Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Isabel Allende
‹W samym środku zimy›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW samym środku zimy
Tytuł oryginalnyMás allá del invierno
Data wydania17 października 2018
Autor
PrzekładKatarzyna Mojkowska
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-1053-5
Format352s. 130×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Komediodramatycznie…
[Isabel Allende „W samym środku zimy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W samym środku zimy”, najnowsza powieść Isabel Allende, niestety nie należy do jej najlepszych utworów i zadowoli jedynie zagorzałych wielbicieli prozy tej chilijskiej pisarki. Tylko tytułowa zima w Nowym Jorku i okolicach sportretowana jest sugestywnie i nastrojowo.

Joanna Kapica-Curzytek

Komediodramatycznie…
[Isabel Allende „W samym środku zimy” - recenzja]

„W samym środku zimy”, najnowsza powieść Isabel Allende, niestety nie należy do jej najlepszych utworów i zadowoli jedynie zagorzałych wielbicieli prozy tej chilijskiej pisarki. Tylko tytułowa zima w Nowym Jorku i okolicach sportretowana jest sugestywnie i nastrojowo.

Isabel Allende
‹W samym środku zimy›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW samym środku zimy
Tytuł oryginalnyMás allá del invierno
Data wydania17 października 2018
Autor
PrzekładKatarzyna Mojkowska
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-1053-5
Format352s. 130×205mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Troje różnych od siebie ludzi, których łączy ze sobą ślepy los. Trzy różne historie życia, wspomnienia z dzieciństwa i młodych lat. Richard, amerykański nauczyciel akademicki, typowy nieporadny „jajogłowy”, choć z burzliwą przeszłością. Jego koleżanka z pracy i lokatorka Lucía, legalna imigrantka z Chile oraz Evelyn, nielegalna imigrantka z Gwatemali. Przypadek sprawi, że muszą podjąć wspólne działania, aby zatrzeć ślady tajemniczej zbrodni.
Zanim wszystko się wyjaśni i zanim trójka bohaterów zabierze się do rozwiązania tego problemu, autorka poprowadzi nas przez liczne i zawiłe retrospekcje, w których poznamy wcześniejsze życie każdej z postaci. Cały czas pozostajemy w oczekiwaniu, że wreszcie coś tutaj ruszy, wszystko zacznie się ze sobą „kleić”, być może pisarka nas zaskoczy i okaże się, że nic nie jest takie, jak sobie założyliśmy. Wszak dobrze napisana powieść to nie tylko emocjonująca historia do opowiedzenia. Liczy się także konstrukcja, ciekawe powiązania pomiędzy wątkami, które mają wtedy szansę „wybrzmieć” o wiele lepiej.
Niestety, tego się nie doczekamy. Retrospekcje w sumie niewiele wnoszą do całości. Co więcej, są w nich takie dłużyzny, że chwilami można stracić cierpliwość. Autorka zamiast korzystać z wielu różnorodnych ciekawych pisarskich technik, rozwlekle i monotonnie streszcza. Nie można oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia nie tyle z gotowym utworem, ile z jego brudnopisem, w którym są po prostu spisane jednostajnie poszczególne wątki, zawierające całe mnóstwo pobocznych i porzuconych później historii, postaci, motywów. Przyznam, że to, co przeczytałam, trudno mi zaakceptować jako ostateczną wersję książki „W samym środku zimy”.
Do jakiego gatunku można zaliczyć tę powieść? Jeżeli tak się dzieje, że nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie, nie musi to być od razu zarzut. Jest mnóstwo ciekawie napisanych książek łączących w sobie konwencje, przechodzące swobodnie od jednego rodzaju do drugiego, finezyjnie i niemal niewidocznie. Tak jednak nie jest w przypadku powieści Allende. Widać tu grube szwy, usiłujące jakby na siłę zlepić w jednolitą całość romans, kryminał, powieść polityczną oraz akademicką. Jedną dobrą rzecz można tu na pewno powiedzieć: „W samym środku zimy” ma miejscami ciekawą komediodramatyczną nutę. To tłumaczka zdołała zachować (choć przekład należałby jeszcze oczyścić z pewnych usterek, na szczęście nielicznych).
Trudno było mi uwierzyć, że uznana i ceniona pisarka posługuje się tak ogranymi trickami, jakim jest na przykład opis zatrzymania przez policję trójki tytułowych bohaterów, jadących samochodem z „trefną” zawartością. Ojejku, jejku – wstrzymałam oddech i niemal umarłam z napięcia, co będzie dalej. Scena jest tak słaba i oczywista, że nie boję się zaspoilerować: oczywiście wszyscy pojadą dalej, a policjant niczego się nie doszuka. Chyba, że coś przeoczyłam i chodziło tu o jakiś pastisz?
Widać szczere usiłowanie Isabel Allende, by uwrażliwić czytelników na los tych, którzy w życiu mają mniej szczęścia. Sympatię budzi niepełnosprawny Frankie i jego głęboka więź z Evelyn. Pojawia się w książce wątek nielegalnych imigrantów w USA. W epilogu (który również jest w formie streszczenia) dostaje się nawet Donaldowi Trumpowi za rozpętanie ksenofobicznych nastrojów i projekt zbudowania muru na granicy USA i Meksyku, co jest zabiegiem absolutnie niepotrzebnym. Wcześniej w książce mamy także „wykłady” z historii politycznej Gwatemali oraz Chile. Choć być może jest to jakaś próba pokazania sytym i zamożnym, że nie wszędzie jest tak dobrze i dlatego ludzie podejmują decyzję o wyjeździe lub ucieczce do innego kraju – ta rozwlekła eseistyka jeszcze dodatkowo obniża walory literackie „W samym środku zimy”.
I tylko tytułowa zima jest w tej powieści sugestywna i prawdziwa, chwilami nawet groźna. Padający śnieg, zamieć, zaspy, mróz i mglista ciemność. Biała cisza. To, niestety, za mało, żeby rozgrzać i podbić czytelnicze serca.
koniec
22 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Od pandemii do pandemii
— Joanna Kapica-Curzytek

Zmieniać obyczaje
— Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy obowiązkiem a głosem serca
— Joanna Kapica-Curzytek

Droga do Kalifornii
— Joanna Kapica-Curzytek

Wszyscy jesteśmy migrantami
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeśli nie harlequin, to co?
— Joanna Kapica-Curzytek

Nic, tylko siadać i czytać
— Joanna Kapica-Curzytek

Maya po przejściach
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.