Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Rajko Grlić
‹Posterunek graniczny›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPosterunek graniczny
Tytuł oryginalnyKaraula
Dystrybutor Vivarto
Data premiery7 marca 2008
ReżyseriaRajko Grlić
ZdjęciaSlobodan Trninic
Scenariusz
ObsadaToni Gojanovic, Sergej Trifunovic, Emir Hadzihafisbegovic
MuzykaGoran Bregovic, Sanja Ilic
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiBośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia, Serbia i Czarnogóra, Słowenia, Wielka Brytania
Czas trwania94 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Romans na beczce prochu
[Rajko Grlić „Posterunek graniczny” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rajko Grlića to próba rozrachunku z niedawną przeszłością Bałkanów. Koprodukcja krajów byłej Jugosławii przenosi nas do roku 1987. Mija właśnie siódma rocznica śmierci generała Tito, a za cztery lata, po krwawej wojnie, sztucznie utworzone państwo się rozpadnie.

Łukasz Twaróg

Romans na beczce prochu
[Rajko Grlić „Posterunek graniczny” - recenzja]

Rajko Grlića to próba rozrachunku z niedawną przeszłością Bałkanów. Koprodukcja krajów byłej Jugosławii przenosi nas do roku 1987. Mija właśnie siódma rocznica śmierci generała Tito, a za cztery lata, po krwawej wojnie, sztucznie utworzone państwo się rozpadnie.

Rajko Grlić
‹Posterunek graniczny›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPosterunek graniczny
Tytuł oryginalnyKaraula
Dystrybutor Vivarto
Data premiery7 marca 2008
ReżyseriaRajko Grlić
ZdjęciaSlobodan Trninic
Scenariusz
ObsadaToni Gojanovic, Sergej Trifunovic, Emir Hadzihafisbegovic
MuzykaGoran Bregovic, Sanja Ilic
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiBośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia, Serbia i Czarnogóra, Słowenia, Wielka Brytania
Czas trwania94 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Główny bohater, Siniša, absolwent studiów medycznych, musi odbyć zasadniczą służbę wojskową. Zostaje zesłany do Macedonii na posterunek umiejscowiony w malowniczym, górzystym terenie, sąsiadującym z Albanią. Chorwat z Dalmacji dzięki swej profesji zdobywa zaufanie porucznika Pašića. Dowódca, z pochodzenia Bośniak, po niefortunnym flircie zapadł na syfilis. W obawie przed żoną wymyśla urojony konflikt z Albańczykami i do czasu wyleczenia chce przetrzymać swoich podwładnych na posterunku w pełnej gotowości. Siniša, jako lekarz, może jednak liczyć na specjalne traktowanie. Zazdrości mu tego kolega z jednostki, niepokorny Serb, Ljuba, który ulubieńcem porucznika raczej nie jest. Aby pokomplikować jeszcze bardziej naszkicowaną w ten sposób metaforę bałkańskiego kotła, reżyser wprowadza wątek romansowy. Młoda, znudzona prowincjonalnym życiem żona Pašića, Mirjana, zgadza się na awanse czynione jej przez młodego lekarza.
Ta niezbyt wyrafinowana fabuła rozgrywa się w osobliwym stanie zawieszenia, w pewnym sensie wspólnym dla wielu krajów demokracji ludowej (o czym traktował z czeskiej perspektywy niedawno wyświetlany u nas film Pupendo). Wszystko dzieje się jakby od niechcenia. Jednostka wojskowa przypomina raczej znany nam z komedii „CK Dezerterzy” obraz nieładu. Akcja, oderwana trochę od prawdziwego życia, została ulokowana w nostalgicznej przeszłości, która tak naprawdę nigdy nie miała miejsca. Istnieje jedynie wyidealizowane o niej mniemanie. Porucznikowi nie za bardzo chce się spełniać swoją rolę srogiego dowódcy, Ljuba zdaje się buntować jedynie dla samej zasady buntu, a Siniša nawiązuje romans z Mirjaną, bo przypadkiem się nawinęła. Pomiędzy pijaństwem z dowódcą a przelotnym flirtem z jego żoną Chorwat znajduje jeszcze trochę czasu, aby wylegiwać się na nasłonecznionych łąkach, paląc z kompanami haszysz. Aż chciałoby się zanucić: „Wojenko, wojenko…”. Wszystko jednak – mimo ospałego tempa – zmierza do tragicznego finału, który w zamierzeniu reżysera ma stanowić metaforę przyszłych wojen bałkańskich.
Szkoda właśnie, że to zamierzenie tak bardzo rzuca się w oczy. Bohaterowie, nie wiedzieć czemu, nagle przejmują na siebie swoje etniczne (czytaj: antagonistyczne) role i zaczynają postępować w niekonsekwentny sposób. Reżyser w najmniejszym stopniu nawet nie próbuje wyjaśnić genezy konfliktu. Mógłbym zrozumieć, że nie ma takich ambicji, że jego celem było pokazanie czegoś innego – na przykład ot, takiego sobie sielskiego obrazka z dawnych czasów – ale zbyt pobieżnie potraktowanie warstwy obyczajowej raczej na to nie wskazuje. A byłoby w tym na pewno coś ciekawego, zwłaszcza dla widza zainteresowanego kulturą bałkańską. Niestety jednak indywidualizacja postaci, które mogłyby wnieść do obrazu trochę życia, jest znikoma. Natomiast patos ostatnich scen filmu hiperbolizuje jeszcze toporną metaforykę całości. Bohaterom brakuje bardziej rozbudowanej motywacji psychologicznej. Są jedynie figurkami na nostalgicznej pocztówce z przeszłości, która jeżeli już wzrusza, to tylko dlatego, że jest osnuta na kanwie prawdziwej, i w dodatku bolesnej, historii. „Posterunkowi granicznemu”, zawieszonemu gdzieś między rozrachunkiem a pomnikiem, brakuje przede wszystkim konsekwencji w przedstawieniu głównego wątku. Szkoda, bo temat to interesujący i (niestety) wciąż na czasie. Rajko Grlić mógł zabrać głos w ważnej sprawie – głos tym istotniejszy, że uwzględniający różne punkty widzenia. Niestety, z ambitnego zamierzenia pozostał jedynie taki sobie melodramat.
koniec
15 marca 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co w rodzinie, to nie zginie
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Trzy surrealistyczne ewangelie i genezis z oka
— Łukasz Twaróg

Western, czyli wstydliwe marzenia kowboja
— Łukasz Twaróg

Seks i inne nudziarstwa
— Łukasz Twaróg

Młotek na chrześcijan
— Łukasz Twaróg

Polański – lokator w absurdalnym labiryncie życia
— Łukasz Twaróg

Rodzina w ruinie
— Łukasz Twaróg

Bardzo śmieszna tragedia
— Łukasz Twaróg

Sen, który nie przeminął
— Łukasz Twaróg

Wiem, że nic nie wiem
— Łukasz Twaróg

Mokrą ręką na goły tyłek
— Łukasz Twaróg

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.