Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Julie Taymor
‹Tytus Andronikus›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTytus Andronikus
Tytuł oryginalnyTitus
Dystrybutor Tantra
Data premiery24 listopada 2000
ReżyseriaJulie Taymor
ZdjęciaLuciano Tovoli
Scenariusz
ObsadaAnthony Hopkins, Jessica Lange, Jonathan Rhys-Meyers, Harry J. Lennix, Angus MacFadyen, Alan Cumming, James Frain, Colm Feore
MuzykaElliot Goldenthal
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA, Włochy
Czas trwania162 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zemsta jest słodka, chcesz spróbować?
[Julie Taymor „Tytus Andronikus” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Od samego początku film dezorientuje. To nie jest zwykła ekranizacja. To nie jest zwykły film o starożytnym Rzymie. To jest nowatorska próba przedstawienia Szekspira, próba ukazująca autora prawie nam współczesnego.

Dormio

Zemsta jest słodka, chcesz spróbować?
[Julie Taymor „Tytus Andronikus” - recenzja]

Od samego początku film dezorientuje. To nie jest zwykła ekranizacja. To nie jest zwykły film o starożytnym Rzymie. To jest nowatorska próba przedstawienia Szekspira, próba ukazująca autora prawie nam współczesnego.

Julie Taymor
‹Tytus Andronikus›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTytus Andronikus
Tytuł oryginalnyTitus
Dystrybutor Tantra
Data premiery24 listopada 2000
ReżyseriaJulie Taymor
ZdjęciaLuciano Tovoli
Scenariusz
ObsadaAnthony Hopkins, Jessica Lange, Jonathan Rhys-Meyers, Harry J. Lennix, Angus MacFadyen, Alan Cumming, James Frain, Colm Feore
MuzykaElliot Goldenthal
Rok produkcji1999
Kraj produkcjiUSA, Włochy
Czas trwania162 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kolejna nudna recenzja:
"Ekranizacja jednej z najbardziej brutalnych tragedii Szekspira. Generał Tytus Andronikus (Anthony Hopkins), zwycięzca nad Gotami, powraca do Rzymu. Tradycją jest złożenie w ofierze jednego z jeńców. Tytus decyduje się na najstarszego syna Tamory (Jessica Lange), królowej Gotów. Tamora postanawia się zemścić. Wkrótce zostaje żoną cesarza Saturninusa. Doprowadza do zamordowania synów Tytusa i gwałtu ukochanej córki. Bliski obłędu Tytus postanawia się zemścić.... "
Czy po takiej recenzji zdecydowalibyście się na film?
Postanowiłem pójść do kina na film, który będzie się wybijał. Połączenie trzech elementów: obsady, autora - Szekspira - oraz czasów ekranizacji (starożytność), zachęciły mnie oraz moich znajomych. Tuż przed samym filmem wymieniliśmy się uwagami na temat i zasiedliśmy w fotelach. Reklamy, zapowiedzi ... jakaś komedia (może być fajna), jakiś dzieciak w normalnej kuchni bawi się żołnierzykami robiąc przy tym straszny bałagan ... ooo, przecież właśnie to sam początek filmu...
Od samego początku film dezorientuje. To nie jest zwykła ekranizacja. To nie jest zwykły film o starożytnym Rzymie. To jest nowatorska próba przedstawienia Szekspira, próba ukazująca autora prawie nam współczesnego.
Gdyby nie dialogi ...
"Tytus Andronicus" od samego początku szokuje obrazem, muzyką i dialogami właśnie.
Obrazem... sceny jakie przedstawia pomimo, że przesycone okrucieństwem, nie są drastyczne - każda z nich niesie swoje przesłanie.
Muzyką... dobrana do scen muzyka potęguje wrażenie, działa na wyobraźnię głównie dlatego, że jest "swojska"... jazz, trochę rocka.
Dialogami... dialogi to przekład niemal wierny oryginałowi, jeżeli dokonano zmian, to są one niezauważalne.
Wiersz przepleciony z obrazem wzbogacony odpowiednim tłem muzycznym - oto pełna recepta na film. Film nietypowy, szokujący odmiennością. Wspaniale barwne stroje, jakby żywcem wzięte z wizji science-ficion, kojarzą się z brutalnością. Mundury wojskowe rażą prostotą, stroje pozostałych postaci wyszukanym gustem. Sceny barwne elementami wspólnymi - czerń, biel i krwista czerwień.
Film nie jest lekki i nie dlatego, że jest to Szekspir. Jeżeli byłby kolejną ekranizacją wierną swoim czasom, to zamierzonego efektu zapewne by nie osiągnął. Niestety, nagromadzenie obrazów i niesionych za ich pomocą myśli i wrażeń jest tak wielkie, że ten 2,5 godzinny film zaczyna się dłużyć. Doskonała gra Hopkinsa, co chwilę intryguje, przykuwa uwagę. Nawet jeżeli początek zdaje się być słaby, to koniec wynagradza. Równie dobra gra Jessiki pokazuje piękno utworu Szekspira. Właśnie. Film pokazuje piękno dobrej literatury wykorzystując kontrast tego, co nam współczesne z tym, co napisane.
Generalnie polecam wszystkim miłośnikom Szekspira; wspaniali aktorzy odtwarzając swoje role ponownie prezentują swój kunszt. Reżyseria, pomimo przeniesienia sztuki z teatru na ekran. nie utraciła przesłania. Uzyskała obraz. Sceny, mimo, że brutalne w przesłaniu (okaleczenie córki i uczta w domuTytusa), nie są drastyczne. Krwi leje się mało, chociaż trup ściele się gęsto. Efektów specjalnych prawie nie uświadczysz (zauważyłem jeden majstersztyk), co nie oznacza, że film jest kiepski. Po prostu nie ma potrzeby mnogości efektów. Polecam gorąco wszystkich pragnącym obejrzeć dobry, lecz ciężki w przesłaniu obraz.
Zemsta jest słodka; dalej chcesz jej próbować ?
koniec
1 grudnia 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Hołd zbyt oczywisty
— Michał Walkiewicz

Nowości: Marzec 2004
— Konrad Wągrowski

DVD: Frida
— Konrad Wągrowski

Portret cierpienia
— Łukasz Kustrzyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.