Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kar Wai Wong
‹Popioły czasu: Powrót›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPopioły czasu: Powrót
Tytuł oryginalnyAshes of Time Redux
Dystrybutor Monolith Plus
Data premiery13 lutego 2009
ReżyseriaKar Wai Wong
ZdjęciaChristopher Doyle
Scenariusz
ObsadaTony Leung Chiu Wai, Tony Leung Ka Fai, Leslie Cheung, Maggie Cheung, Brigitte Lin, Charlie Yeung
MuzykaRoel A. García
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiHong Kong
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Samotność płatnego mordercy
[Kar Wai Wong „Popioły czasu: Powrót” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Popioły czasu: Powrót” jest reedycją praktycznie niedostępnego już filmu Wong Kar-Waia z 1994 r. Film ten, rzadko widywany na ekranach zachodnich kin, należy do najbardziej niejednoznacznych i oryginalnych produkcji reżysera, ciesząc się prawie mityczną reputacją wśród znawców jego twórczości.

Katarzyna Fiedorczuk

Samotność płatnego mordercy
[Kar Wai Wong „Popioły czasu: Powrót” - recenzja]

„Popioły czasu: Powrót” jest reedycją praktycznie niedostępnego już filmu Wong Kar-Waia z 1994 r. Film ten, rzadko widywany na ekranach zachodnich kin, należy do najbardziej niejednoznacznych i oryginalnych produkcji reżysera, ciesząc się prawie mityczną reputacją wśród znawców jego twórczości.

Kar Wai Wong
‹Popioły czasu: Powrót›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPopioły czasu: Powrót
Tytuł oryginalnyAshes of Time Redux
Dystrybutor Monolith Plus
Data premiery13 lutego 2009
ReżyseriaKar Wai Wong
ZdjęciaChristopher Doyle
Scenariusz
ObsadaTony Leung Chiu Wai, Tony Leung Ka Fai, Leslie Cheung, Maggie Cheung, Brigitte Lin, Charlie Yeung
MuzykaRoel A. García
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiHong Kong
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W nowej, „ostatecznej” wersji „Popioły czasu” charakteryzują się bardziej przejrzystą fabułą (wprowadzenie podziału na pory roku) oraz prawie całkowitą zmianą ścieżki dźwiękowej, skomponowanej przez Yo-Yo Ma, znanego wiolonczelistę oraz autora muzyki do filmów takich jak „Naqoyqatsi” czy „Siedem lat w Tybecie”.
W warstwie fabularnej film składa się z kilku przeplatających się historii, których osią jest postać Ouyang Fenga (Leslie Cheung), żyjącego na pustyni płatnego mordercy, wypełniającego przy pomocy wędrownych „szermierzy” zlecenia osób pragnących zemsty. Jego samotnię odwiedzają kolejno: zrozpaczona kobieta oraz jej brat sobowtór (w obu rolach Bridgette Lin), ślepy szermierz (Tony Leung), uczeń (Jacky Cheung) oraz dawna miłość Fenga, która przysyła mu wino zapomnienia (Maggie Cheung). Historia każdej z tych postaci zostaje wpleciona w fabułę w formie reminiscencji, pozornie oderwanych od życia Ouyang Fenga. W istocie jednak tak jak lustro odbijają one obraz głównego bohatera, odkrywając stopniowo prawdziwy powód jego cynizmu i dobrowolnej samotności.
„Popioły”, jak większość filmów Wong Kar-Waia, są elegią o utraconej miłości, o napięciu pomiędzy strachem przed uczuciem, a potrzebą jego doświadczenia. Niestety, z powodu znacznego skrócenia oraz dość dużej obsady, film wydaje się chaotyczny, a same postaci jednowymiarowe. Braki fabularne zdecydowanie rekompensuje natomiast strona wizualna filmu, za którą stoi jak zawsze genialny autor zdjęć do prawie wszystkich filmów Wong Kar-Waia, Christopher Doyle. Jego specyficzny styl stawia „Popioły” na przeciwległym biegunie typowych filmów gatunku wuxia, takich jak „Dom latających sztyletów” Zhanga Yimou, sprawiając, że fabuła znacznie wykracza poza sztywne reguły gatunku ograniczającego się zazwyczaj do spektakularnych scen walki i bajkowych scenerii. W swoim naturalizmie i surowości film przypomina bardziej „Arabian Nights” Pasoliniego, przenosząc nacisk z wizualnego piękna i „bajkowości” na uniwersalny symbolizm przypowieści mitycznej, posługującej się cyrkularną narracją, w której każda następna opowieść przeplata się z poprzednią.
Film ten na pewno nie rozczaruje fanów twórczości Kar-Waia, ale z drugiej strony trudno traktować go jako coś więcej niż wstęp do późniejszych, bardziej dojrzałych filmów takich jak „Chungking Express”, „Spragnieni miłości” czy „2046”. W Polsce możemy go również postrzegać jako swego rodzaju „rehabilitację” za „My Blueberry Nights”, niezbyt udany hollywoodzki debiut Wong Kar-Waia, wchodzący na nasze ekrany równocześnie z reedycją „Popiołów”.
koniec
11 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków: Dzień 3
— Joanna Pienio

Hollywoodzki Wong Kar-Wai na Walentynki
— Katarzyna Bluszcz

M jak Wong Kar-Wai
— Joanna Bartmańska

Nie tylko miłość
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Zmierzch apartheidu
— Katarzyna Bluszcz

Thriller po polsku
— Katarzyna Fiedorczuk

Piętno wojny
— Katarzyna Bluszcz

Wojna „domowa”
— Katarzyna Bluszcz

Wakacje od Ameryki
— Katarzyna Bluszcz

Policjant na zesłaniu
— Katarzyna Bluszcz

W czterech ścianach domowego więzienia
— Katarzyna Bluszcz

Angielska dekadencja
— Katarzyna Bluszcz

Powrót idioty
— Katarzyna Bluszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.