Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ulrich Seidl
‹Raj: Miłość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRaj: Miłość
Tytuł oryginalnyParadies: Liebe
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery7 września 2012
ReżyseriaUlrich Seidl
ZdjęciaEdward Lachman, Wolfgang Thaler
Scenariusz
ObsadaMaria Hofstätter, Margarete Tiesel, Inge Maux, Peter Kazungu, Carlos Mkutano, Gabriel Mwarua
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy
Czas trwania130 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

White lady
[Ulrich Seidl „Raj: Miłość” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po pokazie najnowszego filmu Ulricha Seidla dało się słyszeć wcale nie przyciszone głosy: „toż to rasistowski film"! Stwierdzenie nie do końca trafne. Po prostu, austriacki reżyser w swoim krytycznym spojrzeniu jest tak samo bezwzględny dla bohaterów, niezależnie od koloru ich skóry.

Zuzanna Witulska

White lady
[Ulrich Seidl „Raj: Miłość” - recenzja]

Po pokazie najnowszego filmu Ulricha Seidla dało się słyszeć wcale nie przyciszone głosy: „toż to rasistowski film"! Stwierdzenie nie do końca trafne. Po prostu, austriacki reżyser w swoim krytycznym spojrzeniu jest tak samo bezwzględny dla bohaterów, niezależnie od koloru ich skóry.

Ulrich Seidl
‹Raj: Miłość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRaj: Miłość
Tytuł oryginalnyParadies: Liebe
Dystrybutor Against Gravity
Data premiery7 września 2012
ReżyseriaUlrich Seidl
ZdjęciaEdward Lachman, Wolfgang Thaler
Scenariusz
ObsadaMaria Hofstätter, Margarete Tiesel, Inge Maux, Peter Kazungu, Carlos Mkutano, Gabriel Mwarua
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy
Czas trwania130 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Teresa, pięćdziesięcioletnia Austriaczka, na naszych oczach staje się prawdziwą kolonizatorką na miarę XXI wieku. Na początku trudno jednoznacznie zdiagnozować jej intencje. Wakacje w Kenii wśród grupy dobrze obytych w seksbiznesie dam zdają się mówić same za siebie. A jednak Teresa nie wyrusza na łowy. Z nutą fascynacji pomieszanej z niechęcią, spogląda na bezceremonialne igraszki swoich przyjaciółek. Opędza się od nachalnych miejscowych, próbujących na każdym kroku zaoferować różne towary i usługi. I wtedy zjawia się, niczym książę na białym koniu, pierwszy kochanek Teresy. Nie, nie chce nic sprzedać. Będzie tylko obok niej, by nikt nie naruszał jej spokoju.
Kilka banalnych słów, kilka randek i bohaterka ląduje w łóżku z przystojnym Kenijczykiem. Oczywiście bardzo szybko zaczyna płacić za jego towarzystwo, ale wszystko odbywa się pod płaszczykiem drobnych przysług. Gorzej, kiedy pieniądze z portfela zaczynają wychodzić całymi garściami. Pusty portfel – puste łóżko, podstawowa zasada seksturystyki w Kenii. Odtąd głęboko skrywana nadzieja Teresy na krztynę prawdziwego uczucia zaczyna blaknąć.
Coraz lepiej poznaje zasady gry i zaczyna je wykorzystywać. Problem w tym, że ciągle żąda niemożliwego – poza cudownym ciałem jej „czekoladowi chłopcy” nie mają nic więcej do zaoferowania, choć jak zdarta płyta powtarzają w kółko: „I love you!”. Zamiast intymności jest pornografia, czego Seidl, znany z mocnych obrazów jak w „Import/eksport”, nie waha się przedstawiać (może nieco zbyt) wprost.
Przełomem mogłoby być ostatnie spotkanie. Teresa trafia na delikatnego chłopaka, który, tak jak ona jeszcze przed kilkoma dniami, nie jest obyty w interesie. Czy między nimi może dojść do nici porozumienia? W rajskiej Kenii Seidla jest to niemożliwe. Z takim samym krytycyzmem obnaża hipokryzję białych i czarnych, których wspólna koegzystencja opiera się tylko i wyłącznie na wyzysku. Teresa wpadła już w kreację „white lady” i jak można przypuszczać, jej ostatni towarzysz szybko przyswoi sobie swoją rolę. Gdyby spotkali się trochę wcześniej, kto wie, być może całość nie utopiłaby się w morzu wstydu i upokorzenia?
koniec
13 września 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Uśmiech, proszę!
— Piotr Dobry

Co nam w kinie gra: W piwnicy
— Marta Bałaga

Wenecja 2014: Underground
— Marta Bałaga

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Veni, vidi i nici
— Zuzanna Witulska

Abramović zaczarowana
— Zuzanna Witulska

Kiedy matce odbiorą głos…
— Zuzanna Witulska

Romantycznie brutalny, czyli „Drive”
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Styl i wykonanie, czyli „Czarny łabędź”
— Piotr Dobry, Jakub Gałka, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Joanna Pienio, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Projektowanie zmarłej żony, czyli „Skóra, w której żyję”
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Trójgłos o „Ki”
— Ewa Drab, Zuzanna Witulska, Artur Zaborski

Przestrzeń zamknięta
— Zuzanna Witulska

Udana bajka, nieudane requiem
— Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.