Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Sean Penn
‹Wszystko za życie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszystko za życie
Tytuł oryginalnyInto the Wild
Dystrybutor UIP
Data premiery4 kwietnia 2008
ReżyseriaSean Penn
ZdjęciaEric Gautier
Scenariusz
ObsadaEmile Hirsch, Vince Vaughn, Kristen Stewart, Catherine Keener, William Hurt, Marcia Gay Harden, Jena Malone, Hal Holbrook
MuzykaMichael Brook, Kaki King, Eddie Vedder
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania148 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cień Byrona
[Sean Penn „Wszystko za życie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Christopher McCandless, bohater folkowych piosenek i jedna z najświeższych inspiracji amerykańskich filmowców (zapowiedziano już dokument o nim autorstwa Rona Lamothe’a), po skończeniu studiów porzucił swoją inteligencką rodzinę, oddał oszczędności na fundację dobroczynną i podążając za przekonaniami, wyruszył w podróż przez Stany Zjednoczone. Jego spisane w pamiętniku losy stały się tematem książki Jona Krakauera, która następnie posłużyła za kanwę filmu Seana Penna.

Michał Walkiewicz

Cień Byrona
[Sean Penn „Wszystko za życie” - recenzja]

Christopher McCandless, bohater folkowych piosenek i jedna z najświeższych inspiracji amerykańskich filmowców (zapowiedziano już dokument o nim autorstwa Rona Lamothe’a), po skończeniu studiów porzucił swoją inteligencką rodzinę, oddał oszczędności na fundację dobroczynną i podążając za przekonaniami, wyruszył w podróż przez Stany Zjednoczone. Jego spisane w pamiętniku losy stały się tematem książki Jona Krakauera, która następnie posłużyła za kanwę filmu Seana Penna.

Sean Penn
‹Wszystko za życie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszystko za życie
Tytuł oryginalnyInto the Wild
Dystrybutor UIP
Data premiery4 kwietnia 2008
ReżyseriaSean Penn
ZdjęciaEric Gautier
Scenariusz
ObsadaEmile Hirsch, Vince Vaughn, Kristen Stewart, Catherine Keener, William Hurt, Marcia Gay Harden, Jena Malone, Hal Holbrook
MuzykaMichael Brook, Kaki King, Eddie Vedder
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania148 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Filozofia wyzwolenia z więzów cywilizacji, którą uprawia w swoim nowym filmie Penn, niczym wygłodniały niedźwiedź żeruje na współczesnej kulturze obfitości. Jeśli spojrzeć na „Wszystko za życie” na poziomie anarchistycznego sprzeciwu wobec wszystkiego co natychmiastowe, globalizacji oraz wyścigu szczurów, okazuje się, że mamy do czynienia z reklamą amerykańskich samotni. Pośród śniegów Alaski człowiek staje w obliczu ekstremum. Ale cała opowieść zaczyna się przecież cytatem z lorda Byrona, co jest jawnym sygnałem, że chodzi o coś więcej – może o uniwersalne „wyjście awaryjne” dla wszystkich buntowników, których orężem w walce z cywilizacją ma być radość z dotarcia do granic wytrzymałości albo do kresu człowieczeństwa.
Wywołałem Alaskę nie bez powodu. Właśnie tam, w miejscu zwanym szlakiem Stampede, żywota dokonał McCandless. Pod przybranym nazwiskiem, jako Alexander Supertramp, zwiedził Kalifornię, Dakotę Północną i Arizonę, by w końcu trafić na Alaskę. Żył jak kloszard, pracował za jedzenie, ostatecznie, pijany wolnością, bez żadnego doświadczenia beztrosko zapuścił się w dzicz.
Przyczyny tego buntu były skomplikowane i wcale nie ograniczały się do rozczarowania brutalnością kapitalizmu oraz fasadowością mieszczańskiego życia. Dobrze, że reżyser tego nie ukrywa. W pierwszej scenie matka Chrisa budzi się z płaczem. Czuje, że z zaginionym synem stało się coś złego. Jednak to tylko nędzne resztki emocjonalnej więzi rodziców z bohaterem. Ojciec pracuje w NASA, niejako symbolicznie usytuowany po stronie opozycyjnej wobec natury. Matka nie ma w sobie połowy tej odwagi co Chris, jest słaba i nie może wyzwolić się spod rządów despotycznego męża. W innej, nieco onirycznej scenie graduacji (film swobodnie przeplata czasowe porządki) chłopak przyznaje w komentarzu z offu, że życiowym błędem jego rodziców była decyzja o ślubie i posiadaniu dzieci.
A więc problemy rodzinne? Tak, ale nie tylko. W budowaniu przestrzeni własnej niezależności pomagają Chrisowi literaccy idole: Lew Tołstoj, Jack London, Henry Thoreau. Szczególnie naturalista, ekolog i teoretyk determinizmu środowiskowego Thoreau, który opisał w słynnym „Walden” swoją przyrodniczą przygodę, wydaje się wywierać na niego duży wpływ. Bohater wagabunda odkrywa świat, w którym substytuty rodziny, przyjaciół i miłości okazują się prawdziwą rodziną, prawdziwymi przyjaciółmi i prawdziwą miłością. Czytanie historii Chrisa przez pryzmat jego dojrzewania podpowiada zresztą sama struktura filmu, który jest podzielony na rozdziały konstruujące od początku nowe, „właściwe” życie chłopaka.
Rzeczowy i konkretny ogląd przyczyn decyzji Chrisa oraz epickie obrazowanie ich konsekwencji wychodzą Pennowi świetnie. Już w „Obietnicy” według Friedricha Dürrenmatta udowodnił, że jako reżyser potrafi logicznie konstruować fabułę i nadawać obrazom stylistyczną spójność. Niekiedy jednak przez tę misterną konstrukcję prześwituje chęć wystawienia bohaterowi pomniczka, szczególnie kiedy Penn nobilituje słowa McCandlessa i podnosi je do rangi odkrywczych prawideł. „Nie chodzi o to, żeby być mocnym, tylko żeby czuć się mocnym” – mawia Chris. „Duchowa siła człowieka bierze się z jego doświadczeń” – dodaje. Te nachalnie eksponowane oczywistości sąsiadują z zachwytem dla światopoglądu Chrisa, który twierdzi, że poznać siebie można tylko w dziczy, stojąc na krawędzi śmierci. Przyznając bezwzględną rację bohaterowi, Penn jest niebezpiecznie stronniczy i zapomina choćby o współczesnych metropoliach, gdzie zaplątanych w betonowe labirynty ulic i zagrożonych bandytyzmem ludzi codzienność też stawia w obliczu śmierci.
Z poetyzowaniem losu Chrisa wiążą się dwie inne poważne wątpliwości. Po pierwsze, wywołana w rejonach Alaski moda na powtarzanie wyczynu „supertrampa” spędza sen z powiek strażników Parku Narodowego Denali, niedaleko którego zmarł McCandless. Po drugie, mieszkańcy Alaski wciąż podkreślają, że Chris zginął na własne życzenie, bo gdyby chociaż zabrał ze sobą mapę okolicznych terenów i nie zlekceważył przyrody, jego los nie zakończyłby się tragicznie. Obydwa te fakty odnotował w swojej książce Krakauer.
Jan Lechoń pisał: „Nadchodzi noc bezrozumna, w której się nawet nic nie śni. / Wkoło nas same są cienie, lampy mdły płomień już kona. / Usta niegodne całować i usta niegodne pieśni! / Zapomnieliśmy zbyt rychło bladego lorda Byrona!”. Film Penna zadowoli tych, którzy mogliby się z pełną odpowiedzialnością pod powyższymi słowami podpisać.
koniec
16 kwietnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Od 01, przez 09, do 11 (w skali dziesięciopunktowej)
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Dawid i Goliat
— Michał Walkiewicz

Prawda czasu, prawda ekranu
— Michał Walkiewicz

Hołd zbyt oczywisty
— Michał Walkiewicz

Życzenia noworoczne
— Michał Walkiewicz

Z pamiętnika ośmioletniego Krzysia. Camerimage 2007.
— Michał Walkiewicz

Jubileusz Lary Croft: Lubię wracać tam, gdzie byłem już…
— Michał Walkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.