Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Amos Oz
‹Opowieść się rozpoczyna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść się rozpoczyna
Tytuł oryginalnyThe Story Begins
Data wydania15 stycznia 2004
Autor
PrzekładWacław Sadkowski
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN83-7337-585-6
Format144s. 120×191mm, oprawa twarda
Cena29,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Jak rozpocząć arcydzieło
[Amos Oz „Opowieść się rozpoczyna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Amos Oz – najsłynniejszy współczesny pisarz izraelski tworzący w języku hebrajskim – znany był do tej pory w naszym kraju jako wybitny prozaik (m.in. „Mój Michał”, „Czarna skrzynka”, „Aż do śmierci”) i publicysta (zbiór szkiców „Na ziemi Izraela”). Dzięki niewielkiemu objętościowo zbiorkowi „Opowieść się rozpoczyna” mamy okazję poznać kolejne jego oblicze: eseisty i wnikliwego badacza literatury.

Sebastian Chosiński

Jak rozpocząć arcydzieło
[Amos Oz „Opowieść się rozpoczyna” - recenzja]

Amos Oz – najsłynniejszy współczesny pisarz izraelski tworzący w języku hebrajskim – znany był do tej pory w naszym kraju jako wybitny prozaik (m.in. „Mój Michał”, „Czarna skrzynka”, „Aż do śmierci”) i publicysta (zbiór szkiców „Na ziemi Izraela”). Dzięki niewielkiemu objętościowo zbiorkowi „Opowieść się rozpoczyna” mamy okazję poznać kolejne jego oblicze: eseisty i wnikliwego badacza literatury.

Amos Oz
‹Opowieść się rozpoczyna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieść się rozpoczyna
Tytuł oryginalnyThe Story Begins
Data wydania15 stycznia 2004
Autor
PrzekładWacław Sadkowski
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN83-7337-585-6
Format144s. 120×191mm, oprawa twarda
Cena29,—
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Każdy, komu nieobce są literackie doświadczenia (nieważne, poeta czy prozaik), często przeżywa ten moment: bierze do ręki przysłowiowe pióro (ewentualnie: kładzie dłonie na komputerowej klawiaturze) i pochyla się nad pustą kartką papieru (względnie: spogląda w biały ekran monitora). I zadaje sobie odwieczne pytanie: „Jak zacząć?”.
Ilu pisarzy, tyle sposobów. Jeden rozpoczyna swe dzieło od trzęsienia ziemi, od razu rzucając stworzonego przez siebie bohatera w samo oko cyklonu; drugi stopniowo buduje napięcie, ze strony na stronę, z rozdziału na rozdział, powoli odkrywając czytelnikowi wizję swojego świata… Dobry początek to przecież, podobno, połowa sukcesu. Zdaniem Amosa Oza nawet więcej: każdy początek „jest właściwie swego rodzaju kontraktem, zawieranym między autorem a odbiorcą”. Kontraktem, z którego autor – jeśli jest człowiekiem honoru – powinien się później wywiązać. Chyba że świadomie ryzykuje konflikt z czytelnikiem.
„Opowieść się rozpoczyna” to niewielka objętościowo książeczka, która miała swój pierwodruk przed ośmioma laty; trzy lata później przetłumaczono ją na angielski, a po czterech kolejnych – z angielskiego na polski. To zbiór szkiców, w których Oz poddaje wiwisekcji właśnie „kontrakty wstępne”, zawierane pomiędzy pisarzami a czytelnikami. Sięga przy tym po dziesięć dzieł (opowiadań, nowel i powieści), wśród których znajdują się pozycje klasyczne, doskonale znane polskiemu czytelnikowi od lat (jak np. „Nos” Mikołaja Gogola, „Skrzypce Rotszylda” Antoniego Czechowa, „Lekarz wiejski” Franza Kafki czy „Jesień patriarchy” Gabriela Garcii Marqueza), ale również książki mniej znane: klasyków i współczesnych twórców literatury żydowskiej („U zarania jej życia” Samuela Agnona, „Mikdamot” S. Yizhara oraz „Osobisty, bardzo lękliwy leopard” Yaakova Shabtaia), jak też pisarzy, którzy do tej pory nie mieli szczęścia na trwałe zagościć w świadomości szerszego grona Polaków („Nikt nie powiedział słowa” amerykańskiego postmodernisty Raymonda Carvera czy „La Storia” Włoszki Elsy Morante). Schemat postępowania Oza jest w każdym przypadku taki sam: przytacza on pierwsze akapity dzieła, a następnie stara się odpowiedzieć na pytanie, co z tego wynika dla dalszego ciągu opowieści. Co autor nam obiecuje i czy się z tego później wywiązuje…
Zdawałoby się, na pozór, że w tak podanej formie krytyki literackiej nie ma nic, co mogłoby czytelnika zainteresować. I w dużym stopniu tak właśnie jest: zwykły czytelnik, oczekujący od książki rozrywki, nie mający najmniejszej ochoty na poznawanie arkanów pisarskiej techniki – rzeczywiście nie znajdzie w tym zbiorze nic dla siebie. Ale to też nie jest książka dla zwykłych czytelników. „Opowieść się rozpoczyna” to znakomity materiał edukacyjny dla… samych pisarzy – obecnych i przyszłych. Szkice Oza pozwalają bowiem prześledzić, jak rodziły się wielkie (nie zawsze objętościowo) dzieła literackie. Pozwalają dostrzec, w jaki sposób autorzy konstruowali swoje utwory, jakimi torami biegły ich myśli podczas pracy nad danym opowiadaniem czy powieścią. Nie sądzę, aby to właśnie było podstawowym celem szkiców zawartych w „Opowieści…”, ale książeczka ta – może nawet nie do końca świadomie dla samego Oza – jest swoistym podręcznikiem dla wszystkich, którzy chcieliby spróbować swych sił w tej dziedzinie artystycznej aktywności. Role nauczycieli autor „Pantery w piwnicy” wyznaczył najlepszym pisarzom, a przecież tylko od takich warto się uczyć.
koniec
8 czerwca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

W cieniu smutku i literackich tradycji
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Partyzantka intelektualna
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.