Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Benoit Peeters, Francois Schuiten
‹Mroczne miasta: Teoria Ziarnka Piasku›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMroczne miasta: Teoria Ziarnka Piasku
Scenariusz
Data wydania9 marca 2023
RysunkiFrancois Schuiten
PrzekładJakub Syty
Wydawca Scream Comics
CyklMroczne miasta
Format235x295 mm
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Efekt motyla
[Benoit Peeters, Francois Schuiten „Mroczne miasta: Teoria Ziarnka Piasku” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zgodnie z popularną wersją objaśnienia teorii chaosu trzepot skrzydeł motyla w Ohio może wywołać burzę piaskową w Teksasie. Wszystko jest ze sobą powiązane, wszystko ma swoje konsekwencje. Najdrobniejsza nawet zmiana w znanej nam rzeczywistości, może doprowadzić do poważnych i nieprzewidzianych konsekwencji. I o tym właśnie opowiada kolejny tom serii „Mroczne miasta” Benoît Peetersa oraz Francois Schuitena.

Paweł Ciołkiewicz

Efekt motyla
[Benoit Peeters, Francois Schuiten „Mroczne miasta: Teoria Ziarnka Piasku” - recenzja]

Zgodnie z popularną wersją objaśnienia teorii chaosu trzepot skrzydeł motyla w Ohio może wywołać burzę piaskową w Teksasie. Wszystko jest ze sobą powiązane, wszystko ma swoje konsekwencje. Najdrobniejsza nawet zmiana w znanej nam rzeczywistości, może doprowadzić do poważnych i nieprzewidzianych konsekwencji. I o tym właśnie opowiada kolejny tom serii „Mroczne miasta” Benoît Peetersa oraz Francois Schuitena.

Benoit Peeters, Francois Schuiten
‹Mroczne miasta: Teoria Ziarnka Piasku›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMroczne miasta: Teoria Ziarnka Piasku
Scenariusz
Data wydania9 marca 2023
RysunkiFrancois Schuiten
PrzekładJakub Syty
Wydawca Scream Comics
CyklMroczne miasta
Format235x295 mm
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wracamy do Brüsel, miasta opisanego już w jednej z poprzednich odsłon serii. Pani Antipova zauważa w swoim mieszkaniu piasek. To pewnie jej niesforne dzieci znów przyniosły go po beztroskiej zabawie. Sytuacja jednak się powtarza każdego dnia, a piasku jest coraz więcej. Skąd się bierze? Nie wiadomo. Constant Abeels odnajduje codziennie w swoim mieszkaniu kamienie. Każdy z nich, waży dokładnie 6793 gramy – mężczyzna dokonuje bowiem skrupulatnych pomiarów. Mieszkający nieopodal właściciel słynnej restauracji „U Maurice’a” odkrywa, że systematycznie traci na wadze, choć je tyle co zawsze. A może nawet więcej. Dziwne jednak jest to, że utrata wagi nie idzie w parze z chudnięciem – Maurice pozostaje dość korpulentnym mężczyzną. Elsa Autrique z kolei doświadcza dziwnych zdarzeń po tym, jak wypożyczyła od tajemniczego wojownika z plemienia Bugtisów niezwykły klejnot.
Śledzimy perypetie tych czterech postaci, które okazują się ściśle ze sobą powiązane. Każda z postaci zmaga się z dziwnym, pozornie błahym, lecz ostatecznie mającym ogromny wpływ na życie, problemem i usilnie szuka odpowiedzi na pytanie o jego istotę. Ta potrzeba racjonalizacji pozostaje jednak niezaspokojona, ponieważ zachodzące wokół zmiany wmykają się rozumowej analizie. To, co się dzieje, po prostu nie ma sensu. Bohaterowie łączą zatem siły, by znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytania i zapobiec nieuchronnej katastrofie. Benoît Peters znów tworzy fantastyczną, nasyconą niezwykłością narrację, osadzając ją jednocześnie w surrealistycznej rzeczywistości mającej jednak swój pierwowzór w rzeczywistym świecie. Mianowicie podobnie jak w tomie zatytułowanym „Brüsel”, tu również znajdziemy odniesienia do Brukseli. Jednak tym razem główną rolę odgrywa jeden budynek – Maison Autrique zbudowany w 1893 roku. Historię tego budynku oraz własne zaangażowanie w jego odrestaurowanie scenarzysta opisuje w posłowiu do komiksu.
Oprawa graficzna Francois Schuitena jak zwykle jest olśniewająca. Znów możemy podziwiać precyzyjnie odtworzone detale architektoniczne oraz pieczołowite szrafowanie nadające rysunkom drzeworytniczy charakter. Tym razem artysta zdecydował się na nowy, ciekawy zabieg, który pozwolił mu wyeksponować ważne dla rozwoju fabuły elementy niepasujące do rzeczywistości, w której rozgrywa się akcja. Piasek zalewający mieszkanie pani Antipovej, kamienie gromadzące się u Constanta oraz wygląd tracącego na wadze Maurice’a od razu rzucają się w oczy czytelnikowi, choć bohaterowie komiksu nie zwracają na ich wyjątkową właściwość szczególnej uwagi. Plansze utrzymane są bowiem w sepiowej tonacji, natomiast te obce i dziwne elementy ukazane są w bieli, dzięki czemu wyraźnie odcinają się od tła. Wraz z rozwojem opowieści tej obcej bieli jest coraz więcej na planszach komiksu, co odzwierciedla zmiany zachodzące w opowieści.
„Teoria ziarnka piasku” bez wątpienia doskonale wpisuje się w cykl Peetersa i Schuitena. Odnajdziemy w tym komiksie wszystkie cechy, które sprawiają, że ta seria jest wyjątkowa. Kafkowska atmosfera narastającego napięcia, brak możliwości wyjaśnienia zachodzących zdarzeń oraz poczucie zagubienia, z jakim zmagają się bohaterowie, to cechy skłaniające czytelnika do zaangażowania się w szukanie odpowiedzi na fundamentalne pytania.
koniec
29 października 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz

Proces
— Paweł Ciołkiewicz

Pustynia rzeczywistości
— Paweł Ciołkiewicz

Dziecko, artysta i stary naukowiec
— Paweł Ciołkiewicz

Niezwykłe podróże do świata fantazji
— Paweł Ciołkiewicz

Żywioł planowania…
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.