Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Maja Lidia Kossakowska
‹Upiór Południa. Czerń›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpiór Południa. Czerń
Data wydania29 lipca 2009
Autor
Wydawca Fabryka Słów
CyklUpiór Południa
ISBN978-83-7574-112-4
Format240s. 125×195mm
Cena24,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Ciemna strona Czarnego Lądu
[Maja Lidia Kossakowska „Upiór Południa. Czerń” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niektórzy autorzy bez końca eksploatują uniwersum stworzone w utworze, który przyniósł im popularność, tworząc dla pieniędzy czasami nawet dość interesujące, ale zazwyczaj coraz bardziej wtórne dzieła. Na szczęście Maja Lidia Kossakowska nie ulega tej pokusie i ciągle poszukuje nowych tematów, zamiast raczyć nas kolejnymi opowiadaniami o aniołach. W „Czerni” pisarka zaprasza czytelników na mrożącą krew w żyłach wyprawę do świata afrykańskich wierzeń.

Marcin Mroziuk

Ciemna strona Czarnego Lądu
[Maja Lidia Kossakowska „Upiór Południa. Czerń” - recenzja]

Niektórzy autorzy bez końca eksploatują uniwersum stworzone w utworze, który przyniósł im popularność, tworząc dla pieniędzy czasami nawet dość interesujące, ale zazwyczaj coraz bardziej wtórne dzieła. Na szczęście Maja Lidia Kossakowska nie ulega tej pokusie i ciągle poszukuje nowych tematów, zamiast raczyć nas kolejnymi opowiadaniami o aniołach. W „Czerni” pisarka zaprasza czytelników na mrożącą krew w żyłach wyprawę do świata afrykańskich wierzeń.

Maja Lidia Kossakowska
‹Upiór Południa. Czerń›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUpiór Południa. Czerń
Data wydania29 lipca 2009
Autor
Wydawca Fabryka Słów
CyklUpiór Południa
ISBN978-83-7574-112-4
Format240s. 125×195mm
Cena24,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wydarzenia w Afryce rzadko trafiają na pierwsze strony dzienników z innych powodów niż ogromna liczba ofiar wojen domowych, klęsk żywiołowych czy rozprzestrzeniających się tam w zastraszającym tempie chorób. Dostarczanie takich wiadomości to był chleb powszedni Jacka Wilczyńskiego – dopóki koszmar nie dopadł i jego. Główny bohater „Czerni” był dla lekarzy zwykłym przypadkiem wymagającym terapii: traumatyczne przeżycia spowodowały załamanie nerwowe, ale obiecywali mu całkowity powrót do zdrowia – po zastosowaniu odpowiedniej kuracji. Dla Jacka takie rokowania nie były wcale oczywiste, gdyż sam musiał się zmierzyć z nawiedzającymi go, nawet na jawie, upiornymi wizjami zamordowanych kolegów. Po kolejnej fali koszmarów ten były reporter wojenny nabrał niemal stuprocentowej pewności, że tradycyjna medycyna nic nie pomoże w przypadku będącego jego udziałem opętania przez demony czy inne afrykańskie bóstwa. Wilczyński nie widział już innej drogi ratunku niż pomoc babalawo (kapłana-czarownika), więc musiał powrócić tam, gdzie wszystko się zaczęło…
„Czerń” można uznać za dość interesujące studium szaleństwa (vel opętania). Maja Lidia Kossakowska potrafiła przekonująco oddać przeżycia osoby pragnącej zachować zdrowe zmysły, która widzi rzeczy i istoty, które nie dają się pogodzić z racjonalistyczną wizją świata. Niewątpliwie dobrze spełniła tutaj swoją rolę pierwszoosobowa narracja z „męskim” językiem, dzięki czemu łatwiej czytelnikowi „wejść” w psychikę bohatera. Pełne przemocy i okrucieństwa sceny pojawiające się w licznych retrospekcjach pozwalają unaocznić czytelnikom z jednej strony krwawą rzeczywistość dnia codziennego w targanych wojnami domowymi krajach, z drugiej zaś pokazać, jak nieludzko potrafią zachowywać się w takich sytuacjach reporterzy, dla których najważniejszy jest tekst na główną stronę dziennika czy wstrząsające zdjęcie. Interesująco zostały również wykorzystane w powieści afrykańskie wierzenia (kult oriszów), gdyż dzięki nim autorka zbudowała atmosferę niesamowitości i grozy. Niestety, na tym tle słabo wypada zakończenie, które nie tylko nie budzi przerażenia, ale wręcz rozczarowuje – zbytnia dosłowność w tego typu historiach po prostu się nie sprawdza.
Pierwszy tom cyklu „Upiór Południa” niewątpliwie nie jest dziełem w pełni udanym. Owszem, na uznanie zasługuje ciekawy pomysł na wykorzystanie w fabule afrykańskich wierzeń oraz przemyślana konstrukcja postaci głównego bohatera. Odbiór „Czerni” w dużej mierze zależy właśnie od tego, na ile spodoba nam się jej mroczny klimat oraz zastosowany przez autorkę styl narracji – ale to już kwestia gustu. Wątpliwości budzi natomiast sposób poprowadzenia akcji, której finałowy moment może uszedłby krytycznej ocenie przy opowiadaniu, ale nie jest godnym zwieńczeniem nawet tak krótkiej powieści. W tym przypadku apetyt, jaki pobudził interesujący początek „Czerni”, zwyczajnie nie został zaspokojony.
koniec
30 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Styczeń 2010
— Anna Kańtoch, Paweł Laudański, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Trochę miłości, dużo szmaragdów i Anioł Zagłady, czyli safari w zaświatach
— Zofia Marduła

Esensja czyta: Maj 2013
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek

Anioł też człowiek
— Agnieszka Szady

Esensja czyta: Luty-marzec 2010
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Daniel Markiewicz, Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Październik-listopad 2009
— Jędrzej Burszta, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Marcin T.P. Łuczyński, Joanna Słupek, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski, Krzysztof Wójcikiewicz

Bohater pod parasolem
— Agnieszka Szady

Zawiedzione nadzieje
— Jędrzej Burszta

Opowiadanie świata
— Cyryl Twardoch

Pysk anioła
— Konrad Wągrowski

Adveniat Regnum Tuum
— Paweł Pluta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.