Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Will Gluck
‹Łatwa dziewczyna›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŁatwa dziewczyna
Tytuł oryginalnyEasy A
Dystrybutor UIP
Data premiery26 listopada 2010
ReżyseriaWill Gluck
ZdjęciaMichael Grady
Scenariusz
ObsadaEmma Stone, Penn Badgley, Amanda Bynes, Dan Byrd, Thomas Haden Church, Patricia Clarkson, Cam Gigandet, Lisa Kudrow, Malcolm McDowell, Aly Michalka, Stanley Tucci
MuzykaBrad Segal
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nieudany seksperyment
[Will Gluck „Łatwa dziewczyna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Łatwa dziewczyna” Willa Glucka celuje w poziom kultowych komedii młodzieżowych Johna Hughesa. Niestety, przestrzela.

Piotr Dobry

Nieudany seksperyment
[Will Gluck „Łatwa dziewczyna” - recenzja]

„Łatwa dziewczyna” Willa Glucka celuje w poziom kultowych komedii młodzieżowych Johna Hughesa. Niestety, przestrzela.

Will Gluck
‹Łatwa dziewczyna›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŁatwa dziewczyna
Tytuł oryginalnyEasy A
Dystrybutor UIP
Data premiery26 listopada 2010
ReżyseriaWill Gluck
ZdjęciaMichael Grady
Scenariusz
ObsadaEmma Stone, Penn Badgley, Amanda Bynes, Dan Byrd, Thomas Haden Church, Patricia Clarkson, Cam Gigandet, Lisa Kudrow, Malcolm McDowell, Aly Michalka, Stanley Tucci
MuzykaBrad Segal
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania92 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Problematyczny jest już sam koncept, czyli zaadaptowanie XIX-wiecznej „Szkarłatnej litery” Nathaniela Hawthorne’a do obecnych realiów amerykańskiej szkoły średniej. Twórcy filmu usiłują nam wmówić, że przespanie się z chłopakiem grozi dzisiejszym 17-latkom nie tylko krytyką, ale wręcz jawnym ostracyzmem ze strony rówieśników. Owszem, Stany Zjednoczone są w dużej mierze zjednoczone także w purytanizmie, a tzw. afera sutkowa z udziałem Janet Jackson potrafiła tam swego czasu przyćmić medialnie nawet wojnę z Irakiem, jednak czy faktycznie ichniejsza młodzież pozostaje zahibernowana w poglądach od 1850 roku? Śmiem wątpić.
Co więcej, nie dość, że naciągana, fabuła filmu petryfikuje stereotypy dotyczące nastolatków. Tytułowa dziewczyna zyskuje etykietkę „łatwej” po jednym (i to domniemanym) numerku na imprezie, gdy tymczasem u chłopców wskaźnik atrakcyjności wzrasta współmiernie do liczby zaliczonych „lasek”. Nic więc dziwnego, że oni, choć oficjalnie tak jak koleżanki oburzeni poczynaniami szkolnej „ladacznicy”, po cichu zacierają ręce, bo mogą na jej „rozwiązłości” niemało ugrać. Niewzruszony i nieczuły na wdzięki Olive Penderghast (żywiołowa i seksowna Emma Stone) pozostaje jedynie „książę z bajki”, który w swej szlachetności wzdraga się nawet (do czasu) przed pocałunkiem. Wszystko to skutkuje „liberalną” komedią, konserwatyzmem i mizoginizmem podszytą, spointowaną jasno wyartykułowanym przesłaniem, że utrata dziewictwa to sprawa intymna. Odważnie, nie ma co.
„Łatwa dziewczyna” jest najlepsza w momentach, kiedy łasi się do nas nawiązaniami do wspomnianych komedii Johna Hughesa. Padają cytaty, parafrazy, pojawiają się nawet fragmenty „Szesnastu świeczek”, „Klubu winowajców” i „Wolnego dnia Ferrisa Buellera”. Miło się na to patrzy, jednak pozostaje pytanie, czy to zasługa samego filmu, czy raczej nostalgii za młodzieżowym kinem lat 80.? Klimatu dzieł Hughesa nie udaje się tu bowiem przywrócić, po części dlatego, że twórcy próbują ożenić melancholię tamtych filmów z przeintelektualizowanym dowcipem współczesnych teen movies. Kiedy więc Olive podryguje pod prysznicem z irokezem z piany, dokładnie tak jak Ferris przed laty, wypada uroczo, ale gdy tylko się odzywa, brzmi pretensjonalnie jak Juno i czar pryska.
W ogóle zbyt dużo tu konwencji i zbyt nierówny poziom gagów tudzież aktorstwa. Aly Michalka, w roli najlepszej przyjaciółki głównej bohaterki, proponuje sitcomowy humor rodem z „Hannah Montany”. Amanda Bynes, filmowy czarny charakter, jest wyjęta ze „Wszystkich świętych” (2004), nieudanej satyry na chrześcijańskich fundamentalistów. Lisa Kudrow odgrywa szkolną pedagog z mało przystającą do tej postaci manierą głupiutkiej Phoebe z „Przyjaciół” – widocznie inaczej nie potrafi. Nie przekonuje też „książę z bajki”, jako że bajką tą nie jest „Pinokio”, do roli którego drewniany gwiazdor serialu „Plotkara”, Penn Badgley, zdaje się być stworzony. Bronią się za to Thomas Haden Church jako wyluzowany, ale obdarzony życiową mądrością nauczyciel angielskiego oraz – crème de la crème – filmowi rodzice Olive w osobach Patricii Clarkson i Stanleya Tucciego. Lekko zwariowani, hippisowscy, szalenie dowcipni, niemniej czuli, wyrozumiali, wspierający córkę w każdej, nawet z góry naznaczonej klęską decyzji – wszystkie sceny z ich udziałem bawią, wzruszają i aż proszą się o więcej.
Jednak grzechem głównym filmu nie jest wcale niedostateczne rozwinięcie wątku rodziców – bo ten tak naprawdę wystarczająco wyeksponowano – tylko brak teen dramy. Jak wiadomo, małe dramaty wieku dojrzewania z dorosłej perspektywy mogą wydawać się śmieszne, ale każdy z nas doświadczał niegdyś prztyczków od losu, które w okresie buzujących hormonów urastały do rangi prawdziwych tragedii. Dlatego wraz z Samanthą (Molly Ringwald) z „Szesnastu świeczek” przeżywaliśmy kryzys uczuciowy i rozumieliśmy głębokie rozgoryczenie, kiedy cała rodzina zapomniała o jej 16. urodzinach. Tymczasem historia Olive podobnych emocji nie wzbudza, bo i za bardzo nie ma jak. Święta bohaterka udaje „dziwkę”, najpierw dla funu, potem z miłosierdzia (!), ale że w każdej chwili może przerwać ów proceder, w który brnie tylko dla sztucznego podtrzymywania (rzekomej) dramaturgii, całość ogląda się na jednym spokojnym oddechu, bez choćby minimalnych skoków ciśnienia. A wystarczyłby przecież prosty zabieg z zaburzeniem chronologii. Gdybyśmy od samego początku nie wiedzieli, że ten cały seksualny maraton jest udawany, moglibyśmy na równych prawach z rówieśnikami bohaterki bardzo się na nią oburzać. Albo jej kibicować.
koniec
26 listopada 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 7. Zbrodnie, zdrady i podstępy
Marcin Mroziuk

10 V 2024

Doskonale rozumiemy przerażenie schwytanej Lucy, dlatego podobnie jak ona możemy być zaskoczeni wyjaśnieniami mieszkańców Krypty 4 oraz konsekwencjami, jakie za swe czyny musi ponieść młoda kobieta. W efekcie przed trudną decyzją staje również Maximus.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Bawełna czeka na wodę
Sebastian Chosiński

8 V 2024

Im bardziej budowa Kanału Wachszskiego zbliża się ku szczęśliwemu zakończeniu, tym mocniej zaniepokojony jest tym faktem wysłany przez kapitalistów do Tadżykistanu szpieg. W ostatnim odcinku miniserialu Bensiona Kimiagarowa „Człowiek zmienia skórę” nie ma on już wyboru i musi pójść na całość. Nawet za cenę ewentualnej dekonspiracji. Wtedy pozostaje mu jeszcze ewentualnie ucieczka do sąsiedniego Afganistanu.

więcej »

Fallout: Odc. 6. Krypta krypcie nierówna
Marcin Mroziuk

6 V 2024

Chociaż Lucy i Maximus spotykają się z przyjaznym przyjęciem w Krypcie 4, to panujące tam zwyczaje mogą napawać niepokojem zarówno parę przybyszów, jak i widzów. Obawy te są jeszcze wzmacniane przez retrospekcje ukazujące działania podejmowane przez Vault-Tec przed wybuchem wojny i rodzące się w tym okresie wątpliwości Coopera Howarda.

więcej »

Polecamy

Latająca rybka

Z filmu wyjęte:

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.