Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Curtis Hanson
‹Siostry›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiostry
Tytuł oryginalnyIn Her Shoes
Dystrybutor CinePix
Data premiery27 stycznia 2006
ReżyseriaCurtis Hanson
ZdjęciaTerry Stacey
Scenariusz
ObsadaCameron Diaz, Toni Collette, Shirley MacLaine, Anson Mount, Richard Burgi, Jill Saunders, Eric Balfour, Ivana Milicevic
MuzykaMark Isham
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Woda i ogień
[Curtis Hanson „Siostry” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mieszanie skrajnych motywów i zajmowanie się różnymi gatunkami filmowymi to wyraźna cecha twórczości Curtisa Hansona. Miksuje, łączy, dopasowuje niedopasowane, korzysta z kontrastów, żeby ujawnić w danej kliszy coś świeżego. Zestawia seksapil Cameron Diaz z wysmakowanym aktorstwem Toni Collette, młodość ze starością, humor ze smutkiem. I choć nie zawsze mu się udaje, wydobywa wspólne cechy z przeciwieństw.

Ewa Drab

Woda i ogień
[Curtis Hanson „Siostry” - recenzja]

Mieszanie skrajnych motywów i zajmowanie się różnymi gatunkami filmowymi to wyraźna cecha twórczości Curtisa Hansona. Miksuje, łączy, dopasowuje niedopasowane, korzysta z kontrastów, żeby ujawnić w danej kliszy coś świeżego. Zestawia seksapil Cameron Diaz z wysmakowanym aktorstwem Toni Collette, młodość ze starością, humor ze smutkiem. I choć nie zawsze mu się udaje, wydobywa wspólne cechy z przeciwieństw.

Curtis Hanson
‹Siostry›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSiostry
Tytuł oryginalnyIn Her Shoes
Dystrybutor CinePix
Data premiery27 stycznia 2006
ReżyseriaCurtis Hanson
ZdjęciaTerry Stacey
Scenariusz
ObsadaCameron Diaz, Toni Collette, Shirley MacLaine, Anson Mount, Richard Burgi, Jill Saunders, Eric Balfour, Ivana Milicevic
MuzykaMark Isham
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Filmy obyczajowe to nie ten rodzaj kina, który przyciągałby widzów. Aby zainteresować losem bohaterów, reżyser musi znaleźć klucz do odrzucenia banału i błahego spojrzenia na rzeczywistość. To sztuka żonglowania schematami oraz balansowania na granicy sentymentalnej pretensjonalności i dramatycznej powagi. Hanson uczynił ze swojego najnowszego filmu “Siostry” przykład współczesnego kina obyczajowego, w którym twórca jest rozdarty między gatunkami. Z jednej strony chce pokazać zażyłość w rodzinie, nierozerwalność więzów krwi, przy czym popada jednocześnie w sztuczny dramatyzm i chwilową niewiarygodność. Z drugiej, próbuje rozjaśnić historię sióstr wymuszonym humorem – subtelnym, ale kłócącym się w niektórych momentach z treścią filmu. Co zaskakujące, jego skłonność do wykorzystywania skrajności nie prowadzi do filmowego niewypału, a kończy się zrównoważeniem niezbyt sprawnie skonstruowanych składników w angażującej opowieści o kobietach.
Fabuła zakcentami rodem z telenoweli okazuje się być tylko pretekstem do pokazania różnorodnych ludzkich postaw oraz zaprezentowania licznych życiowych zapętleń, wynikających z wzajemnych animozji i nieumiejętności porozumiewania się. Pragmatyczna Rose i lekkomyślna Maggie popadają w ciągłe konflikty między sobą, mimo że są do siebie przywiązane nie tylko jako siostry – również jako przyjaciółki. Kiedy między dwiema kobietami wybucha wojna, zmienia się ich sposób życia i sposób postrzegania siebie nawzajem. Nieco zbyt oczywisty i przewidywalny punkt wyjścia jest początkiem ciekawych obserwacji, które prowadzi Hanson po przebrnięciu przez mało intrygujący, choć konieczny wstęp.
Reżyser krąży między kolejnymi wątkami z życia tytułowych sióstr. Wprowadza w błąd widza, mówiąc o zbyt wielu rzeczach naraz, oraz niepotrzebnie zagłębia się w schematy i typową dla komedii romantycznych bajkowość. Tymczasem prezentuje film nierówny od strony narracyjnej, ale im bliżej końca, tym bardziej urzekający bezpośredniością, prostotą i doskonałym aktorstwem. Okazuje się, że “Siostry” to bynajmniej nie film o różnicach charakterów czy sporach wewnątrzrodzinnych. Twórcy kładą nacisk – choć w większości unikają moralizatorstwa bądź egzaltowania – na kwestię przebaczania, wzajemnego zrozumienia i walki z poczuciem winy. Z błahej historii wyciągają drugą, całkiem bogatą w znaczenia płaszczyznę. Pojawia się wiele refleksji: osamotnienie młodego człowieka w wielkim mieście, próba odnalezienia własnych pasji, jak również przełamywanie kompleksów. Jest to widoczne zwłaszcza w portretach głównych bohaterek. Twórcy pokazują je, oczywiście, jako postacie zbudowane ze skrajności. Maggie jest nieodpowiedzialna, a Rose zrównoważona i poukładana. Hanson jednak znów porzuca przesadę na rzecz wiarygodności. Pytanie, czy człowiek może być przypisany do konkretnych cech i to ostatecznie charakteryzuje, kim jest? W “Siostrach” zostaje podkreślona zmienność człowieka wraz z jego skłonnością do działania wbrew prawdziwym uczuciom, których czasem nie chce lub nie potrafi uwidocznić. Co najlepsze, Hanson nie prowadzi historii Rose i Maggie w taki sposób, by pokazać ich definitywną przemianę. Daje do zrozumienia, że siostry przez cały czas były takie, jakimi widzimy je w finale, a ludzka osobowość nie zmienia się z dnia na dzień. Ten autentyzm zachowań z ucieczką od laurkowej banalności winduje film na wyższy poziom.
Świetnie odnajdują się w treści filmu aktorki. Cameron Diaz odważnie korzysta z antypatycznych cech swojej bohaterki i przekonywająco wyraża emocje. Toni Colette potwierdza, że jest utalentowaną, choć wciąż niedocenianą artystką. Pojawia się jeszcze ważna postać babci bohaterek w oszczędnej interpretacji legendy kina Shirley MacLaine. Jej Ella to kobieta doświadczona przez życie, której zdystansowane spojrzenie na rzeczywistość stanie się bodźcem dla tytułowych sióstr do przemyślenia swojego postępowania.
Szkoda, że w pierwszej połowie “In her shoes” robi wrażenie filmu nijakiego, a nawet niepotrzebnego. Posługiwanie się szablonami w mało twórczej manierze nigdy jeszcze nie zaowocowało rewolucyjnymi odkryciami filmowymi. I “Siostry” rewolucją nie są, ale wyróżniają się na tle innych produkcji obyczajowych, ponieważ ich autorzy mieli coś do powiedzenia i w rezultacie powiedzieli to bez mdlącej słodyczy lub nachalnej, niewiarygodnej pozy społecznego komentatora.
koniec
10 lutego 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Przede wszystkim żywe postacie
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.