Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Todd Haynes
‹Daleko od nieba›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDaleko od nieba
Tytuł oryginalnyFar from Heaven
Dystrybutor SPI
Data premiery26 września 2003
ReżyseriaTodd Haynes
ZdjęciaEdward Lachman
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Patricia Clarkson, Dennis Quaid, Viola Davis, Dennis Haysbert
MuzykaElmer Bernstein
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiFrancja, USA
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Powrót do melodramatu
[Todd Haynes „Daleko od nieba” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Od strony realizacji - zdjęcia, kostiumy, muzyka, montaż, oświetlenie, scenografia, wnętrza - wszystko to jest kopią filmów z lat pięćdziesiątych. Czy takie ujęcie zdaje egzamin? W jakimś sensie tak, bowiem powstał obraz spójny i przejrzysty. Z drugiej strony przestarzała dla nas stylistyka powoduje, że trudno jest naprawdę przejąć się losami bohaterów, postrzegając całość raczej jako eksperyment formalny, remake jakiegoś dawnego filmu.

Konrad Wągrowski

Powrót do melodramatu
[Todd Haynes „Daleko od nieba” - recenzja]

Od strony realizacji - zdjęcia, kostiumy, muzyka, montaż, oświetlenie, scenografia, wnętrza - wszystko to jest kopią filmów z lat pięćdziesiątych. Czy takie ujęcie zdaje egzamin? W jakimś sensie tak, bowiem powstał obraz spójny i przejrzysty. Z drugiej strony przestarzała dla nas stylistyka powoduje, że trudno jest naprawdę przejąć się losami bohaterów, postrzegając całość raczej jako eksperyment formalny, remake jakiegoś dawnego filmu.

Todd Haynes
‹Daleko od nieba›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDaleko od nieba
Tytuł oryginalnyFar from Heaven
Dystrybutor SPI
Data premiery26 września 2003
ReżyseriaTodd Haynes
ZdjęciaEdward Lachman
Scenariusz
ObsadaJulianne Moore, Patricia Clarkson, Dennis Quaid, Viola Davis, Dennis Haysbert
MuzykaElmer Bernstein
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiFrancja, USA
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
"Daleko od nieba" nawiązuje formą i fabułą do melodramatów lat pięćdziesiątych, w tym też okresie toczy się akcja filmu. Główna bohaterka, Cathy, jest przykładną gospodynią domowa, mieszkającą w tradycyjnym amerykańskim domu, wraz z mężem i dwójką dzieci. Dom, spotkania z sąsiadami, odprowadzanie dzieci do szkoły - typowy, spokojny dzień. Ale to tylko fasada. Wkrótce okazuje się, że mąż Cathy, Frank jest homoseksualistą i nie potrafi już dłużej tego ukrywać, wdaje się więc w romans z mężczyzną. Uważając swe skłonności za chorobę, próbuje się leczyć, bez efektu. Osamotniona Cathy zaczyna spotykać się czarnoskórym ogrodnikiem, inteligentnym i wrażliwym Raymondem. Jak się okaże, otoczenie mogące tolerować skłonności Franka (o ile nie wyciągane są na światło dzienne) i manifestujące swe antyrasistowskie poglądy (bo to jest modne) nie jest w stanie zaakceptować przyjaźni między białą kobietą i czarnym mężczyzną. Cathy zostaje porzucona przez wszystkich.
Reżyser filmu, Todd Haynes, nawiązuje do kina Douglasa Sirka, twórcy wyciskaczy łez w latach pięćdziesiątych, powracając do zarzuconego już gatunku klasycznego melodramatu. Haynes nie tylko pisze scenariusz według klasycznych wzorów - film jest stonowany, bez przemocy, dramaty przeżywają ludzie typowi, normalni, pełni dobrych cech, mimo wszystko raniący się nawzajem, akcja toczy się w dobrze sytuowanych kręgach amerykańskiej klasy średniej - ale idzie dalej. Od strony realizacji - zdjęcia, kostiumy, muzyka, montaż, oświetlenie, scenografia, wnętrza - wszystko to jest kopią filmów z lat pięćdziesiątych. Haynes w ten sposób jednocześnie oddaje hołd gatunkowi i ukazuje sprzeczności czasów, w których gatunek istniał. Ukryty homoseksualizm, rasizm pomimo manifestowanej tolerancji - to już ujawnienie problemów z punktu widzenia widza współczesnego (którego też może szokować myśl, że homoseksualizm może być medycznie uleczalny i to elektrowstrząsami). Czy takie ujęcie zdaje egzamin? W jakimś sensie tak, bowiem powstał obraz spójny i przejrzysty. Z drugiej strony przestarzała dla nas stylistyka powoduje, że trudno jest naprawdę przejąć się losami bohaterów, postrzegając całość raczej jako eksperyment formalny, remake jakiegoś dawnego filmu. Do zalet "Daleko od nieba" należy na pewno rola Julianne Moore (nominowana za nią do Oscara), która jednak wydaje się ustępować bardzo podobnej roli w "Godzinach". Atutem jest też gra Dennisa Quaida (Frank), ładna, choć niedzisiejsza muzyka Elmera Bernsteina, a przede wszystkim przepiękne jesienne zdjęcia Edwarda Lachmana (za które otrzymał nagrodę na Camerimage). Film zasłużył sobie na 4 nominacje do Oscara (pierwszoplanowa rola kobieca, zdjęcia, muzyka, scenariusz oryginalny), 4 nominacje do Złotych Globów, otrzymał szereg innych nagród i zyskał aprobatę krytyków. Jednak dla polskiego widza nie czującego sentymentów do dawnych melodramatów i nie znającego twórczości Sirka, w roku premiery bardziej uniwersalnych "Godzin", film, mocno osadzony w amerykańskich realiach sprzed pół wieku, może nie być wystarczająco zajmujący.
koniec
1 września 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Szczęście w nieszczęściu
— Piotr Dobry

Pobawmy się w reinterpretację
— Małgorzata Steciak

Była sobie kobieta
— Joanna Pienio

Ja to ktoś inny
— Tomasz Rachwald

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.