Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Quentin Dupieux
‹Wrong›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWrong
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 sierpnia 2012
ReżyseriaQuentin Dupieux
Scenariusz
ObsadaJack Plotnick, Eric Judor, Alexis Dziena, Steve Little, William Fichtner, Regan Burns, Mark Burnham, Arden Myrin, Maile Flanagan
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania94 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Źle, źle, źle
[Quentin Dupieux „Wrong” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Każdy miewa takie poranki, że budzi się i zwyczajnie nie ogarnia świata. Na szczęście nasze nudne życia wracają po chwili na właściwe tory. Zupełnie inaczej jest w przypadku Dolpha, bohatera „Wrong”, którego świat jest absurdalny permanentnie. I nigdy nie robiło to na nim jakiegokolwiek wrażenia.

Patrycja Rojek

Źle, źle, źle
[Quentin Dupieux „Wrong” - recenzja]

Każdy miewa takie poranki, że budzi się i zwyczajnie nie ogarnia świata. Na szczęście nasze nudne życia wracają po chwili na właściwe tory. Zupełnie inaczej jest w przypadku Dolpha, bohatera „Wrong”, którego świat jest absurdalny permanentnie. I nigdy nie robiło to na nim jakiegokolwiek wrażenia.

Quentin Dupieux
‹Wrong›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWrong
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 sierpnia 2012
ReżyseriaQuentin Dupieux
Scenariusz
ObsadaJack Plotnick, Eric Judor, Alexis Dziena, Steve Little, William Fichtner, Regan Burns, Mark Burnham, Arden Myrin, Maile Flanagan
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania94 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dolph budzi się rano o godzinie 7:60 rano i stwierdza brak Paula. Paul to pies. Dolph – taki trochę nieudacznik, trochę everyman. W ciągu półtorej godziny trwania filmu dowiadujemy się, że z psem nawiązać można kontakt telepatyczny, że fekalia mają naturalną pamięć, że palmy czasem zamieniają się w świerki i że jak ogrodnik umarł, to wcale nie znaczy, że nie żyje. W filmie Quentina Dupieux absurd goni absurd, dostarczając widzowi przedniej rozrywki – pod warunkiem, że zaakceptował ten uroczy bezsens i dał się mu ponieść.
Znany muzyk Mr. Oizo, czyli Dupieux we własnej osobie, nie po raz pierwszy raz postanowił zostać reżyserem. Już w swoim wcześniejszym głośnym filmie „Mordercza opona” (2010), z żądną krwi tytułową gumą w roli głównej, bardzo swobodnie poruszał się po śliskiej płaszczyźnie czystego nonsensu. Lecz wówczas ci najtrzeźwiej myślący odbiorcy zarzucali filmowi, że jego główny motyw wyczerpuje się po zaledwie kilku scenach i nie jest w stanie należycie wypełnić pełnometrażowej fabuły. We „Wrong” zarzut ten nie działa – koncept jest bowiem niezwykle spójny przy całym swym zróżnicowaniu, a jego silne osadzenie w awangardzie najwyższej próby pozwala odnaleźć w filmie ślady kina francuskiego z okresu niemego. Tym bardziej, że słowo u Dupieux jest traktowane niepoważnie i niemal pozbawione swojej podstawowej funkcji – komunikacyjnej.
Niedorzeczności fabularne na zasadzie kontrapunktu wspiera warstwa muzyczno-dźwiękowa, charakterystyczna dla kina grozy, w którego szeregi twórcy chcieli wcielić „Wrong”. Była to chęć mocno ironiczna, dzięki czemu wydźwięk filmu jest pastiszowy, co potęguje jego komediowy potencjał. Lecz co chyba najważniejsze, ten wyglądający na efekt kaprysu film nieoczekiwanie przynosi pewną głębszą myśl. Patrząc bowiem na nieprzewidywalne i niezrozumiałe reakcje bohaterów, łatwiej dostrzec, do jak bardzo skonwencjonalizowanego świata jesteśmy przyzwyczajeni. Dolph i jego znajomi w sposób zupełnie naturalny wymykają się oczekiwaniom – nie denerwując się, nie dziwiąc i nie domagając wyjaśnień, wtedy gdy powinni. Wszystko robią dziwnie, źle i nie tak. Ale czy naprawdę istnieje jakiś kanon „jedynych-poprawnych-zachowań"?
koniec
8 sierpnia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 6. Prawda jak oliwa zawsze na wierzch wypływa
Marcin Mroziuk

4 III 2024

Po raz kolejny mamy okazję się przekonać, że chociaż agenci ze Slough House pod wieloma względami może nie dorównują kolegom z Regent’s Park, to nie sposób odmówić im pomysłowości, odwagi i waleczności (nawet jeśli cechy te nie rozkładają się równomiernie w ich grupie). Nie możemy mieć natomiast pewności, czy porażka Ingrid Tearney spowoduje, że w MI5 rzeczywiście nastąpią zmiany na lepsze.

więcej »

East Side Story: Od miłości do nienawiści
Sebastian Chosiński

3 III 2024

Durdona Tulaganowa to uzbecka scenarzystka i reżyserka, która najczęściej bohaterkami swoich filmów czyni kobiety po przejściach. Tak było w omawianej przed kilkoma tygodniami „Grze losu”, tak jest również w nakręconej w 2017 roku „Ciemności”. Młoda Fatima próbuje ułożyć sobie życie po tym, jak jej mąż trafił do więzienia. Gdy ten opuszcza zakład karny, chce odzyskać i żonę, i córkę.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 5. Nikt nie chce być kozłem ofiarnym
Marcin Mroziuk

1 III 2024

Cała rozgrywka pomału zbliża się do końca, a o jej wyniku ma zadecydować głównie to, kto przeżyje starcie w tajnym archiwum. Teraz nasza uwaga koncentruje się więc nie na skomplikowanych szpiegowskich intrygach, lecz na zwyczajnej strzelaninie. Inną sprawą jest, że z przyjemnością obserwujemy też rozmowę toczącą się między dwiema wpływowymi kobietami w Regent’s Park.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień drugi
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Kurtka warta grzechu
— Kamil Witek

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Na tropie rzeczywistości
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Październik 2012 (DVD i Blu Ray)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Esensja typuje Oscary 2012
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski

Słowianie w drodze
— Patrycja Rojek

Bez szału, ale z pasją
— Patrycja Rojek

Wsi głupia, wsi ponura
— Patrycja Rojek

I co teraz, chłopie?
— Patrycja Rojek

Arystokraci ulicy
— Patrycja Rojek

Esensja przyznaje Oscary 2011
— Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Porażki i sukcesy A.D. 2011
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Prawdziwe czy zjadliwe?
— Patrycja Rojek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.