Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Max Dunbar, Jim Zub
‹Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura
Scenariusz
Data wydania8 marca 2023
RysunkiMax Dunbar
PrzekładMarek Starosta
Wydawca Egmont
CyklDungeons & Dragons
ISBN9788328157552
Format128s. 167x255mm
Cena49,99
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miniaturowy Wielki Kosmiczny Chomik w natarciu
[Max Dunbar, Jim Zub „Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wśród wielu charakterystycznych bohaterów znanych z obu części „Baldur’s Gate”, Minsc i jego kosmiczny chomik Boo uchodzą za najpopularniejszych. Nic dziwnego, że to jego postanowiono wskrzesić na kartach „Legend Wrót Baldura”, by towarzyszył młodym poszukiwaczom przygód w ich walce ze złem.

Miłosz Cybowski

Miniaturowy Wielki Kosmiczny Chomik w natarciu
[Max Dunbar, Jim Zub „Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura” - recenzja]

Wśród wielu charakterystycznych bohaterów znanych z obu części „Baldur’s Gate”, Minsc i jego kosmiczny chomik Boo uchodzą za najpopularniejszych. Nic dziwnego, że to jego postanowiono wskrzesić na kartach „Legend Wrót Baldura”, by towarzyszył młodym poszukiwaczom przygód w ich walce ze złem.

Max Dunbar, Jim Zub
‹Dungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDungeons & Dragons. Legendy Wrót Baldura
Scenariusz
Data wydania8 marca 2023
RysunkiMax Dunbar
PrzekładMarek Starosta
Wydawca Egmont
CyklDungeons & Dragons
ISBN9788328157552
Format128s. 167x255mm
Cena49,99
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To jednak nie on, ale poszukująca swojego zaginionego brata elfka Delina, jest głównym bohaterem tej historii. Kiedy w starciu z dwoma gargulcami jej magia wymyka się spod kontroli, akurat pod pomnikiem ustawionym na cześć ukochanego przez miejscowych łowcy, Minsc i Boo zstępują z cokołu i rzucają się w wir walki i nowych przygód. Dołącza do nich wkrótce dwoje łotrzyków, na czym kończy się proces formowania drużyny, pozwalając historii przejść do istotniejszych wątków poszukiwań i odkrywania niespodziewanych sekretów na temat każdego (no dobrze, większości) z bohaterów.
Czy brak wiedzy na temat Minsca odbiera przyjemność z lektury? Do pewnego stopnia tak, choć trzeba przyznać, że poza nim nie ma tu zbyt wielu odniesień do serii gier komputerowych. Fabuła na szczęście koncentruje się na młodszych bohaterach, którzy muszą poradzić sobie z własnymi kłopotami. Jeden z zapoznanych łotrzyków, Krydle, okazuje się mieć dość skomplikowaną historię rodzinną (powiązaną z innym, mniej znanym, bohaterem serii „Baldur’s Gate”), ale to losy Deliny i jej brata są tutaj najważniejsze. Nie jest to szczególnie skomplikowana historia i trzeba się przygotować na sporo uproszczeń. Źli chodzą oczywiście w maskach, a nawet i bez tego można z ich z łatwością rozpoznać po ostrych konturach (podczas gdy ci dobrzy są rysowani o wiele bardziej opływową kreską).
Max Dunbar odwalił kawał dobrej roboty jeśli chodzi o prezentację bohaterów (każdy z nich jest charakterystyczny, a mimika Minsca, o mimice jego chomika nie wspominając, zasługuje na prawdziwe uznanie – widać wyraźnie, że mamy do czynienia z sympatycznym przygłupem). To samo trzeba powiedzieć o dynamicznych scenach, których jest tutaj pod dostatkiem – są one odpowiednio wyważone, by nie przytłoczyć czytelnika nadmiarem postaci i wydarzeń.
Z oczywistych względów komiks powinien przypaść do gustu tym, którzy spędzili wiele godzin nad obiema częściami „Wrót Baldura”, korzystając (lub nie) z pomocy Minsca. Nawet jeśli jego postać pełni tutaj podwójną rolę – potężnego sprzymierzeńca młodszych bohaterów i humorystycznego dodatku – warto docenić ten hołd złożony dziś już kultowej grze komputerowej. Co prawda teksty Minsca już w okolicach połowy tej historii zaczynają nudzić (w ogóle nie można powiedzieć, by dialogi były szczególnie mocną stroną Jima Zuba), a jako bohater ma on więcej szczęścia niż rozumu, ale ujęto to wszystko w całkiem znośne, unikające nadmiernej sztampy, ramy.
„Legendy Wrót Baldura” nie pretendują do bycia komiksem wyjątkowym. Jak na album sygnowany logo Dungeons & Dragons sprawdzają się bardzo dobrze jako zabawa erpegowymi motywami, która może dostarczyć rozrywki nie tylko fanom gier fabularnych.
koniec
19 marca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Idę do ciebie
Paweł Ciołkiewicz

17 V 2024

Buddy Longway nadal próbuje odnaleźć swoich bliskich. Po tym, jak musiał zostawić Chinook, Jeremy’ego oraz Kathleen, wytrwale przemierza kolejne szlaki i pokonuje liczne niebezpieczeństwa, by znów być razem z rodziną. Czy wreszcie uda mu się osiągnąć upragniony cel?

więcej »

Obrazy grozy
Marcin Knyszyński

16 V 2024

Klasyczna literatura grozy jest pojęciem o wiele obszerniejszym niż mogłoby się wydawać. Wśród osób nie siedzących głęboko w temacie najbardziej rozpoznawane są jednak głównie dwa nazwiska – Edgar Alan Poe i Howard Philips Lovecraft. Dziś poznamy kolejną popkulturową interpretację dzieł tego drugiego – graficzną.

więcej »

Conan + Belit = wielka miłość
Maciej Jasiński

15 V 2024

Piękna Belit – królowa Czarnego Wybrzeża – pojawiła się już pod koniec piątego tomu tej serii. Krótki epizod z jej udziałem był całkiem ciekawy, ale niestety kiepsko narysowany. Jednak zapowiedź kolejnego albumu dawała nadzieję, że kolejne kilkaset stron przyniesie wiele znacznie lepszych komiksów, których autorzy będą w stanie wykorzystać potencjał postaci Belit.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Przeżyj to jeszcze raz
— Miłosz Cybowski

Sukcesy hodowcy drobiu
— Miłosz Cybowski

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.