Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Darren Lynn Bousman
‹Piła III›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiła III
Tytuł oryginalnySaw III
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery5 stycznia 2007
ReżyseriaDarren Lynn Bousman
ZdjęciaDavid A. Armstrong
Scenariusz
ObsadaAngus MacFadyen, Dina Meyer, Tobin Bell, Shawnee Smith, Bahar Soomekh, Kim Roberts
MuzykaCharlie Clouser
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklPiła
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sprawa Kramerów
[Darren Lynn Bousman „Piła III” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W trzeciej części najpopularniejszej horrorowej serii ostatnich lat psychopatyczny John Kramer, dla nieprzyjaciół: Jigsaw (Tobin Bell), umiera. Proszę się jeszcze powstrzymać przed chęcią zlinczowania mnie za spoilerowanie, bowiem Jigsaw bynajmniej nie schodzi wedle tej samej reguły, co Jason Voorhees czy Michael Myers, by następnie odrodzić się w siedemdziesiątym dziewiątym sequelu.

Piotr Dobry

Sprawa Kramerów
[Darren Lynn Bousman „Piła III” - recenzja]

W trzeciej części najpopularniejszej horrorowej serii ostatnich lat psychopatyczny John Kramer, dla nieprzyjaciół: Jigsaw (Tobin Bell), umiera. Proszę się jeszcze powstrzymać przed chęcią zlinczowania mnie za spoilerowanie, bowiem Jigsaw bynajmniej nie schodzi wedle tej samej reguły, co Jason Voorhees czy Michael Myers, by następnie odrodzić się w siedemdziesiątym dziewiątym sequelu.

Darren Lynn Bousman
‹Piła III›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiła III
Tytuł oryginalnySaw III
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery5 stycznia 2007
ReżyseriaDarren Lynn Bousman
ZdjęciaDavid A. Armstrong
Scenariusz
ObsadaAngus MacFadyen, Dina Meyer, Tobin Bell, Shawnee Smith, Bahar Soomekh, Kim Roberts
MuzykaCharlie Clouser
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklPiła
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie – Jigsaw dogorywa przez cały film, a tego, czy wreszcie skona, czy nie, zdradzać Państwu nie zamierzam. Istotne jest, że przez ponad półtorej godziny projekcji siwy pomyleniec pozostaje przykuty do łóżka, na podobnej zasadzie co Denzel Washington w „Kolekcjonerze kości”. I tak jak Denzel mia Angelinę Jolie, Jigsaw ma swoją – nieprzytomnie (bo Casanova rzeczywiście z niego osobliwy) w nim zakochaną – Amandę (Shawnee Smith), która wykonuje każde jego polecenie.
A że rozporządzenia szefa-idola do najprzyjemniejszych nie należą, biedne szurnięte dziewczę musi porywać i torturować ludzi. Oczywiście nie jakichś tam przypadkowych, ale dobieranych według klucza. Taką capniętą przez Amandę osobą jest na przykład podejrzanie ładna jak na pracownicę służby zdrowia chirurg Lynn Denlon (Bahar Soomekh), która z przymusu zostaje postawiona przez kidnaperkę przed dylematem w stylu szekspirowskiego „być albo nie być”. Mianowicie, do smukłej szyi pani doktor zostaje przytwierdzony mechanizm przypominający kłusownicze wnyki, który zakleszczy się w tym samym momencie, kiedy Jigsaw wyzionie ducha. A że Jigsaw ma do wyzionięcia wszelkie predyspozycje – wszak jego mózg toczy rak w końcowym stadium – Lynn nie pozostaje wiele czasu do namysłu. Musi szybko przypomnieć sobie wszystko, czego nauczyła się w akademii medycznej.
Równolegle obserwujemy wątek Jeffa (Angus Macfadyen, od dwunastu lat bezskutecznie próbujący pozbyć się etykietki aktora jednej roli), który błąka się po labiryncie korytarzy i pomieszczeń, napotykając na swej drodze przymocowane do śmiercionośnych maszynerii osoby, które przed trzema laty przyczyniły się pośrednio bądź bezpośrednio do śmierci jego syna. Teraz Jeff może z nawiązką odreagować za krzywdę, jaka go spotkała – dając bierne przyzwolenie na poprzedzone potwornymi mękami agonie ludzi, których, de facto, w myślach uśmiercał już wielokrotnie. Może też, ryzykując własnym zdrowiem, spróbować im pomóc.
Pomysłowość twórców współczesnej biżuterii nie zna granic.
Pomysłowość twórców współczesnej biżuterii nie zna granic.
To najlepszy (i w ogóle jedyny dobry) pomysł, na jaki stać było tym razem scenarzystę Leigh Whannella. Pomysł, który zasługuje wręcz na oddzielny film – nie tylko horror gore – wyobraźcie sobie np. komediowy thriller, w którym Zanussi zbiera w jednym pokoju wszystkich krytyków, którzy kiedykolwiek wyrazili negatywną opinię o którymś z jego filmów (czyli właściwie potrzebny byłby hangar, nie pokój), po czym składa im propozycję nie do odrzucenia – albo od razu idą do piachu, albo po krótkim namyśle przypomną sobie, co robił Zapasiewicz w siedemnastej minucie „Życia jako śmiertelnej choroby…” (czyli w czasie, gdy większość normalnych widzów już śpi), i co ta scena symbolizowała.
Niestety, w „Pile 3” ów motyw mściciela nie znajduje żadnego twórczego rozwinięcia. Reakcje siłującego się z własnym sumieniem Jeffa są zawsze spóźnione, kolejne postacie giną w serii niezbyt wymyślnych tortur, z których żadna nie umywa się do sceny z dołem strzykawek z pierwszego sequela, schemat się powtarza. Nie ma nawet czym się przerazić lub zszokować – w sekwencjach przemocy cięcia następują średnio co nanosekundę i można wręcz odnieść wrażenie, że to prywatna zemsta montażysty, który niegdyś padł ofiarą bandy zwyrodniałych epileptyków. Szkoda więc, że chce wykończyć tylko ich, kompletnie zapominając o odbiorcach lubiących być „wykańczanymi” – fanach splatterów.
Jednak w części poświęconej Jeffowi przynajmniej cokolwiek się dzieje, podczas gdy fragmenty z doktor Denlon to tylko czcza gadanina, ciągnące się niczym problem lustracji w polskim rządzie przekomarzanie porwanej i kidnaperów, przerywane od czasu do czasu wyrwanymi z konwencji, osłabiająco rozkosznymi retrospekcjami, w których na przykład nieco młodszy, długowłosy jeszcze John Kramer hasa z żoną po parku. Normalnie „Sprawa Kramerów” po liftingu!
Toteż gdy w końcu doszło do najbardziej obrzydliwego momentu filmu – trepanacji czaszki Jigsawa – nawet nie chciało mi się wyrywać ze stuporu tylko po to, by na chwilę się zniesmaczyć. Dostatecznie zniesmaczyłem się już wcześniej poziomem całej tej szopki, a trepanację czaszki wolę oglądać w wirtuozerskim wykonaniu mistrza Lectera, niż jakiejś podrzędnej chirurg.
koniec
22 stycznia 2007

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Piła mogiła
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.