Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

François Bourgeon, Claude Lacroix
‹Cyann #3 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCyann #3 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania7 grudnia 2017
RysunkiFrançois Bourgeon, Claude Lacroix
Wydawca Egmont
CyklCyann
ISBN9788328119512
Format128s. 215x290 mm
Cena99,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zrzucanie jarzma
[François Bourgeon, Claude Lacroix „Cyann #3 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Seria „Cyann” nie miała szczęścia. Choć składa się tylko z sześciu tomów, ze względu na piętrzące się problemy z wydawcami, potrzebowała aż dwudziestu jeden lat by się zakończyć. Czytając zbiorcze zestawienie ostatnich dwóch albumów („Korytarze międzyczasu” i „Łagodne światy Aldalaranna”) wydane przez Egmont widać, że nie pozostało to bez wpływu na ich jakość.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zrzucanie jarzma
[François Bourgeon, Claude Lacroix „Cyann #3 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Seria „Cyann” nie miała szczęścia. Choć składa się tylko z sześciu tomów, ze względu na piętrzące się problemy z wydawcami, potrzebowała aż dwudziestu jeden lat by się zakończyć. Czytając zbiorcze zestawienie ostatnich dwóch albumów („Korytarze międzyczasu” i „Łagodne światy Aldalaranna”) wydane przez Egmont widać, że nie pozostało to bez wpływu na ich jakość.

François Bourgeon, Claude Lacroix
‹Cyann #3 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCyann #3 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania7 grudnia 2017
RysunkiFrançois Bourgeon, Claude Lacroix
Wydawca Egmont
CyklCyann
ISBN9788328119512
Format128s. 215x290 mm
Cena99,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najdłuższa przerwa między kolejnymi tomami „Cyann” miała miejsce między 2 i 3. Trwała bowiem, bagatela 8 lat. W tym czasie po raz pierwszy nastąpiła zmiana wydawcy. Niemniej pięć lat, jakie minęły między ukazaniem się albumów 4 i 5 też do krótkich nie należał. To również związane było z wydawniczymi problemami. Na tyle poważnymi, że przedostatnia część ukazała się dzięki oficynie 12bis, natomiast ostatnia – Delcourt.
Choć wydaje się, że dzieło wspólnie wymyślone przez Claude Lacroix i François Bourgeona, a dopracowane i narysowane przez tego drugiego, od samego początku było przemyślane i miało zaplanowane zakończenie, to jednak część wątków rozrosło się niejako przy okazji. Widać to było zwłaszcza w tomach 3 i 4, kiedy główna oś fabuły nie posuwała się specjalnie do przodu i niejako były oderwane od głównego wątku. Pod tym względem „Korytarze międzyczasu” wracają na właściwe tory. Ostateczne powiązanie wątków we w miarę spójną całość nastąpiło natomiast w „Łagodnych światach Aldalaranna”.
Na początku zbiorczego albumu Egmontu zastajemy Cyann, która po licznych przygodach w rozlicznych światach, powraca wreszcie na ojczystą planetę. Choć dla dziewczyny tułaczka trwała kilka miesięcy, na Olh w tym czasie minęło dziesięć lat. Niemniej Cyann dorosła i z rozpuszczonej arystokratki stała się poważną kobietą. Nie uzurpuje sobie prawa do przejęcia władzy, a chce jedynie odnaleźć swoją siostrę Azureę. Okazuje się to niełatwym zadaniem, ponieważ za swoje przewinienia z przeszłości została znienawidzona przez społeczeństwo i uwięziona. Ponadto na Cyann poluje poznany w tomie 4 Akhmar, uważający, że jej umiejętność skakania między światami za pomocą Sieci Imperialnej zagraża stabilności kontinuum czasowego.
Ze względu na pomieszanie wątków z różnych etapów podróży Cyann, nie radziłbym zaczynania lektury tego komiksu bez uprzedniego przypomnienia sobie co było wcześniej. A i tak może ona okazać się dość ciężka. Zwłaszcza „Korytarze międzyczasu” potrafią przyprawić o ból głowy. Część ta składa się głównie z kolejnych spotkań Cyann ze znanymi sobie wcześniej postaciami i obszernych dialogów, tłumaczących zmiany, jakie nastąpiły przez ostatnie dziesięć lat. Trochę tego za dużo. W momencie, kiedy poprzednie części połykało się natychmiast, a pomysły na przedstawienie światów sprawiały, że stawały się one równie interesujące, co główna akcja, tutaj robi się po prostu nudno.
Nieco inaczej wygląda sprawa z „Łagodnymi światami Aldalaranna”, rozpoczętymi iście wybuchową akcją, która następnie przechodzi do wątków obyczajowych, którym nie towarzyszą już sensacyjne elementy. Ci, którzy nie do końca połapali się w zawiłościach fabularnych mają także możliwość prześledzić dokładnie rozwój fabuły, dzięki obszernemu wyjaśnieniu zaserwowanemu pod koniec. I nie wiem, czy zostało to zrobione dla czytelników, czy raczej Bourgeon chciał udowodnić, że cykl miał sens od początku do końca i nie był tworzony na siłę. Takie bowiem można odnieść wrażenie po lekturze dwóch ostatnich części, które spokojnie można było skondensować w jednym albumie. Z korzyścią dla czytelnika.
Wyjątkowo słabo wypada również strona wizualna komiksu. Choć Bourgeon od zawsze miał problem z przedstawianiem twarzy, to tym razem pobił sam siebie, ponieważ niektóre grymasy są wyjątkowo nierzeczywiste i groteskowe. Zupełnie, jakby stracił serce do swojego dzieła i po prostu chciał je dociągnąć do jakiegokolwiek zakończenia. Na szczęście nie zmieniła się szczegółowość w kreowaniu światów, ponieważ tło dalej robi wrażenie. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z futurystycznym miastem na Olh, czy dzikimi ostępami leśnymi Aldalaranna.
Z jednej strony należy się zatem cieszyć, że odyseja Cyann dobiegła końca, z drugiej jednak finał pozostawia uczucie niedosytu. Nie tylko ze względu na to, że przez lata wobec niego narosło sporo oczekiwań, ale ponieważ głównemu twórcy zabrakło serca by przedstawić od dawna wymyśloną historię. Choć nie mamy do czynienia z komiksem złym, to jednak zdecydowanie najsłabszym z dotychczasowych, sprawiającym wrażenie, że jest jarzmem, które po latach noszenia, Bourgeon nareszcie mógł z siebie zrzucić.
koniec
24 lutego 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Uciec przed nocą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Osiemnaście mieć lat… i całe życie przed sobą
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Maj-czerwiec 2009
— Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

3 to liczba doskonała
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.