StarcieJanusz A. Urbanowicz Podsumowanie dyskusji
Janusz A. UrbanowiczStarciePodsumowanie dyskusji Dotychczas w dyskusji o fantasy i sf w Esensji ukazały się: Janusz A. Urbanowicz „Pokolenie GNU: Od ’Astronautów’ do ’Fiaska’” Zamykamy w tym miesiącu toczącą się na naszych (i nie tylko) łamach dyskusję o SF-F i fantasy. Rozpoczęta felietonem rozważającym różnice w odbiorze obu gatunków przerodziła się rychło w fundamentalistyczną wojnę. Uwagi o sposobach odbioru różnych gatunki fantastyki zostały odebrane, jako ataki na te gatunki. Jedni byli za, drudzy byli przeciw… A czym jest fantastyka naukowa? Najbardziej kanonicznym tematem fantastyki naukowej jest kontakt z obcą cywilizacją. Istnieją trzy powieści opisujące to wydarzenie z możliwego naukowego punktu widzenia: Słuchacze Jamesa Gunna, Kontakt Carla Sagana i Głos Pana Stanisława Lema. Po głębszym wczytaniu wszystkie są jednak książkami o czymś innym, o metafizyce o szukaniu czegoś więcej we wszechświecie. Sagan ujmuje to najotwarciej; dla Ellie z Kontaktu odebranie Wiadomości i podróż Maszyną okazuje się być przeżyciem metafizycznym, bardziej religijnym niż naukowym. Saunders, Słuchacz z Programu deklaruje swojemu opanowanemu zwątpieniem szefowi, że Program jest dla niego religią - "Mac, ja wierzę w ciebie zamiast w Boga”. Wreszcie matematyk Hogarth napisze sucho na zakończenie Głosu Pana: „wierzę w Nadawców, albowiem mnie nie zawiedli”. Wymowa tych powieści jest jednoznaczna: szukając Obcych szukamy przyczyny, porządku wszechświata. 1 września 2001 |
Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.
więcej »Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.
więcej »34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Ramota
— Janusz A. Urbanowicz
Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz
Kryminał czarny jak węgiel
— Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz
Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz
Nie ma wody na pustyni
— Janusz A. Urbanowicz
O jedną planetę za daleko
— Janusz A. Urbanowicz
Inna wojna
— Janusz A. Urbanowicz
Si vi pacem, para bellum
— Janusz A. Urbanowicz
Dwie połowy Dukaja
— Wojciech Gołąbowski, Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz
Zabić powieść
— Janusz A. Urbanowicz