Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Todd Haynes
‹Carol›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCarol
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery4 marca 2016
ReżyseriaTodd Haynes
ZdjęciaEdward Lachman
Scenariusz
ObsadaRooney Mara, Sarah Paulson, Cate Blanchett, Cory Michael Smith, Kyle Chandler, Jake Lacy, John Magaro, Carrie Brownstein
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szczęście w nieszczęściu
[Todd Haynes „Carol” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Twórca „Daleko od nieba” konsekwentnie kroczy obraną ścieżką. „Carol” ogląda się jak odnaleziony po latach melodramat wyprzedzający obyczajowo swoją epokę, przez co odesłany na półkę na mocy Kodeksu Haysa. Idźcie do kina, bo w TVP prędko tego nie zobaczycie.

Piotr Dobry

Szczęście w nieszczęściu
[Todd Haynes „Carol” - recenzja]

Twórca „Daleko od nieba” konsekwentnie kroczy obraną ścieżką. „Carol” ogląda się jak odnaleziony po latach melodramat wyprzedzający obyczajowo swoją epokę, przez co odesłany na półkę na mocy Kodeksu Haysa. Idźcie do kina, bo w TVP prędko tego nie zobaczycie.

Todd Haynes
‹Carol›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCarol
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery4 marca 2016
ReżyseriaTodd Haynes
ZdjęciaEdward Lachman
Scenariusz
ObsadaRooney Mara, Sarah Paulson, Cate Blanchett, Cory Michael Smith, Kyle Chandler, Jake Lacy, John Magaro, Carrie Brownstein
MuzykaCarter Burwell
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Naturalnie, pozwalam sobie na przytyk w kierunku cenzorskiej telewizji Kurskiego nie dlatego, by historia podjęta przez Todda Haynesa mogła dziś szokować kogokolwiek poza garstką nieprzejednanych dewotów. Kontrowersje to ona mogła budzić w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia – nieprzypadkowo zresztą Patricia Highsmith opublikowała ją w roku 1952 pod pseudonimem Claire Morgan. Przy czym autorka „Utalentowanego pana Ripleya” nigdy później nie napisała już romansu par excellence. Nigdy wcześniej też nie, bowiem wcześniej byli tylko debiutanccy „Znajomi z pociągu”, ukończeni, ale niewydani w momencie, gdy aspirująca pisarka wpadła na pomysł „The Price of Salt” – jak brzmiał pierwotny tytuł „Carol”.
Dwudziestosiedmioletnia podówczas Highsmith pracowała dorywczo w dziale zabawkowym dużego domu handlowego na Manhattanie. To tam przydarzył się przyszłej mistrzyni kryminału przypadkowy flirt z atrakcyjną „kuguarzycą”, który położył podwaliny pod powieść o zakazanym związku niezależnej dziewiętnastolatki Therese Belivet z Carol Aird, dobiegającą czterdziestki żoną i matką z wyższej klasy średniej.
Podobnie zatem jak w przypadku „Życia Adeli”, wątek miłosny w „Carol” rozgrywany jest nie tylko w kluczu homoseksualnym, ale także klasowym i wiekowym. Z kolei motywy wykluczenia społecznego i rodziny rozbitej coming outem to żelazne punkty „wielkich gejowskich narracji” à la „Tajemnica Brokeback Mountain”. Filmowa „Carol” cała jest zresztą zbudowana z kontrastów: subtelny dramat i love story „większe niż życie”, drobna brunetka i posągowa blondynka, powściągliwość Rooney Mary i teatralność Cate Blanchett.
Znając „tęczowy” aspekt twórczości Haynesa oraz efekty jego pracy przy „Daleko od nieba” i serialowej „Mildred Pierce”, trudno sobie wyobrazić reżysera bardziej odpowiedniego do tej ekranizacji. Jego „Carol” to zapis stanu ducha burżuazyjnej Ameryki ery Kinseya, gdy „wszyscy wiedzieli, ale nikt nie mówił głośno”. Kronika czasów, gdy próby emancypacji tak kobiet, jak i gejów były bezmyślnie torpedowane – co telewizja już nam świetnie pokazała w „Masters of Sex”. Wreszcie – film o podwójnym przebudzeniu seksualnym i egzystencjalnym, gdzie obie bohaterki – młoda dziewczyna na rozdrożu i stateczna „niewolnica konwenansów” – są dla siebie wzajemnymi katalizatorami.
Jak to u Haynesa, forma idealnie koresponduje z treścią. Mistrz new queer Cinema bezbłędnie zestroił talenty operatora Edwarda Lachmana, scenografki Judy Becker, kostiumolożki Sandy Powell, kompozytora Cartera Burwella. Cała ekipa celebruje melancholię z gracją wytrawnego jazzbandu, choć bez egzaltacji. O ile „Daleko od nieba” stanowiło oficjalny hołd dla melodramatów Douglasa Sirka, o tyle „Carol” robi krok w stronę naturalizmu. Kolorystyka jest przygaszona, utrzymana w odcieniach chłodnej żółci i zieleni. Muzyka – przejmująca, ale nienachalna. Poszczególne kadry przywodzą na myśl malarstwo Edwarda Hoppera – pomyślcie o tych wszystkich samotnych kobietach przy kawiarnianych stolikach, w pustych pokojach, skulonych na skraju łóżek, wpatrzonych martwo w bliżej nieokreślone punkty. Carol jest jedną z nich. Czy raczej: była – przed spotkaniem Therese.
koniec
2 marca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pobawmy się w reinterpretację
— Małgorzata Steciak

Była sobie kobieta
— Joanna Pienio

Ja to ktoś inny
— Tomasz Rachwald

Nowości: Wrzesień 2003
— Joanna Bartmańska, Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Powrót do melodramatu
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.