Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Barbara Tuchman
‹Wyniosła wieża›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyniosła wieża
Data wydania2 kwietnia 2014
Autor
Wydawca W.A.B.
SeriaZ wagą
ISBN978-83-280-0875-5
Format688s. 142×202mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekhistoryczna, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Energia końca wieku
[Barbara Tuchman „Wyniosła wieża” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wyniosła wieża” Barbary W. Tuchman to pozycja leciwa. Książka po raz pierwszy ukazała się ponad pięćdziesiąt lat temu w języku angielskim, a w wersji polskiej otrzymujemy do rąk już trzecie jej wydanie. Pytaniem otwartym pozostaje to, czy decyzje o ciągłym powrocie do tej serii esejów dotyczących świata przed wielką wojną są uzasadnione jakością samej książki.

Miłosz Cybowski

Energia końca wieku
[Barbara Tuchman „Wyniosła wieża” - recenzja]

„Wyniosła wieża” Barbary W. Tuchman to pozycja leciwa. Książka po raz pierwszy ukazała się ponad pięćdziesiąt lat temu w języku angielskim, a w wersji polskiej otrzymujemy do rąk już trzecie jej wydanie. Pytaniem otwartym pozostaje to, czy decyzje o ciągłym powrocie do tej serii esejów dotyczących świata przed wielką wojną są uzasadnione jakością samej książki.

Barbara Tuchman
‹Wyniosła wieża›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyniosła wieża
Data wydania2 kwietnia 2014
Autor
Wydawca W.A.B.
SeriaZ wagą
ISBN978-83-280-0875-5
Format688s. 142×202mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekhistoryczna, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Autorka już na samym wstępie wytrąca z ręki potencjalnego krytyka szereg argumentów, które ten mógłby użyć. Tuchman pisze wprost, że ograniczyła się w swojej analizie „do świata angloamerykańskiego i zachodnioeuropejskiego”, pomijając nie tylko Europę Wschodnią, ale też w dużej mierze całą resztę świata. Nie możemy więc mieć do niej pretensji o taki, a nie inny dobór tematów. Lecz w tym szaleństwie jest metoda pozwalająca Tuchman wyraźnie ukazać, że owa belle époque była nią „jedynie dla cieniutkiej warstwy uprzywilejowanej”, a w epoce fin de siècle’u społeczeństwo „nie tyle chyliło się ku upadkowi, ile pękało wskutek nowych napięć i nagromadzonej energii”.
W kolejnych rozdziałach autorka przygląda się rozmaitym elementom przedwojennej rzeczywistości, poczynając od arystokratycznego rządu w Wielkiej Brytanii, przez rosnący w siłę, ale skonfliktowany ruch anarchistyczny, przemiany zachodzące w Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX wieku, sprawę Dreyfusa we Francji, nieudane próby ograniczenia zbrojeń i działań na rzecz pokoju, wzrost potęgi Niemiec aż po kłopotliwą pozycję socjalizmu w Europie i Ameryce. O wszystkim pisze Tuchman ze znajomością rzeczy i dziennikarskim zacięciem, który przesłania w wielu miejscach historyczny obiektywizm. Nie jest to jednak szczególnie dotkliwy mankament.
Tym, co czyni „Wyniosłą wieżę” miejscami trudną w lekturze pozycją, jest oderwanie od siebie kolejnych, dość długich, rozdziałów. Każdy z nich omawia inną kwestię, koncentrując się albo na konkretnym państwie (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Francja, Niemcy), albo na międzynarodowych ruchach społecznych (anarchizm, socjalizm, pacyfizm), czyniąc z książki nie tyle jedną zwartą opowieść o czasach końca XIX i początku XX wieku, co raczej zbiór luźno powiązanych ze sobą esejów. W efekcie braku jednolitej narracji, która spajałaby w jedną wyraźną całość, gubi się gdzieś główna idea całej książki. Choć opis zmian i problemów, z jakimi borykał się świat zachodni w tym okresie jest przekonujący i niezwykle plastyczny, to jednak nie widać w tym wszystkim tego, co autorka nam obiecała we wstępie, czyli obrazu rozpadającego się społeczeństwa.
Wybór tematów dokonany przez Tuchman skutecznie uniemożliwia jakiekolwiek spięcie kolejnych części w jedną większą całość. Sytuacja we Francji z okresu procesu i całej afery Dreyfusa była znacząco odmienna od tego, co działo się w tym czasie w Wielkiej Brytanii, o sytuacji w Niemczech czy Stanach Zjednoczonych już nie wspominając. Stopniowa utrata pozycji przez anarchizm, wynik niemożliwej do pogodzenia różnicy między teorią a praktyką, łączył się tylko w nielicznych przypadkach ze wzrostem znaczenia socjalizmu (podobieństwa polegały głównie na walce między teorią, odrzucającą jakąkolwiek współpracę z burżuazyjnymi systemami, a praktycznym udziałem w rządach stanowiącym jedyną szansę na wprowadzenie jakichkolwiek zmian). W analizie wszystkich wydarzeń Tuchman stara się raczej koncentrować na indywidualnych żywotach poszczególnych postaci historycznych, unikając tym samym popadania w bezosobową historię polityczną czy społeczną. To niewątpliwie zaleta. Choć można się bardzo łatwo zagubić w gąszczu nazwisk, faktów i wydarzeń, a niektóre informacje podawane przez Tuchman mają na celu głównie przyciągnąć uwagę czytelnika, to jednak nie sposób nie podziwiać wysiłku, jaki autorka włożyła w nakreślenie możliwie najdokładniejszego i najpełniejszego obrazu epoki. Można tu jednak zadać sobie pytanie, do jakiego stopnia opisywane w książce przykłady stanowią element większej całości, do jakiego zaś ilustrują dość partykularne (mimo pewnych cech wspólnych) sytuacje, które zupełnym przypadkiem doprowadziły do (opisanych przez tę samą autorkę w „Sierpniowych salwach”) wydarzeń stanowiących preludium do wybuchu wielkiej wojny.
Przez unikanie wielkiej polityki, opisową narrację i wyjątkowy (jak na okres powstania książki) brak popadania w nurt marksistowski historii, „Wyniosła wieża” Barbary W. Tuchman stanowi książkę leciwą, ale wciąż wartą lektury.
koniec
4 lutego 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski

Dylematy samoświadomości
— Miłosz Cybowski

Tysiąc lat później
— Miłosz Cybowski

Europa da się lubić
— Miłosz Cybowski

Zimnowojenne kompleksy i wojskowa utopia
— Miłosz Cybowski

Powrót na „Discovery”
— Miłosz Cybowski

Odyseja kosmiczna 2001: Pisarz i Reżyser
— Miłosz Cybowski

Mniej, ale więcej
— Miłosz Cybowski

Jak drzewiej o erpegach rozprawiano
— Miłosz Cybowski

Wojenna matematyka
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.