Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Neil Gaiman, Andy Kubert
‹Batman: Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem?›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman: Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem?
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2010
RysunkiAndy Kubert
Wydawca Egmont
CyklBatman
Cena49,90
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Co wiemy o Batmanie?
[Neil Gaiman, Andy Kubert „Batman: Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem?” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiks Neila Gaimana jest ciekawą (i jedną z wielu) próbą przekrojowego spojrzenia na postać Mrocznego Rycerza vel Zamaskowanego Krzyżowca. Postać, która obrosła swoją mitologią – ale nie w Polsce. I to zapewne jest największy problem odbioru tego komiksu w naszym kraju.

Konrad Wągrowski

Co wiemy o Batmanie?
[Neil Gaiman, Andy Kubert „Batman: Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem?” - recenzja]

Komiks Neila Gaimana jest ciekawą (i jedną z wielu) próbą przekrojowego spojrzenia na postać Mrocznego Rycerza vel Zamaskowanego Krzyżowca. Postać, która obrosła swoją mitologią – ale nie w Polsce. I to zapewne jest największy problem odbioru tego komiksu w naszym kraju.

Neil Gaiman, Andy Kubert
‹Batman: Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem?›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman: Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem?
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2010
RysunkiAndy Kubert
Wydawca Egmont
CyklBatman
Cena49,90
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Co właściwie wiemy o Batmanie? Skąd go znamy? Gdyby zadać takie pytania w Polsce, odpowiedzi prawdopodobnie byłyby podobne. Zapewne większość osób zna postać Człowieka-Nietoperza przede wszystkim z filmów – w tej chwili głównie produkcji Christophera Nolana, choć pamiętana (i nierzadko w telewizji przypominana) są starsze wersje Tima Burtona (i – niestety – Joela Schumachera). Być może część osób (kilka procent) może wiedzę o Mrocznym Rycerzu czerpać z dobrego animowanego serialu telewizyjnego. Zapewne też znajdą się tacy, którzy znają Batmana z komiksów – ale właściwie jakich? Jednym z wielkich paradoksów polskiego rynku komiksowego jest to, że sprawiedliwego z Gotham poznaliśmy głównie z komiksów albo rewizjonistycznych wobec legendy („Powrót Mrocznego Rycerza”, „Mroczny Rycerz kontratakuje”), albo w jakiś sposób ją podsumowujących („Batman: Rok pierwszy”, „Kingdom Come”, „Azyl Arkham”). Zapewne najmniejsza będzie grupa, która Batmana poznała z serii zeszytów przez lata budujących jego wizerunek, wprowadzających coraz to nowych superłotrów i pomocników, krótko mówiąc kreślących wizerunek Mrocznego Rycerza. A przecież to takich właśnie odbiorców kierowany jest komiks Neila Gaimana „Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem”. Na wstępie więc wypada stwierdzić, że po prostu polski czytelnik jest słabo przygotowany na tego rodzaju albumy.
Batman nie żyje. Nad jego trumną zbiera się grono dawnych znajomych – zarówno sojuszników, jak i wrogów. Różne osoby (Selina Kyle, Alfred, Szalony Kapelusznik, Joker, Robin, Ra’s al Ghul, Superman) po kolei wspominają Mrocznego Rycerza, ale ich opowieści nijak nie składają się w spójną całość. Każdy ma inne wspomnienie, sam Batman z zaświatów punktuje nieścisłości. Ale czy jest jedna prawda?
Gaiman idzie podobnym tropem, jak niedawni twórcy jednej z animacji z „Rycerza Gotham” – nie ma jednej prawdy o Batmanie. Każdy pamięta go inaczej, każdy ma inną wersję, taki już los legendy. Legendy, która zresztą może być bardzo daleka od prawdy – najciekawszą z pogrzebowych opowieści jest chyba wersja Alfreda, w której cała działalność Człowieka-Nietoperza była fikcją. Był on człowiekiem chorym psychicznie, któremu pomagała aktywna walka z przestępcami. Tyle tylko, że owych przestępców wymyślał i podstawiał Batmanowi sam Alfred, a całe życie było od początku do końca fikcją. Zaznaczmy jednak, że jest to jedna tylko z wersji…
W owe wersje wpisuje się zresztą sam komiks Gaimana, który można próbować umieścić w chronologii batmańskiego świata, ale lepiej traktować jako jeszcze jedną niezależną impresję o losach Mrocznego Krzyżowca. Impresję, która bywa ciekawa, frapująca (choćby właśnie w obrazoburczej wersji Alfreda), ale w gruncie rzeczy niezbyt odkrywcza. Taki chyba już los wielu dzieł Gaimana, bawiących się głównym pomysłem, dzieł nastrojowych do bólu, ale w większej ilości pełnym podobnych refleksji i nieprezentujących głębszych spostrzeżeń. Szkoda, bo przecież w przypadku tak złożonej postaci, jak Batman, nie jest trudno o poważniejsze opowieści.
Zeszyt uzupełniają cztery krótsze historyjki autorstwa Gaimana, ale zilustrowane przez różnych rysowników. Ich wspólną cechą jest to, że… niewiele w nich samego Batmana. Pojawia się jedynie w humorystycznej impresji „Czarno-biały świat”, znanej już z zeszytu „Black and white”, ale w kolejnych trzech epizodach jest tylko wspomnieniem, a pierwsze skrzypce grają jego adwersarze. W „Korowodzie”, oscylującym wokół opowieści grozy zobaczymy pewną dziwną relację, jaką złożona i niejednoznaczna pani Poison Ivy ma z przesłuchującym (i mającym podjąć decyzję o jej przyszłości) inspektorem policji. Rzecz całkiem klimatyczna. Z kolei dwie kolejne nowele „Grzechy pierworodne” i „Drzwi do zagadki” są powiązane tematem – ekipa telewizyjna pragnie zrobić reportaż na temat Batmana, widzianego oczyma jego przeciwników, ale udaje im się zrobić wywiad jedynie z Riddlerem, który oczywiście stawia pytania, zamiast dawać odpowiedzi… Trochę znów zewnętrzne spojrzenie na świat Batmana, trochę satyra na media, z doskonałą pointą.
W sumie „Co się stało z Zamaskowanym Krzyżowcem” jest zestawem dość interesującym pokazującym szeroki zakres zainteresowania Neila Gaimana postacią i światem Mrocznego Rycerza. W porównaniu do innych albumów rozliczeniowych i podsumowujących wypada jednak raczej blado, no i dochodzą wspomniane wcześniej małe szanse na zrozumienie w miejscu, w którym mitologia Batmana znana jest wyrywkowo i niechronologicznie.
koniec
9 stycznia 2011

Komentarze

09 I 2011   10:49:55

Niestety w powszechnym odbiorze Batman - jedna z najbardziej złożonych postaci superbohaterów jest traktowana jako kolejny przebieraniec ganiający bandytów- ot rozrywka dla małych chłopców

09 I 2011   11:14:28

Wydaje mi się, że autor zapomniał o klasycznych historiach o Batmanie wydawanych przez TM Semic w połowie lat 90-ych.

09 I 2011   13:19:14

Jak to zapomniał? "Zapewne najmniejsza będzie grupa, która Batmana poznała z serii zeszytów przez lata budujących jego wizerunek, wprowadzających coraz to nowych superłotrów i pomocników, krótko mówiąc kreślących wizerunek Mrocznego Rycerza.". Chodzi o ilość, nie fakt.

09 I 2011   14:23:43

Uznałem, że zwrot \"przez lata\" wyklucza Polskę. A całe zdanie odnosi się do osób, które miały dostęp do komiksów zagranicznych. Tak naprawdę najważniejsze jest czy komiksy TM Semic mialy szansę zbudować jakąś wizję Batmana, w czasie gdy w kinał królował Tim Burton.

10 I 2011   14:48:19

"Dobrego" serialu animowanego? Czepiam się i rozumiem, że są różne gusta, ale to tak jakby powiedzieć o Ojcu Chrzestnym, że to niezły film o mafii. Batman: TAS to naprawdę wybitny serial i warto to podkreślać na każdym kroku. No przynajmniej "znakomity" by się przydało ;)

10 I 2011   20:17:09

No dobra - niech będzie "znakomity". :)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Sekrety Xaviera
— Andrzej Goryl

Jeszcze raz, ale inaczej
— Andrzej Goryl

Batman metalem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Religijny fanatyk z Kosmosu
— Sebastian Chosiński

DC Comics: Tata w opałach
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Rok, w którym nie wydarzyło się nic ważnego
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Zanim narodził się Wolverine
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Superbohaterowie w wehikule czasu
— Sebastian Chosiński

Krótko o komiksach: Maj 2003
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Tomasz Kontny, Marcin Lorek

Krótko o komiksach: Grudzień 2002
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Witold Tkaczyk

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.