Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Max Dunbar, Jim Zub
‹Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura
Scenariusz
Data wydania8 marca 2023
RysunkiMax Dunbar
PrzekładMarek Starosta
Wydawca Egmont
CyklDungeons & Dragons
ISBN9788328157552
Format128s. 167x255mm
Cena49,99
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miniaturowy Wielki Kosmiczny Chomik w natarciu
[Max Dunbar, Jim Zub „Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wśród wielu charakterystycznych bohaterów znanych z obu części „Baldur’s Gate”, Minsc i jego kosmiczny chomik Boo uchodzą za najpopularniejszych. Nic dziwnego, że to jego postanowiono wskrzesić na kartach „Legend Wrót Baldura”, by towarzyszył młodym poszukiwaczom przygód w ich walce ze złem.

Miłosz Cybowski

Miniaturowy Wielki Kosmiczny Chomik w natarciu
[Max Dunbar, Jim Zub „Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura” - recenzja]

Wśród wielu charakterystycznych bohaterów znanych z obu części „Baldur’s Gate”, Minsc i jego kosmiczny chomik Boo uchodzą za najpopularniejszych. Nic dziwnego, że to jego postanowiono wskrzesić na kartach „Legend Wrót Baldura”, by towarzyszył młodym poszukiwaczom przygód w ich walce ze złem.

Max Dunbar, Jim Zub
‹Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura
Scenariusz
Data wydania8 marca 2023
RysunkiMax Dunbar
PrzekładMarek Starosta
Wydawca Egmont
CyklDungeons & Dragons
ISBN9788328157552
Format128s. 167x255mm
Cena49,99
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To jednak nie on, ale poszukująca swojego zaginionego brata elfka Delina, jest głównym bohaterem tej historii. Kiedy w starciu z dwoma gargulcami jej magia wymyka się spod kontroli, akurat pod pomnikiem ustawionym na cześć ukochanego przez miejscowych łowcy, Minsc i Boo zstępują z cokołu i rzucają się w wir walki i nowych przygód. Dołącza do nich wkrótce dwoje łotrzyków, na czym kończy się proces formowania drużyny, pozwalając historii przejść do istotniejszych wątków poszukiwań i odkrywania niespodziewanych sekretów na temat każdego (no dobrze, większości) z bohaterów.
Czy brak wiedzy na temat Minsca odbiera przyjemność z lektury? Do pewnego stopnia tak, choć trzeba przyznać, że poza nim nie ma tu zbyt wielu odniesień do serii gier komputerowych. Fabuła na szczęście koncentruje się na młodszych bohaterach, którzy muszą poradzić sobie z własnymi kłopotami. Jeden z zapoznanych łotrzyków, Krydle, okazuje się mieć dość skomplikowaną historię rodzinną (powiązaną z innym, mniej znanym, bohaterem serii „Baldur’s Gate”), ale to losy Deliny i jej brata są tutaj najważniejsze. Nie jest to szczególnie skomplikowana historia i trzeba się przygotować na sporo uproszczeń. Źli chodzą oczywiście w maskach, a nawet i bez tego można z ich z łatwością rozpoznać po ostrych konturach (podczas gdy ci dobrzy są rysowani o wiele bardziej opływową kreską).
Max Dunbar odwalił kawał dobrej roboty jeśli chodzi o prezentację bohaterów (każdy z nich jest charakterystyczny, a mimika Minsca, o mimice jego chomika nie wspominając, zasługuje na prawdziwe uznanie – widać wyraźnie, że mamy do czynienia z sympatycznym przygłupem). To samo trzeba powiedzieć o dynamicznych scenach, których jest tutaj pod dostatkiem – są one odpowiednio wyważone, by nie przytłoczyć czytelnika nadmiarem postaci i wydarzeń.
Z oczywistych względów komiks powinien przypaść do gustu tym, którzy spędzili wiele godzin nad obiema częściami „Wrót Baldura”, korzystając (lub nie) z pomocy Minsca. Nawet jeśli jego postać pełni tutaj podwójną rolę – potężnego sprzymierzeńca młodszych bohaterów i humorystycznego dodatku – warto docenić ten hołd złożony dziś już kultowej grze komputerowej. Co prawda teksty Minsca już w okolicach połowy tej historii zaczynają nudzić (w ogóle nie można powiedzieć, by dialogi były szczególnie mocną stroną Jima Zuba), a jako bohater ma on więcej szczęścia niż rozumu, ale ujęto to wszystko w całkiem znośne, unikające nadmiernej sztampy, ramy.
„Legendy Wrót Baldura” nie pretendują do bycia komiksem wyjątkowym. Jak na album sygnowany logo Dungeons & Dragons sprawdzają się bardzo dobrze jako zabawa erpegowymi motywami, która może dostarczyć rozrywki nie tylko fanom gier fabularnych.
koniec
19 marca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie takie zombie straszne
Dagmara Trembicka-Brzozowska

7 VI 2023

Adam Murphy to dość znany brytyjski rysownik, którego kadry i stripy pojawiają się dość często na stronach agregujących „śmieszne obrazki”. W kwestii komiksów per se jego największym dziełem jest seria „Trupie gadki” (czy też w oryginale: „Corpse Talks”), w której prezentuje krótkie formy komediowo-historyczne.

więcej »

Młócka
Marcin Knyszyński

6 VI 2023

W dwudziestym pierwszym wieku uniwersum Marvela wstrząsane jest co chwila wielkimi wydarzeniami, „po których nic już nie będzie takie samo”. To powtarzające się, buńczuczne hasło nie niesie nigdy aż tyle prawdy, ile chcieliby twórcy (i pewnie czytelnicy), ale zawsze zmienia jakoś układ sił w uniwersum. Jest tak również w przypadku „Tajnej inwazji”.

więcej »

Zbrodnia nie popłaca
Maciej Jasiński

5 VI 2023

„O.K. Corral” oraz „Lucky Luke: Samotny jeździec” to komiksy stworzone kilka dekad po śmierci René Goscinnego, na podstawie scenariuszy innych autorów. Próbują oni korzystać z dorobku mistrza komiksowego humoru, ale czy udało im się choć w części mu dorównać?

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Bywało lepiej
— Miłosz Cybowski

Ojciec i wielki syn
— Miłosz Cybowski

Księga reklamy
— Miłosz Cybowski

Na początku był Napoleon
— Miłosz Cybowski

Wesołek w krainie kwantów
— Miłosz Cybowski

Rozmowy o ratowaniu świata
— Miłosz Cybowski

Niezbędny zestaw startowy
— Miłosz Cybowski

Myślenie życzeniowe
— Miłosz Cybowski

Postęp musi trwać
— Miłosz Cybowski

Chaos, którego należało uniknąć
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.