Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Roge Antonio, Mahmud Asrar, Carmen Carnero, Tom Taylor
‹X-Men. Czerwoni›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men. Czerwoni
Scenariusz
Data wydania28 lipca 2021
RysunkiRoge Antonio, Mahmud Asrar, Carmen Carnero
PrzekładWeronika Sztorc
Wydawca Egmont
CyklX-men, Marvel Fresh
ISBN9788328158993
Format284s. 167x255mm
Cena69,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Świat vs mutanci
[Roge Antonio, Mahmud Asrar, Carmen Carnero, Tom Taylor „X-Men. Czerwoni” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„X-Men. Czerwoni” to zamknięta historia (na tyle, na ile to możliwe w przypadku fabuł o mutantach), napisana przez Toma Taylora. Scenarzysta nie jest Polsce nieznany, debiutował w naszym kraju prawie dekadę temu komiksem „Teczka” (opartym na jego sztuce teatralnej), a w ostatnich latach Egmont wypuścił szereg jego superbohaterskich produkcji – wśród nich znalazły się takie tytuły jak: „Suicide Squad. Zła krew”, „Injustice. Bogowie pośród nas”, „All-New Wolverine” i kilka innych. Taylor dał się poznać jako sprawny autor, potrafiący stworzyć zajmującą fabułę, jednak niestarający się zaprezentować niczego przełomowego. I tak też jest w przypadku „Czerwonych”.

Andrzej Goryl

Świat vs mutanci
[Roge Antonio, Mahmud Asrar, Carmen Carnero, Tom Taylor „X-Men. Czerwoni” - recenzja]

„X-Men. Czerwoni” to zamknięta historia (na tyle, na ile to możliwe w przypadku fabuł o mutantach), napisana przez Toma Taylora. Scenarzysta nie jest Polsce nieznany, debiutował w naszym kraju prawie dekadę temu komiksem „Teczka” (opartym na jego sztuce teatralnej), a w ostatnich latach Egmont wypuścił szereg jego superbohaterskich produkcji – wśród nich znalazły się takie tytuły jak: „Suicide Squad. Zła krew”, „Injustice. Bogowie pośród nas”, „All-New Wolverine” i kilka innych. Taylor dał się poznać jako sprawny autor, potrafiący stworzyć zajmującą fabułę, jednak niestarający się zaprezentować niczego przełomowego. I tak też jest w przypadku „Czerwonych”.

Roge Antonio, Mahmud Asrar, Carmen Carnero, Tom Taylor
‹X-Men. Czerwoni›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułX-Men. Czerwoni
Scenariusz
Data wydania28 lipca 2021
RysunkiRoge Antonio, Mahmud Asrar, Carmen Carnero
PrzekładWeronika Sztorc
Wydawca Egmont
CyklX-men, Marvel Fresh
ISBN9788328158993
Format284s. 167x255mm
Cena69,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komiks rozpoczyna się niedługo po tym, jak Jean Grey po raz kolejny powróciła zza grobu. Teraz planuje podjąć zdecydowane kroki na rzecz poprawy losu swoich pobratymców i w tym celu rozpoczyna zakrojoną na szeroką skalę działalność polityczną, mającą na celu uznanie mutantów przez społeczność międzynarodową. Niestety, spektakularne zabójstwo brytyjskiej ambasadorki niweczy te plany i wywołuje kolejną nagonkę na homo superior. Kto za tym stoi?
Motyw nienawiści ludzi wobec mutantów jest jednym z filarów komiksów o X-Men. Taylor niczego nowego w tej kwestii nie mówi (choć przystosowuje fabułę do współczesnych realiów i rozwoju internetu), jednak jego album to całkiem zręcznie napisana pozycja. Autor dobrze wie, jak prowadzić fabułę, i unika większości błędów, które popełniają zwykle scenarzyści biorący się za przygody mutantów. Koncentruje się na kilku konkretnych postaciach, nie mnoży niepotrzebnych wątków i nie opiera swojej historii na następujących po sobie scenach mordobicia. Jest dzięki temu miejsce na niezłe dialogi, pokazanie charakterów postaci i porządne zarysowanie tła historii. Autor umiejętnie wykorzystuje elementy uniwersum Marvela – mutanci są jego integralną częścią, a ich problemy wpływają na innych metaludzi. Dzięki temu jego opowieść nabiera wiarygodności, a czytelnik zyskuje poczucie, że obcuje z prawdopodobną (choć jak najbardziej fantastyczną) historią i może naprawdę (choć tylko na czas lektury) przejąć się losami bohaterów.
Wspomnianą wcześniej kwestię nietolerancji wobec mutantów Taylor przekuwa w silne przesłanie, będące motywem przewodnim tego komiksu – pokazują, jak niszczycielską siłą jest nienawiść oraz jak niebezpieczne są osoby, które wykorzystują ją do swoich celów, podburzając ludzi i wykorzystując ich strach przed obcych. Nie da się jednak nie zauważyć, że Taylor trochę trywializuje problem – każdy, kto w miarę orientuje się w tym, co aktualnie się dzieje na świecie, widzi, że do rozpętania nagonki na mniejszości wcale nie trzeba obdarzonych mocą superzłoczyńców ani nadnaturalnego prania mózgu. Zdaję sobie sprawę, że „Czerwoni” to tylko rozrywkowy komiks, ale jednak pewien niesmak pozostaje.
Za rysunki odpowiada czworo artystów: Mahmud Asrar, Carmen Carnero, Roge Antonio i Pascal Alixe. Poza ostatnim z nich (który na szczęście udziela się tylko w otwierającym album Annualu), ich prace stoją na niezłym poziomie – to porządne, czytelne rysunki, nieźle oddające fabułę Taylora. Nie zapadają w pamięć, nie ma w nich nic szczególnego, jednak trudno im cokolwiek zarzucić. Solidna średnia.
„X-Men. Czerwoni” to sprawnie napisany i przyzwoicie narysowany komiks. Niby Taylor nie wprowadza tu niczego nowatorskiego, ale całkiem miło dla odmiany przeczytać nowy komiks o mutantach, który jest napisany przez kogoś kompetentnego. Jego historię dobrze się czyta, a po odłożeniu komiksu na półkę nie ma poczucia zmarnowanego czasu.
Plusy:
  • sprawna narracja
  • nieźle rozpisane postaci
  • płynne dialogi
Minusy:
  • wciąż przerabiane te same stare motywy i schematy
  • trywializacja problemu rodzenia się nienawiści
koniec
29 grudnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Nie wpuścimy mutantów nad Bałtyk!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
— Maciej Jasiński

Bohaterowie musza umrzeć
— Maciej Jasiński

Tygielek, nie tygiel
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kierunek - punkt zero
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zwycięzców nikt nie sądzi
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Krótko o komiksach: Żyjąca legenda
— Miłosz Cybowski

Okres przejściowy
— Marcin Knyszyński

A jak poszedł król na wojnę…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Krótko o komiksach: Avengers w odwrocie
— Andrzej Goryl

Na kolana, psy, Conan powrócił!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Zagubiony w samym sobie
— Andrzej Goryl

Zamknięcie etapu
— Andrzej Goryl

Taka zwyczajna magia
— Andrzej Goryl

Komiks zaledwie bardzo dobry
— Andrzej Goryl

Sprawiedliwość w kosmosie
— Andrzej Goryl

Koniec przeszłości
— Andrzej Goryl

Ultimates, rząd i mutanci
— Andrzej Goryl

Inne czasy, inni samuraje
— Andrzej Goryl

A więc do przodu!
— Andrzej Goryl

Twoje zdrowie, John!
— Andrzej Goryl

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.