Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Milan Kundera
‹Zdradzone testamenty›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZdradzone testamenty
Tytuł oryginalnyLes Testaments trahis
Data wydania22 kwietnia 2015
Autor
PrzekładMarek Bieńczyk
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-280-1484-8
Format320s. 123×194mm
Cena34,99
Gatuneknon‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Eseistyczny fresk
[Milan Kundera „Zdradzone testamenty” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Społeczeństwo zachodnie uzyskało swoją tożsamość dzięki fenomenowi powieści, przekonuje w „Zdradzonych testamentach” Milan Kundera, analizując różne jej aspekty w dziewięciu błyskotliwych esejach.

Joanna Kapica-Curzytek

Eseistyczny fresk
[Milan Kundera „Zdradzone testamenty” - recenzja]

Społeczeństwo zachodnie uzyskało swoją tożsamość dzięki fenomenowi powieści, przekonuje w „Zdradzonych testamentach” Milan Kundera, analizując różne jej aspekty w dziewięciu błyskotliwych esejach.

Milan Kundera
‹Zdradzone testamenty›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZdradzone testamenty
Tytuł oryginalnyLes Testaments trahis
Data wydania22 kwietnia 2015
Autor
PrzekładMarek Bieńczyk
Wydawca W.A.B.
ISBN978-83-280-1484-8
Format320s. 123×194mm
Cena34,99
Gatuneknon‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Społeczeństwo europejskie jest „społeczeństwem powieści”, jak ujął to cytowany przez Kunderę rumuński eseista Emil Cioran i mówiący o Europejczykach jako „synach powieści”. Specyficznie europejska epika definiuje tożsamość społeczeństwa zachodniego, która polega między innymi na respektowaniu praw człowieka. Kundera zauważa: „zanim jednak człowiek mógł otrzymać prawa, musiał ukonstytuować się jako jednostka, za taką siebie uznać i za taką zostać uznanym; nie mogłoby się to zdarzyć bez długotrwałego uprawiania sztuk europejskich, a w szczególności powieści, która naucza czytelnika ciekawości bliźniego i wysiłku zrozumienia prawd różniących się od jego własnych”.
Czeski pisarz, od lat mieszkający we Francji, analizuje w „Zdradzonych testamentach” różne aspekty powieści, objaśniając je na przykładach wielkich europejskich dzieł epickich. Z wirtuozerią porusza się wśród omawianych zagadnień, przez co teksty Kundery czyta się doskonale, bez poczucia znużenia i wyczerpania, a przecież są to właściwie wywody bliskie hermetycznym zagadnieniom teorii literatury, zatem nie zawsze łatwe w odbiorze nawet dla zdeklarowanych humanistów.
Można chyba zaryzykować stwierdzenie, że nie ma chyba takiego aspektu wiążącego się z powieścią, które zostałoby przez autora pominięte. Kundera analizuje zjawisko humoru w powieści, obecność mitu, budowę dialogów i styl, pisze o powiązaniach między biografią pisarza a światem przedstawionym w utworze, o formie i recepcji powieści, o wysiłku pisarza, by możliwie jak najpełniej uchwycić świat realny. Rozważa także wpływ przekładu na dzieło literackie.
Wielość poruszanych w „Zdradzonych testamentach” kwestii jest imponująca, ale to jeszcze nie wszystko: Kundera odnajduje wiele analogii pomiędzy światem powieści a muzyką, szczególnie wiele miejsca poświęcając epoce modernizmu. Na pierwszy plan wysuwają się nazwiska dwóch kompozytorów: Strawińskiego i Janáčka. Autor jest synem kompozytora i dyrektora Akademii Muzycznej w Brnie, sam zresztą też ma muzyczne wykształcenie, co w zamieszczonych tu tekstach od razu daje się zauważyć. Kundera poświęca na przykład swoją uwagę melodii języka, co ma znaczenie w budowaniu formy powieściowej, a także w operze. Ciekawostką może być fakt, że Janáček słuchał prowadzonych rozmów na ulicy i zapisywał nutami ich melodię – znajdziemy w książce nawet parę takich przykładów.
W tekstach pojawia się wiele nazwisk powieściopisarzy, są Polacy: Witold Gombrowicz (o którym Kundera pisze, że rozminął się, niestety, z najlepszym czasem dla swoich powieści w Europie), a nawet Kazimierz Brandys. Jednak uwaga autora kierowana jest przede wszystkim w stronę Franza Kafki, którego twórczość została przeanalizowana tutaj wielowymiarowo, wielowątkowo i nieszablonowo. Stosunkowo dużo autor pisze o Hemingwayu, znakomicie odczytuje też twórczość Rushdiego i przyczyny odrzucenia przez muzułmański świat „Szatańskich wersetów”. Pojawiają się wzmianki o Tomaszu Mannie i jego utworach. Słowem, jest tu obecny cały kanon wielkiej powieści europejskiej, ujęty w niebanalny eseistyczny fresk, niepozbawiony interesujących osobistych przemyśleń autora.
Jak można wyjaśnić tytuł: Zdradzone testamenty”? Dotyczy on jeszcze jednego z istotnych aspektów twórczości literackiej. Chodzi o stosunek spadkobierców do tego, co pozostawia po sobie pisarz po śmierci. Tytuł wydaje się hołdem dla Maxa Broda, wykonawcy testamentu Franza Kafki. Jak wiadomo, nie spełnił ostatniej woli pisarza, by spalić wszystkie jego rękopisy. Zdradził jego testament, ale pozostał wiernym literackiej twórczości swojego przyjaciela. A może jest też tak, że u źródeł wybitnej twórczości leży właśnie zdrada – na przykład tego, co pozostawiają po sobie poprzedzający artyści. Może trzeba zdradzać ich testamenty, by sztuka, także literatura, mogła rozwijać się dalej?
koniec
24 lipca 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Krótko o książkach: Komu mogłoby zależeć?
Joanna Kapica-Curzytek

2 V 2024

W „PS. Dzięki za zbrodnie” jest bardzo dużo tropów prowadzących w stronę klasycznej powieści detektywistycznej. Znajdziemy tu wszystko, co najlepsze w gatunku cozy crime.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Listopad 2015
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Gdzie jest życie?
— Witold Werner

Z górnej półki: O czym są „Śmieszne Miłości” Milana Kundery?
— Sylwia Strupiechowska, Witold Werner

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.