Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

Adam Kałuża
‹Mozaika›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMozaika
Data produkcjilipiec 2008
Autor
Wydawca Kuźnia Gier
Info3-5 graczy
Cena49,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Puzzle na punkty
[Adam Kałuża „Mozaika” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Grając w „Mozaikę”, szybką grę logiczną autorstwa Adama Kałuży, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że układa się trochę bardziej skomplikowane puzzle. Trzeba przede wszystkim dbać o to, by poszczególne elementy do siebie pasowały jak najlepiej, tworząc coś, za co będzie można pod koniec gry zgarnąć jak najwięcej punktów. A latające tu i tam muchy są, jak to w życiu, bardzo irytującym utrudnieniem.

Miłosz Cybowski

Puzzle na punkty
[Adam Kałuża „Mozaika” - recenzja]

Grając w „Mozaikę”, szybką grę logiczną autorstwa Adama Kałuży, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że układa się trochę bardziej skomplikowane puzzle. Trzeba przede wszystkim dbać o to, by poszczególne elementy do siebie pasowały jak najlepiej, tworząc coś, za co będzie można pod koniec gry zgarnąć jak najwięcej punktów. A latające tu i tam muchy są, jak to w życiu, bardzo irytującym utrudnieniem.

Adam Kałuża
‹Mozaika›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMozaika
Data produkcjilipiec 2008
Autor
Wydawca Kuźnia Gier
Info3-5 graczy
Cena49,–
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zasady gry są mało skomplikowane: oto każdy z graczy ma przed sobą niewielką planszę składającą się z szesnastu pól, na której ma ułożyć tytułową mozaikę z pojedynczych klocuszków. W każdej rundzie na stół wykładana jest liczba elementów o jeden większa niż ilość graczy, spośród których każdy może wybrać tylko jeden żeton. O pierwszeństwie wyboru decyduje licytacja, zaś po niej następuje układanie kawałków mozaiki na swojej planszy i zgarnianie za to dodatkowych monet. Żeby nie było zbyt łatwo i przyjemnie, po każdej licytacji gracz, który wyłożył najmniej monet, musi położyć na swojej mozaice muchę. Ma ona niebanalne znaczenie przy końcowym podliczaniu punktów.
Jakich punktów? Otóż nie chodzi o to, by ułożyć coś, co pozostali gracze okrzykną mianem najładniejszej mozaiki, ale coś, co będzie zaliczało się do największej liczby punktowanych wzorów opisanych w instrukcji. Najłatwiej jest ułożyć linie i kwadraty, ale można za nie zgarnąć co najwyżej od dwóch do czterech punktów. O wiele więcej oferują symetrie pionowe, poziome lub ukośne, jednak ich ułożenie, przy ograniczonej ilości żetonów, to prawdziwe wyzwanie. Aby cokolwiek się udało, trzeba zacząć myśleć o tym wyjątkowo wcześnie i planować z dużym wyprzedzeniem, obserwując żetony wykorzystywane przez innych graczy i kalkulując tak, by przypadkiem nie okazało się, że w środku gry brakuje nam jednego, za to niedostępnego kwadracika do zwycięstwa.
Co ze wspomnianą wyżej muchą? Ma ona spore znaczenie podczas końcowego podliczania punktów: obniża wartość wzoru, na jakim siedzi, o jeden. Przykładowo: za linię składającą się z żetonów w takim samym kolorze (wartość punktowa: dwa), gdy na jednym będzie siedziała mucha, dostaniemy jedynie jeden punkt. Niby nic strasznego, ale jeśli ten sam żeton wchodzi w skład drugiej linii lub kwadratu, straty są większe.
Wbrew pozorom „Mozaika” nie cechuje się nadmierną losowością, z jaką pojawiają się w grze kolejne elementy układanki. Do wyboru mamy kwadraciki w czterech kolorach i trzech wzorach, co daje nam dwanaście różnorodnych elementów, zatem w grze dla trzech graczy (wykorzystującej sześćdziesiąt żetonów) każdy z nich powinien pojawiać się po pięć razy. Zaopatrzeni w tę wiedzę, możemy śmiało planować nasze posunięcia o kilka kroków naprzód, choć bez odrobiny szczęścia się oczywiście nie obędzie.
Plusy:
  • szybka rozgrywka
  • ładne wykonanie
Minusy:
  • nie wciąga
koniec
18 marca 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Zapiski niedzielnego gracza: Koszmarnie łatwe
Miłosz Cybowski

7 I 2024

Pierwsza część „XCOM” była grą wymagającą, ale też przynoszącą sporo satysfakcji. Tego samego nie można powiedzieć o części drugiej – przynajmniej w wersji na Nintendo Switch.

więcej »

W świecie pdf-ów: Wyrzuty sumienia kanciarza
Miłosz Cybowski

30 XII 2023

„Showdown at Sundown” nosi wszelkie znamiona przygody groszowej: jest miasteczko, jest tajemnica, jest nawet prosta fabuła upchnięta na trzydziestu dwóch stronach. Do annałów ten dodatek nie przejdzie, ale może zapewnić trochę zabawy na sesję lub dwie.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Budowanie domu
— Agata Hanak

G(ó)ra, z którą nie ma żartów
— Jakub Małecki

To, czego nie widać na powierzchni
— Justyna Lenda

K3 – przedmurze niebios
— Kamil Sambor

Mała Esensja: Krab w panierce raz!
— Kamil Sambor

Mała Esensja: Z liścia na liść
— Jakub Małecki

Spryt i przestrzeń
— Bartosz Hornik

Łowcy smoków
— Kamil Sambor

Niebios próg
— Kamil Sambor

Mała Esensja: Brawurowo, grywalnie i nostalgicznie
— Kamil Sambor

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.