Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kevin Macdonald
‹Stan gry›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStan gry
Tytuł oryginalnyState of Play
Dystrybutor UIP
Data premiery29 maja 2009
ReżyseriaKevin Macdonald
ZdjęciaRodrigo Prieto
Scenariusz
ObsadaRussell Crowe, Rachel McAdams, Ben Affleck, Jason Bateman, Helen Mirren, Robin Wright, Jeff Daniels, Harry J. Lennix, Josh Mostel, Michael Weston, Barry Shabaka Henley, Viola Davis
MuzykaAlex Heffes
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania127 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sensacja czy dziennikarska kaczka?
[Kevin Macdonald „Stan gry” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Thriller Kevina Macdonalda ma wszystko to, co dobry film mieć powinien: nośny temat, wyważone tempo, świetne aktorstwo, rosnące napięcie i fabułę, która oprócz intrygi kryminalnej skupia się na kwestii moralności w mediach i środowisku władzy. Macdonald wszystkie te pozytywy wykorzystuje maksymalnie, dzięki czemu „Stan gry” to filmowa rewelacja ostatnich miesięcy.

Ewa Drab

Sensacja czy dziennikarska kaczka?
[Kevin Macdonald „Stan gry” - recenzja]

Thriller Kevina Macdonalda ma wszystko to, co dobry film mieć powinien: nośny temat, wyważone tempo, świetne aktorstwo, rosnące napięcie i fabułę, która oprócz intrygi kryminalnej skupia się na kwestii moralności w mediach i środowisku władzy. Macdonald wszystkie te pozytywy wykorzystuje maksymalnie, dzięki czemu „Stan gry” to filmowa rewelacja ostatnich miesięcy.

Kevin Macdonald
‹Stan gry›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStan gry
Tytuł oryginalnyState of Play
Dystrybutor UIP
Data premiery29 maja 2009
ReżyseriaKevin Macdonald
ZdjęciaRodrigo Prieto
Scenariusz
ObsadaRussell Crowe, Rachel McAdams, Ben Affleck, Jason Bateman, Helen Mirren, Robin Wright, Jeff Daniels, Harry J. Lennix, Josh Mostel, Michael Weston, Barry Shabaka Henley, Viola Davis
MuzykaAlex Heffes
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania127 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Cal McAffrey to dziennikarz z krwi i kości. Cały czas w biegu, w poszukiwaniu nowych informacji, rzetelny, zdecydowany, nieustępliwy i pełen poświęcenia dla swojej pracy. Inaczej sprawa ma się z Dellą Frye, młodą i niedoświadczoną, ale pełną zapału autorką witryny dziennika „Washington Globe”, gotową pożywić się każdą sensacją. Tych dwoje jakże różnych bohaterów rozpoczyna za plecami policji śledztwo związane z morderstwami, kongresem i prywatną armią najemników tajemniczej organizacji Pointcorps. Patrząc na zarys intrygi, może się wydawać, że „Stan gry” tylko przetasuje znane motywy współczesnego kina sensacyjnego, takie jak Irak, amerykańska armia, polityczne brudy i skorumpowane media, ale na szczęście Macdonald, wykorzystując już wcześniej podejmowane tematy, buduje nietuzinkowy, świeży i znakomicie zagrany film, w którym każdy zwrot akcji naprawdę przykuwa do ekranu. Za zgrabnie skonstruowaną intrygą sensacyjną kryje się tymczasem historia niebagatelnej roli mediów w tworzeniu rzeczywistości, subiektywizmu przedstawiania wydarzeń, lojalności, dziennikarskiej rzetelności i moralności wśród osób publicznych.
Wrażenie wiarygodności reżyser zyskuje dzięki obsadzie, a zwłaszcza dzięki Russellowi Crowe’owi w roli dziennikarskiego wygi. Australijski gwiazdor wydaje się być w najwyższej możliwej formie, nadaje filmowi wigoru, drapieżności i dynamiki. Jego charyzmatyczna osobowość aktorska mobilizuje również resztę obsady, na przykład utalentowaną Rachel McAdams, powracającą po dłuższej przerwie gwiazdę „Pamiętnika” Nicka Cassavetesa w roli uroczej, ale nieprzejednanej adeptki dziennikarstwa. A jeśli ktoś ma na ekranie walczyć z charyzmą Russella Crowe’a, to na pewno może to być jak zawsze zjawiskowa Hellen Mirren, która jako szefowa gazety wyciska maksimum ze swojego występu drugoplanowego. Od tej grupy świetnych aktorów odstaje niestety Ben Affleck, czyli kontrowersyjny kongresman Stephen Collins, bohater będący w centrum kryminalno-politycznej afery w filmie. Lepszym wyborem dla Afflecka byłoby zajęcie się reżyserią kolejnego filmu, bo przecież jako twórca „Gdzie jesteś, Amando?” zebrał dużo więcej laurów niż recenzenckich batów za swoje wątpliwej jakości występy aktorskie.
Dużą zaletę „Stanu gry” stanowi na pewno stopniowe piętrzenie zwrotów akcji oraz ich przemieszanie z prywatnymi powiązaniami McAffreya z problematyczną postacią kongresmana. Dzięki temu zaciekawienie rozwojem wydarzeń nie słabnie, a bohaterowie przestają być tylko marionetkami w precyzyjnej grze sensacyjnej. Zamiast tego zwracają uwagę widza na swoje dylematy i pokazują, że są tylko ludźmi, popełniającymi błędy i podejmującymi nieudane decyzje, a nie odległymi tworami filmowego scenariusza. Kiedy złożona fabuła prowadzi bohaterów przez kolejne tropy i komplikacje, reżyser subtelnie zaczyna opowiadać bardziej szczegółowo o mediach i etyce dziennikarskiej. Jednak to nie żerowanie prasy na przejściowych skandalach i medialnych samograjach czy decyzyjna rola mediów w postrzeganiu rzeczywistości znajduje się w centrum obiektywu Macdonalda. To raczej granice, te moralne i psychiczne, których lepiej nie przekraczać, a których sforsowania tak blisko jest McAffrey, stają się najważniejszym fundamentem intrygi. W rezultacie okazuje się, że według reżysera to jednak prawda jest najwyższą wartością. Dla niej warto poświęcić wszystko inne, nawet ludzi, którzy często zawodzą zaufanie, dają ponieść się słabościom i wreszcie skłaniają się ku samolubnym wyborom. Tyle że prawda potrafi być względna, a w gąszczu domniemań i subiektywnych reakcji trudno odnaleźć to, o co trzeba walczyć. Podobnie niejednoznacznie zostaje potraktowany temat dobra i zła symbolizowany przez walecznego kongresmana i podejrzaną organizację wojskową. W tym przypadku również okazuje się, że strony nie są w sposób oczywisty wyznaczone, wszystko jest płynne i wątpliwe, a elementem najbardziej zmiennym jest sam człowiek. A fakt, że to jakże „ludzkie” tło fabularne wysuwa się w filmie Macdonalda często na pierwszy plan, decyduje o tym, że „Stan gry” to po prostu coś więcej niż zwykły thriller sensacyjny.
koniec
19 czerwca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Forrest Gump w szponach Hannibala Lectera
— Piotr Dobry

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.