Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Kinga Dębska
‹Hel›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHel
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery23 kwietnia 2010
ReżyseriaKinga Dębska
ZdjęciaWojciech Staron
Scenariusz
ObsadaAnna Geislerová, Paweł Królikowski, Lesław Żurek, Bartosz Żukowski, Monika Kwiatkowska, Katarzyna Cynke, Przemysław Bluszcz, Henryk Talar, Bartłomiej Topa, Maciej Maleńczuk
MuzykaMarcin Kuczewski
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania86 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klęska urodzaju
[Kinga Dębska „Hel” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gorzki temat w niecodziennym ujęciu? Jest. Dobre aktorstwo? Ba, nawet bardzo. Dynamiczna akcja i zauważalna zręczność reżyserska – są. Więc o co chodzi? Szukanie dziury w „Helu” nie jest prostym zadaniem. Wydaje się bowiem, że wszystkie powyższe składniki połączone w jeden film to raczej dobry przepis na sukces. Tymczasem na stół wjeżdża spektakularny zakalec, a oczekujący dzieła biesiadnicy pozostają głodni. Przekonani, że debiut fabularny Kingi Dębskiej powinien był wyjść znacznie lepiej.

Patrycja Rojek

Klęska urodzaju
[Kinga Dębska „Hel” - recenzja]

Gorzki temat w niecodziennym ujęciu? Jest. Dobre aktorstwo? Ba, nawet bardzo. Dynamiczna akcja i zauważalna zręczność reżyserska – są. Więc o co chodzi? Szukanie dziury w „Helu” nie jest prostym zadaniem. Wydaje się bowiem, że wszystkie powyższe składniki połączone w jeden film to raczej dobry przepis na sukces. Tymczasem na stół wjeżdża spektakularny zakalec, a oczekujący dzieła biesiadnicy pozostają głodni. Przekonani, że debiut fabularny Kingi Dębskiej powinien był wyjść znacznie lepiej.

Kinga Dębska
‹Hel›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHel
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery23 kwietnia 2010
ReżyseriaKinga Dębska
ZdjęciaWojciech Staron
Scenariusz
ObsadaAnna Geislerová, Paweł Królikowski, Lesław Żurek, Bartosz Żukowski, Monika Kwiatkowska, Katarzyna Cynke, Przemysław Bluszcz, Henryk Talar, Bartłomiej Topa, Maciej Maleńczuk
MuzykaMarcin Kuczewski
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania86 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Problemem „Helu” wydaje się być zbyt wielka ilość zawartych w nim dobrych pomysłów. Raz: szpital psychiatryczny, w którym pracuje Piotr (Paweł Królikowski), jest upiornie przekonujący. Długie, podniszczone, niedofinansowane przez państwo, sterylne korytarze z żyjącymi w dziesiątkach różnych światów chorymi mentalnie ludźmi, działają na wyobraźnię. Dwa: nieskazitelny pan doktor o nieznanej przeszłości, podejrzanie dobrze rozumiejący pacjentów. Trzy: zderzenie jego dawnego życia – w starej kamienicy z synem (Lesław Żurek) i zmęczoną życiem eksżoną, z luksusem, w którym pławi się teraz u boku młodej Czeszki, absolwentki Łódzkiej Filmówki (Anna Geislerova). I tyle w zupełności wystarczyłoby na początek dobrego filmu. Tymczasem każdy z tych elementów, choć świetnie obmyślany, zostaje brutalnie spłaszczony, by ustąpić miejsca kolejnym. Okazuje się bowiem, że tajemnicą przeszłości doktora Piotra jest pewien nałóg, a on ni stąd ni zowąd po latach do niego wraca – bez informowania widza o przyczynie. Dalsza akcja jest ciągiem przejść bohatera między jasną a ciemną stroną mocy. Świadkami nieustannych wędrówek ze szczytu na dno i z dna na szczyt będziemy już do końca filmu.
Kinga Dębska użyła w filmie zbyt wielu koncepcji, jednocześnie nie wykorzystując potencjału żadnej z nich. Kolejne ich wyrywki są wprowadzane znienacka, bez logicznego wyjaśnienia. Gdy dobre pomysły wyczerpują się, ponownie używane są te poprzednie – niestety na zasadzie kopiuj-wklej. Efekt można próbować nazywać sinusoidą fabularną, jednak w efekcie, zamiast urozmaicenia, mamy słabo uzasadnioną serię powtórzeń.
Obsada spisuje się bez zarzutu, mimo że ma marne pole do popisu. Najbardziej boli niewykorzystana siła Anny Geislerovej. Zastanawia już sama jej obecność w polskiej produkcji. Rozwiązanie zagadki jest proste – jest to wynik koprodukcji polsko-czeskiej. Żeby film mógł się sprzedać za południową granicą, producenci musieli wprowadzić do filmu tamtejszy akcent. I tak „Hel” dostał samą Geislerovą, największą czeską gwiazdę ostatnich lat – energiczną i utalentowaną. Tymczasem jej bohaterka należy do gatunku przezroczystych, co wywołuje pewien estetyczny zgrzyt. Usiłująca wlać w nią trochę charakteru Czeszka jest bowiem ograniczana przez przeładowany scenariusz – autodestrukcyjny, uniemożliwiający eksponowanie własnych najmocniejszych punktów.
I ten problematyczny tytuł. Dlaczego Hel? Dębska w wywiadach wskazuje na wieloznaczność. Na przykład w mitologii nordyckiej Hel jest nazwą krainy zmarłych. Ale to chyba wiedza zbyt mało powszechna dla przeciętnego widza, by mógł odczytać aluzję bez słowa wyjaśnienia z ekranu. Jedyne czytelne uzasadnienie, wypływające z samego filmu, wskazuje na Mierzeję Helską. Mieszka tam matka doktora Piotra, tam też udaje się on z synem. Jednak sekwencja odwiedzin trwa zaledwie kilka minut i mogłaby odbyć się w każdym innym miejscu – nie ma ono znaczenia dla losów Piotra, a dość charakterystyczne tu morze nie jest pokazane nawet przez chwilę. Reżyserka wyjaśnia też, że „hel” w slangu narkomanów oznacza heroinę. To by się zgadzało. Szkoda tylko, że to kluczowe przesłanie nie jest oczywiste dla wszystkich.
Mając zadatki na dobry film, debiut fabularny Kingi Dębskiej został ostatecznie zainfekowany przez niespełnialne ambicje. Zabiły one scenariusz, a ten – całą resztę. Jednak szczyt niekonsekwencji osiągnięto na etapie promocji „Helu”. Radosny plakat ze szpitalną rybką, prośbą o jej niezjadanie i fikuśnym hasłem: „Żeby życie miało smak”, zaprasza widza na głupawą komedię. Może być nieco zdziwiony, gdy zamiast niej otrzyma śmiertelnie poważne, niewyrośnięte dziełko.
koniec
29 kwietnia 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Wszystko będzie dobrze?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Tegoż autora

Esensja typuje Oscary 2012
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski

Źle, źle, źle
— Patrycja Rojek

Słowianie w drodze
— Patrycja Rojek

Bez szału, ale z pasją
— Patrycja Rojek

Wsi głupia, wsi ponura
— Patrycja Rojek

I co teraz, chłopie?
— Patrycja Rojek

Arystokraci ulicy
— Patrycja Rojek

Esensja przyznaje Oscary 2011
— Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Porażki i sukcesy A.D. 2011
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.