Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 13 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Abbas Kiarostami
‹Zapiski z Toskanii›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZapiski z Toskanii
Tytuł oryginalnyCopie conforme
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery9 marca 2012
ReżyseriaAbbas Kiarostami
ZdjęciaLuca Bigazzi
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, William Shimell, Jean-Claude Carrière, Agathe Natanson, Gianna Giachetti, Adrian Moore, Angelo Barbagallo, Andrea Laurenzi, Filippo Trojano
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiFrancja, Iran, Włochy
Czas trwania106 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pobawmy się w małżeństwo
[Abbas Kiarostami „Zapiski z Toskanii” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Temat najnowszego filmu Abbasa Kiarostamiego „Zapiski z Toskanii” nie zachwyca oryginalnością – ot opowieść o kobiecie i mężczyźnie. Jednak efekt pracy mistrza światowego kina nad oklepanym motywem przerasta najśmielsze oczekiwania. Wciągnięty w subtelną grę gestów i niedomówień widz wkracza w świat, w którym zaciera się granica między prawdą i fałszem, kopią i oryginałem.

Marta Chojnacka

Pobawmy się w małżeństwo
[Abbas Kiarostami „Zapiski z Toskanii” - recenzja]

Temat najnowszego filmu Abbasa Kiarostamiego „Zapiski z Toskanii” nie zachwyca oryginalnością – ot opowieść o kobiecie i mężczyźnie. Jednak efekt pracy mistrza światowego kina nad oklepanym motywem przerasta najśmielsze oczekiwania. Wciągnięty w subtelną grę gestów i niedomówień widz wkracza w świat, w którym zaciera się granica między prawdą i fałszem, kopią i oryginałem.

Abbas Kiarostami
‹Zapiski z Toskanii›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZapiski z Toskanii
Tytuł oryginalnyCopie conforme
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery9 marca 2012
ReżyseriaAbbas Kiarostami
ZdjęciaLuca Bigazzi
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, William Shimell, Jean-Claude Carrière, Agathe Natanson, Gianna Giachetti, Adrian Moore, Angelo Barbagallo, Andrea Laurenzi, Filippo Trojano
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiFrancja, Iran, Włochy
Czas trwania106 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Brytyjski pisarz James Miller (William Shimell) promuje w Toskanii swoją najnowszą książkę „Copie conforme”. Na jego spotkanie autorskie przychodzi właścicielka lokalnego sklepiku z antykami Elle (Juliette Binoche). Po uroczystości kobieta zaprasza pisarza na wspólną wycieczkę za miasto. Zwiedzając lokalne kawiarnie, muzea i kościoły, bohaterowie rozmawiają o sztuce, filozofii, miłości i swoim życiu. W jednej z galerii Elle pokazuje Jamesowi obraz, który jeszcze pięćdziesiąt lat wcześniej brano za oryginał, a teraz wiadomo, że jest perfekcyjną kopią. W następstwie tego zdarzenia właścicielka jednej z kawiarni omyłkowo bierze parę za małżeństwo. James i Elle nie wyprowadzają kobiety w błędu. Co więcej, wykorzystują to zdarzenie by rozpocząć subtelną grę. Przyjmują narzucone im role męża i żony i zaczynają zachowywać się tak, jakby faktycznie byli małżeństwem: wspominają swój piętnastoletni związek, flirtują ze sobą, kłócą się. Oboje w odgrywaniu nowych ról są tak sugestywni, że widz po pewnym czasie zaczyna zadawać sobie pytanie: kim oni tak naprawdę są?
Kiarostami nie udziela na to pytanie odpowiedzi. Wręcz przeciwnie: sprawia, że relacja dwojga bohaterów staje się coraz bardziej intrygująca, a jej status coraz mniej uchwytny. Dopiero się poznali, czy znali się już wcześniej, naprawdę są małżeństwem, czy tytułową idealną kopią? Granica między rzeczywistością, a fikcją okazuje się niemożliwa do wytyczenia zarówno dla głównych bohaterów jak i dla widzów.
W miarę rozwoju akcji, niemożność odróżnienia prawdy od fałszu przestaje być problemem. Nieistotne jest, czy James i Elle naprawdę są małżeństwem, czy jedynie to odgrywają, kopiują. Kontakt z kopią, jak w pewnym momencie mówi James – umożliwia poznanie oryginału. Zatem gra jaką urządzają sobie bohaterowie zbliża ich do siebie, daje szansę na poznanie i zrozumienie rzeczywistości.
Kiarostami prowadzi subtelną i zmysłową narrację. W filmie nie ma wielkich namiętności, gorących romansów i nagłych zwrotów akcji. Przenosimy się w malownicze zakątki Toskanii i razem z parą bohaterów powoli spacerujemy po zaułkach miasta. Znakomitym posunięciem reżysera było powierzenie głównej roli świetniej Juliette Binoche. Cały obraz psuje jednak sztuczna i bardzo słaba kreacja Williama Schimmela. Mimo to warto wziąć udział w zręcznej i subtelnej grze jaką serwuje nam irański reżyser.
koniec
19 maja 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Reacher: Sez. 2. odc. 8. Porozmawiajmy o zabijaniu
Marcin Mroziuk

12 IV 2024

Chociaż główny bohater znalazł się w na pierwszy rzut oka beznadziejnym położeniu, to w istocie nie zastanawiamy się, czy uda mu się rozprawić z Langstonem i jego ludźmi, lecz jedynie czekamy, by dowiedzieć się, w jaki sposób tego dokona. Niestety tutaj twórcy scenariusza zdecydowanie przesadzili, gdyż pozwolili Reacherowi na zupełnie nieprawdopodobne wyczyny.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Słona pustynia Tadżykistanu
Sebastian Chosiński

10 IV 2024

Bruno Jasieński to polski poeta, prozaik i dramaturg. Autor głośnej powieści „Palę Paryż”, która przyczyniła się do jego wydalenia z Francji i przeprowadzki do Związku Radzieckiego. Tam w pierwszej połowie lat 30. zdobył rozgłos za sprawą rozgrywającego się w sowieckim Tadżykistanie socrealistycznego produkcyjniaka „Człowiek zmienia skórę”. W 1978 roku książkę ten przeniósł na ekran bucharski Żyd Bension (Boris) Kimiagarow.

więcej »

Reacher: Sez. 2. odc. 7. Każda akcja powoduje reakcję
Marcin Mroziuk

8 IV 2024

Tak jak można się było spodziewać, ani Reacher, ani jego ludzie nie zamierzają puścić płazem tego, co spotkało Russo. Szkopuł w tym, że Langston też nie pozostaje bezczynny, dlatego w miarę rozwoju wydarzeń napięcie tylko rośnie.

więcej »

Polecamy

Wilkołaki wciąż modne

Z filmu wyjęte:

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Do trzech razy sztuka
— Przemysław Ćwik

Krótko o filmach: Listopad 2001
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Martin Scorsese składa hołd
— Marta Chojnacka

Trwaj chwilo, jesteś piękna? Nie według Sokurowa
— Marta Chojnacka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.