Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Miłość w czasach popkultury (2)

Esensja.pl
Esensja.pl
Czyli refleksji nad tekstami piosenek o miłości ciąg dalszy.

Beatrycze Nowicka

Miłość w czasach popkultury (2)

Czyli refleksji nad tekstami piosenek o miłości ciąg dalszy.
W części pierwszej artykułu poświęconego tekstom piosenek o miłości zamieściłam przykłady reprezentatywne dla tematów i motywów pojawiających się według mnie najczęściej. Oczywiście nie wyczerpują one całego wachlarza – stąd uzupełnienie, które zresztą także prezentuje tylko niewielki wycinek. Mam nadzieję, że okaże się ciekawe.
12. Złe kobiety
Siłą rzeczy, w tekstach pisanych przez wokalistki temat ten nie pojawia się często. Ale i takie przykłady można znaleźć:
„Więcej, więcej, więcej/ ty dajesz, biorę ja/ Więcej znaczy tyle/ ile z siebie możesz dać” („Więcej, więcej, więcej” z płyty „Czekając na…” Kasi Kowalskiej)
„Czekam kiedy będę mogła/ zarzucić swoją sieć (…) Będę mówić słodkie brednie/ zauroczę cię/ nie będziesz odejść mógł/ Nie znajdziesz w życiu innej prawdy (…) A kiedy znajdziesz w końcu siłę/ by ze mną zawsze być/ zostawię wtedy cię” („Rozbieraj mnie” z płyty „Pieprz” zespołu O.N.A)
13. „Wendetta dla nas dwojga”
„Nie, już nie płaczę, bo dziś nie mam więcej łez/ Po co płakać, skoro i tak żenisz się/ Już jej dzisiaj przyrzekałeś/ co mi kiedyś obiecałeś (…) Sto lat młodej parze/ życzymy spełnienia marzeń/ Sto lat dla mnie samej/ w bólu i we łzach (…) Nie/ już nie płaczę, lecz się mogę w duchu śmiać/ Bo zatrułam nocy tej kielichy dwa/ Szkoda że już zapomniałeś/ Co mi kiedyś obiecałeś” („100 lat młodej parze” z płyty „Kayah i Bregović”)
„Nie próbuj nie/ oszukać mnie/ Marny twój los/ gdy dowiem się (…) Przyglądam się/ i twój każdy krok/ jak na dłoni mej (….) Zniosę ból i wstyd/ gdy w oczy powiesz mi/ Za plecami się nie skradaj/ nie radzę Ci (…) Sam sobie kopiesz grób (…) i gdy teraz lecisz samolotem/ ziemia spod twoich stóp (…) usuwa się” („Zemsta słodka jest” z płyty „Dziecko” Edyty Bartosiewicz)
„Byłeś zbiorem kłamstw/ talią fałszywych kart/ Porozkładałam ją na brzegach wąskiej drogi, którą szłam/ zmoczoną deszczem łez okryłeś płaszczem słów/ Będę tropiła cię do końca, jak pies wściekły, zimny duch/ Tam zakwitnie nienawiść/ Zerwę kwiat i dam ci go do ręki/ nie wiesz jak, poczujesz, że żyje” („Tak się rodzi nienawiść” z płyty „Scarlet” zespołu Closterkeller)
14. „Ona ma siłę”
Czyli o dawaniu sobie rady po końcu związku
„Tyle chwil i tyle wspomnień/ Sama myśl wprowadza w drżenie głos/ że ty na mnie już nie spojrzysz/ już nie szukasz ciepła moich rąk/ Nie usłyszę, że mnie kochasz bo (…) jak dawniej nie będzie/ bo nam żyć jest bez siebie lżej/ i tak łatwiej nam będzie/ choć nie tak łatwo z tym pogodzić się” ("Jak dawniej nie będzie” z płyty „Pełna obaw” Kasi Kowalskiej)
„Pozostawiasz mi ból/ cierń by we mnie rósł/ lecz mogę żyć teraz tak, jak żyć chcę” („Wyczerpana”, również z „Pełnej obaw”)
„Gdy powieść o nas już dobiegnie końca/ ostatnią stronę życie jej otworzy/ odsunę dłonią wszystkie drobne sprawy/ i zamknę oczy, by nie widzieć nic/ Twe listy spłoną, jak stos starych gazet/ a w dalszą drogę, niech mnie porwie dym” („Inny obszar”, z płyty „Graphite” zespołu Closterkeller)
15. Historia nieszczęśliwego małżeństwa
Ciekawy tekst autorstwa Kayah:
„Sto zim i ani jedno lato/ a czasem okruch z twego stołu/ Czekałam aż do bólu na to/ zmieniona w małą garść popiołu/ Jeśli Bóg istnieje/ A kiedy odejdziesz/ kiedy umrzesz, gdy cię nie będzie/ nocy tej (…) przeklnę twoje imię/ I roześmieję się/ przeklinając każdy dzień/ gdy przy boku twym/ nie mówiąc nic/ stałam sto lat jako żona (…) A na końcu przeklnę samą siebie/ za to że kochałam ciebie” („Jeśli Bóg istnieje” z płyty „Kayah i Bregović”)
„Nie mówię nic/ i tak jak ty/ rozciągam usta w srebrny śmiech/ złamana w pół/ nakrywam stół/ i pytam, jak ci minął dzień (…) Wychodzisz i/ zostawiasz mi/ przez próg rzucony tani gest (…) Wieczorem dasz mi garść dusznego bzu/ bym mogła w nim utopić cierpki ból/ A wtedy ty poczujesz się niewinny” („Bez” z płyty „Elf” zespołu Varius manx)
16. „Dzień się nie skończył jeszcze, a wszystko się skończyło”
„Nie całuj powiek/ i nie tul rąk/ o nic mnie nie proś/ w powodzi klątw/ I nie rań mnie, już więcej/ nie zdarzy się/ rannej herbaty/ poranny jęk (…) Tak przykro o tym myśleć, że/ nie zdarzy się/ już nigdy więcej/ ust chwiejny gest (…) Zbyt ciężki oddech/ za szybko spadł/ gdy wszystko nasze/ z wyjątkiem nas” („Nie kochaj bo kochać” z płyty „Tylko kobieta” Renaty Przemyk, tekst autorstwa Anny Saranieckiej)
„Dobrze wiem, że prawda początkiem końca/ Prawda wraz ze łzami nadejdzie/ gdy zapach obcych perfum o samym wschodzie słońca twardą pięścią trafi mój sen/ Nie chcę się dowiedzieć/ tak się boję bólu/ Piję kłamstwo jak alkohol/ tak się boję bólu (…) Gdy nic już nie rozumiem i nic już mi się nie śni/ gryząc palce czekam na cud” („Tak się boję bólu” z płyty „Scarlet”)
„Spóźnionych słów/ nie czeka nikt (…) Nie będę krzyczeć/ Nie będę płakać/ Choć nie chcę z tobą się rozstawać (…) Nie będę prosić/ Nie będę błagać/ Choć ciało krzyczy by nie udawać” („Spóźniony” z płyty „Szok’n’Show” Edyty Bartosiewicz”)
17. Nawet jeśli nie ma sielanki, wciąż nam na sobie zależy
Wielki (zasłużenie) przebój:
„Wiem, dobrze wiem/ potrafię ranić, tak jak nikt/ Nie wiem, co robić, gdy płaczesz/ Już nie śmiejesz się jak kiedyś/ wszystko jest inaczej/ Kolejny raz proszę cię o ostatnią szansę/ Kiedyś znajdę dla nas dom/ z wielkim oknem na świat/ Znowu zaczniesz ufać mi/ Nie pozwolę ci się bać/ Kiedyś wszystkie czarne dni/ obrócimy w dobry żart” („Piosenka księżycowa” z płyty „Emu” zespołu Varius manx)
„Na morzu naszych wspólnych lat/ liczę wyspy pełne smutnych dat/ aksamitne rafy, gdy byliśmy tak szczęśliwi/ Widzę nasze drzewa, które wygiął czas/ Ja znam naszą miłość pełną burz (…) razem ciężko żyć, osobno źle/ Chyba zawsze już tak będziemy pogmatwani/ wspólny adres, nasze dzieci, sny, więc pomóż mi/ odnaleźć tamte dni (…) pomóż mi kochać” („Na sen” z płyty „Biała droga” Urszuli)
„Jak burza przejdę skoro wiem/ że wolałbyś bym była snem/ A jeśli ci wesoło to/ wtedy milczę/ Nie lubisz ewidentnych ust/ więc nakładam ostry róż/ a kiedy zgrzeszę wtedy ci/ wszystko powiem/ Nie opuszczaj mnie, gdy tego chcę/ Nie było aż tak źle/ I nie wierz nigdy w to, co mówię ci/ nie bez złości, o miłości” („Przejdę skoro wiem” z płyty „Tylko kobieta”)
„Między nami coś nie tak/ między nami czegoś brak/ lecz niepotrzebnie złościsz się/ jakoś to będzie/ Deszcz, nadchodzi deszcz/ już czuję go na końcach moich rzęs/ Deszcz/ prawdziwy cud/ rozkoszna ulga po ciężkim dniu/ I gdzieś pomiędzy jednym twoim słowem i jednym mym spojrzeniem/ jak tęcza się rozwiesi spokój, zrozumienie” („Między nami/Deszcz” z płyty „Wodospady” Edyty Bartosiewicz)
18. „Straciłam ciebie, oddałam ciebie, przegrałam z niebem”
„Budzę się/ z tego snu/ czuję jak/ obraz twój/ gubię już, powoli zapominam/ Tak krótko byłeś przy mnie (…) A wtedy byłeś dla mnie, jak czerwone wino/ Gdy nagle, nagle tak na fali gniewu/ popłynęłam w ślad za jednym twoim krokiem/ Słowa nic nie mogą/ i nie one są/ to nie one są najważniejsze, kiedy duma stawia moje kroki/ i tracę co niespełnione minęło/ byłeś tak jak wino, czerwone wino” („Czerwone wino” z płyty „Blue” zespołu Closterkeller)
„Na starym zdjęciu na ścianie/ twej twarzy jasna plama/ Wspomnienia tulę do siebie znów/ nie sama już/ I tylko ty nic nie wiesz (…) Śniło mi się, że kochałam ciebie, jak jeszcze nikt/ Ty daleko, ja daleko – niepotrzebne takie sny/ Niepotrzebny mój ból, niepotrzebny twój strach” („Śniło” z płyty „Scarlet”)
„Nieważne już/ nie chcę pamiętać/ nie mówmy o tym/ proszę już więcej (…) I wiesz, że nawet nieźle się trzymam/ choć wszystko wokół/ wciąż mi przypomina/ że cały ten czas los kpił sobie z nas” („Cały ten czas” z płyty „Wodospady”)
„To już prawie trzy lata/ jak piszę do Ciebie/ i puszczam listy na wiatr/ Zabawne, jak rzeczy potrafią się zmieniać (….) O Tobie wiem tylko/ to, co pamiętam/ więc można powiedzieć, że nic/ Czasami myślę, że wcale cię nie ma/ łatwiej mi wtedy kochać się z nim” („Trzy lata później” z płyty „Wszystko się może zdarzyć” Anity Lipnickiej)
19. „Moja wiara się rodzi”
„Nie znamy się/ my jeszcze się nie znamy/ choć dzieli nas szerokość naszych ramion/ Zamknięci tak/ w swych twierdzach, samotniach/ przez ściany (…) To może dziś/ zajrzyj o piątej/ przerwijmy już/ to straszne milczenie/ herbatę podam/ w różowej porcelanie/ jeśli to w ogóle ma jakieś znaczenie” („Nie znamy się” z płyty „Dziecko”)
„Dobre wspomnienie zabija twoją winę/ gdy czekam w strachu i nadziei/ trochę się boję wchodzić znów na linę/ patrzę w dół/ a potem śmieję się, śmieję/ I tak się zaczyna/ mój taniec na linie” („Taniec na linie” z płyty „Blue”)
20. „Pozytywnego coś, pozytywnego”
„Nie pytaj za co cię kocham/ Bo kocha się za nic/ Miłość może uleczyć/ miłość może też zranić (…) Idę przez życie z tobą/ ale jestem sama/ We śnie tajemne prowadzą mnie znaki” („Łóżko” z płyty o tym samym tytule zespołu Maanam)
„Nie oceniaj mnie/ ani dobrze, ani źle/ Po prostu bądź (…) Jak dziecko unieś mnie wysoko/ Jak dziecko mnie do łóżka kładź/ Rano zjedz ze mną śniadanie/ Po prostu bądź” („Po prostu bądź”, również z płyty „Łóżko”)
„Czasem myślę, że ten ból/ który w sobie mam/ po coś jednak jest/ Czasem myślę, że mój los/ chce godzić ze mną się/ ja ciągle nie wiem jak… (…) Nie potrafię z Tobą być/ tak mocno jak byś chciał/ Nie potrafię ufać Ci/ chociaż pragnę (…) Ale jesteś, zawsze kochasz mnie/ Jesteś i spokojnie, ciągle ty” („Ciągle ty” z płyty „Pieprz”)
„Jest w tym moc/ niezwykła moc/ niepowtarzalnie potężna siła/ Gdy dzielą nas tysiące mil/ ja słyszę jak, mnie wzywasz/ I gdy stoisz obok/ nie mówisz nic/ wtulony w myśli gdzieś odpływasz/ Ty nie mówisz nic, a ja słyszę, jak mnie wzywasz” („Słyszę, jak mnie wzywasz” z płyty „Dziecko”)
21. Ciekawostka na zakończenie, czyli trzeźwy osąd:
„Prawie niebo/ W twoich oczach/ jestem za wysoko/ i mogę spaść” („Jestem za wysoko” z płyty „Dzień trzeci” zespołu Big Day, drobna uwaga - autorem jest mężczyzna i tekst niekoniecznie musi mówić o miłości)
Wyjaśnienie na koniec: wybrałam teksty pisane przez kobiety z tego prostego powodu, że preferowałam damski wokal i tak też kompletowałam swój zbiór kaset. To oczywiście w żadnym razie nie znaczy, że mężczyźni nie umieją ciekawie pisać o miłości – po prostu nie miałam wystarczająco dużej próby.
I kolejne propozycje do odświeżenia:
Hey „Ja, sowa” (z płyty "Ho!") - niby prosty tekst, ale gdy śpiewa go Kasia Nosowska, ciarki człowieka przechodzą oraz „List” (z "Heledore")
Edyta Bartosiewicz „Moja ulubiona pora roku” (z płyty "Dziecko") i „Dlaczego nie mówisz nic” (z płyty "Wodospady")
Closterkeller „Dwie połowy” (to już z XXI wieku z płyty "Aurum")
koniec
8 marca 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie taki krautrock straszny: Średnio udane lądowanie
Sebastian Chosiński

13 V 2024

W połowie lat 70. zespół Can zmienił wydawcę. Amerykanów z United Artists zastąpili Brytyjczycy z Virgin. Pierwszym albumem, jaki ujrzał światło dzienne z nowym logo na okładce, był „Landed” – najsłabszy z wszystkich dotychczasowych w dorobku formacji z Kolonii.

więcej »

Non omnis moriar: Jak to jest płynąć „trzecim nurtem”…
Sebastian Chosiński

11 V 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj album z „trzecionurtowymi” kompozycjami Pavla Blatnego w wykonaniu Orkiestry Gustava Broma.

więcej »

Nie taki krautrock straszny: Od krautu do minimalistycznego ambientu
Sebastian Chosiński

6 V 2024

Pierwsza nagrana po rozstaniu z wokalistą Damo Suzukim płyta Can była dla zespołu próbą tego, na co go stać. Co z tej próby wyszło? Cóż, „Soon Over Babaluma” nie jest może arcydziełem krautrocka, ale muzycy, którzy w składzie pozostali, czyli Michael Karoli, Irmin Schmidt, Holger Czukay i Jaki Liebezeit, na pewno nie musieli wstydzić się jej.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Tryby historii
— Beatrycze Nowicka

Imperium zwane pamięcią
— Beatrycze Nowicka

Gorzka czekolada
— Beatrycze Nowicka

Kosiarz wyłącznie na okładce
— Beatrycze Nowicka

Bitwy nieoczywiste
— Beatrycze Nowicka

Morderstwa z tego i nie z tego świata
— Beatrycze Nowicka

Z tarczą
— Beatrycze Nowicka

Rodzinna sielanka
— Beatrycze Nowicka

Wiła wianki i to by było na tyle
— Beatrycze Nowicka

Supernowej nie zaobserwowano
— Beatrycze Nowicka

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.