć z punktu widzenia psychiatry, przyjmującego największe gwiazdy. Henry Carter (Kevin Spacey) nie jest jednak typowym lekarzem – pomoc psychiatryczna przydałaby mu się podobnie, jak jego pacjentom. A może nawet bardziej…
Henry, mimo że napisał książkę „Szczęście od zaraz”, opowiada o niej z nieszczęściem rysującym się na twarzy. Rzadko się goli, często natomiast pali trawkę – nawet pod prysznicem. Bywa cyniczny, na przykład gdy do jego gabinetu trafi młoda dziewczyna z traumą po samobójczej śmierci matki („Ktoś jej musi wmówić, że świat jest piękny”). Niemniej przy wszystkich swoich wadach, Henry pozostaje psychiatrą przenikliwym i błyskotliwym, a jego problem polega na tym, że lekko się w życiu zagubił.
Film Jonasa Pate’a to również satyra na Hollywood – tyleż subtelna, co trafna. Branżowe żarty podawane są mimochodem, gdzieś w tle. Choćby niemający znaczenia dla rozwoju zdarzeń fragment, gdzie szukający aktorki do filmu agent usłyszy od jednej z kandydatek: „Mam 21 lat i daję dupy za rolę”. W Fabryce Snów z „Całego życia z wariatami” śni się głównie o finansowych zyskach. Producenci sami do końca nie wiedzą, czy planują nakręcić trzecią, czy już czwartą część „Fabryki śmierci”. Tymczasem zwykli widzowie kochają kino spod zupełnie innego znaku – pragnąca zostać reżyserką młodziutka Jemma (Keke Palmer), wybierając się do kina, decyduje się na klasykę („Absolwent”, „Czas apokalipsy”, „Fargo”).
„Całe życie z wariatami”, przy całej powadze podejmowanych tematów (oswojenie samobójczej śmierci bliskiej osoby czy uzależnienie od marihuany), pozostaje bardzo zabawną komedią. Bawią zwłaszcza cięte dialogi i szereg zbiegów okoliczności, przecinający losy licznych bohaterów w niespodziewanych momentach. Niczym u Roberta Altmana wszystkie postaci spotkają się w finale, wyrażającym puentę, że życie kreśli scenariusze dużo ciekawsze niż najzdolniejsi nawet scenarzyści. Sęk w tym, że owo zakończenie nie jest ani do końca przekonujące, ani ironiczne, ani nawet przewrotne. Swą zachowawczością zbyt mocno przypomina hollywoodzkie rozwiązania, celnie przecież wyśmiane przez pozostałą część filmu. Wydaje się, że twórcom „Całego życia z wariatami” zabrakło odwagi i zamiast zakończyć film w duchu obrazów Altmana, odwołali się jedynie do tytułu jednego z jego najlepszych filmów, niepotrzebnie idąc „Na skróty”.
koniec
13 maja 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedożywiony szkielet
Jarosław Loretz

27 V 2023

Sądząc ze „Zjadacza kości”, twórcy z początku XXI wieku uważali, że sensowne pomysły na horrory już się wyczerpały i trzeba kleić fabułę z wiórków kokosowych i szklanych paciorków.

więcej »

Młodzi w łodzi (gwiezdnej)
Jarosław Loretz

28 II 2023

A gdyby tak przenieść młodzieżową dystopię w kosmos…? Tak oto powstał film „Voyagers”.

więcej »

Bohater na przekór
Sebastian Chosiński

2 VI 2022

„Cudak” – drugi z trzech obrazów powstałych w ramach projektu „Kto ratuje jedno życie, ten ratuje cały świat” – wyreżyserowała Anna Kazejak. To jej pierwsze dzieło, które opowiada o wojennej przeszłości Polski. Jeśli ktoś obawiał się, że autorka specjalizująca się w filmach i serialach o współczesności nie poradzi sobie z tematyką Zagłady, może odetchnąć z ulgą!

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.