Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wayne Kramer
‹Cooler›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCooler
Tytuł oryginalnyThe Cooler
Dystrybutor Monolith
Data premiery21 maja 2004
ReżyseriaWayne Kramer
ZdjęciaJim Whitaker
Scenariusz
ObsadaAlec Baldwin, William H. Macy, Estella Warren, Joey Fatone, Ron Livingston, Maria Bello, Shawn Hatosy, Paul Sorvino, Arthur J. Nascarella, M.C. Gainey
MuzykaMark Isham
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kto szczęście ma w miłości…
[Wayne Kramer „Cooler” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
"Cooler" pęka w szwach. W film próbowano wcisnąć zbyt wiele różnych konwencji. Twórcy poruszają się w nich sprawnie, ale sumarycznie nie wypada to spójnie i pozostawia niedosyt. Szkoda, zwłaszcza że aktorstwo zasługuje na szczególną uwagę.

Tomasz Kujawski

Kto szczęście ma w miłości…
[Wayne Kramer „Cooler” - recenzja]

"Cooler" pęka w szwach. W film próbowano wcisnąć zbyt wiele różnych konwencji. Twórcy poruszają się w nich sprawnie, ale sumarycznie nie wypada to spójnie i pozostawia niedosyt. Szkoda, zwłaszcza że aktorstwo zasługuje na szczególną uwagę.

Wayne Kramer
‹Cooler›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCooler
Tytuł oryginalnyThe Cooler
Dystrybutor Monolith
Data premiery21 maja 2004
ReżyseriaWayne Kramer
ZdjęciaJim Whitaker
Scenariusz
ObsadaAlec Baldwin, William H. Macy, Estella Warren, Joey Fatone, Ron Livingston, Maria Bello, Shawn Hatosy, Paul Sorvino, Arthur J. Nascarella, M.C. Gainey
MuzykaMark Isham
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kim jest Cooler? Pracownikiem kasyna, który, chodząc od stolika do stolika, magiczną mocą własnego pecha odbiera szczęście innym. Wystarczy, że stanie obok gracza, poklepie go po ramieniu czy oprze się o automat z jednorękim bandytą, a passa wygrywającego zostaje przerwana. Coolerem jest Bernie (William H. Macy), życiowy nieudacznik, pechowiec totalny, oszukiwany nawet przez własnego syna samotny starzejący się kawaler, który obraca wniwecz wszystko, czegokolwiek się dotknie. Dzięki niemu straty prowadzonego przez Shelly’ego (Alec Baldwin) kasyna są minimalne. Ale wśród pracowników pojawia młoda kelnerka Natalie (Maria Bello), która niespodziewanie doszczętnie traci dla Berniego głowę. Zgodnie z przysłowiem "kto szczęście ma w miłości, nie ma go w kartach" życiowe koleje coolera odmieniają się diametralnie – zyskuje optymizm, chęć do życia i pewność siebie; niestety traci też kwalifikacje zawodowe – jego magiczna moc wyczerpuje się. Shelly, hazardowy tradycjonalista, który samotnie broni staromodnego wizerunku kasyna przed pragnącymi rewolucji współpracownikami, szybko zauważa wzrost wypłacanych wygranych i postanawia na powrót unieszczęśliwić Berniego.
Film Wayne′a Kramera jest opowieścią o nieudacznikach. Każdy tu jest sfrustrowany, ciągnie za sobą brudy przeszłości i nie potrafi sobie poradzić z teraźniejszością. Idealni bohaterowie do wrzucenia w duszne, jazzowe klimaty i wnętrza wypełnione papierosowym dymem. I choć "Cooler" początkowo utrzymany jest właśnie w takim nastroju, później zaczyna zbaczać - miejscami zamienia się w mafijny dramat à la Scorsese, miejscami w romantyczną komedię. I choć reżyser w poszczególnych konwencjach porusza się sprawnie, to ta niejednorodność staje się największą wadą filmu. Trudno przyzwyczaić się do zasad rządzących światem bohaterów; nie wiemy, czy są to prawidła pochodzące z mrocznych dramatów sensacyjnych, czy z romantycznych arcydzieł z Sandrą Bullock; czy postacie należy odbierać jak sąsiadów zza ściany, czy psychologiczne mutanty z hollywoodzkich produkcji. Atmosfera filmu ulatnia się zwłaszcza przy elementach bajkowych – reguły rządzące pechem Berniego są zbyt sztywne i pokazane topornie.
Jednak ocena "Cooler" jako filmu nieudanego byłaby niesprawiedliwością. Pochwalić należy przede wszystkim rewelacyjne aktorstwo. William H. Macy wreszcie doczekał się pierwszoplanowej roli dopasowanej do jego charakterystycznej twarzy. Uwagi Akademii niestety nie przykuł; przesunęła się ona na równie dobrego Aleca Baldwina. Na barkach obu panów spoczywa film. Towarzysząca im pani Bello wypada słabiej, ale i ma najmniej do zagrania. Scenariusz i reżyseria również zasługują na uwagę. Czegoś tu zabrakło lub też próbowano wcisnąć w jeden film zbyt dużo, niemniej warto śledzić dalszą karierę Kramera. W filmie są pomysły i potencjał – szkoda, że nie do końca się udało.
koniec
21 maja 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Gdzie jest pomysł?
— Tomasz Kujawski

Śmierć na lodach Arktyki
— Tomasz Kujawski

Michael Nyman o wojnie w strugach deszczu
— Tomasz Kujawski

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

O Kingu nijako i biograficznie
— Tomasz Kujawski

Co by było, gdyby…
— Tomasz Kujawski

Byliśmy wieczni
— Tomasz Kujawski

Miasto zbrodni
— Tomasz Kujawski

Zawsze można spróbować od nowa
— Tomasz Kujawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.