Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Marcin Wrona
‹Chrzest›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChrzest
Dystrybutor Best Film
Data premiery22 października 2010
ReżyseriaMarcin Wrona
ZdjęciaPaweł Flis
Scenariusz
ObsadaTomasz Schuchardt, Wojtek Zieliński, Natalia Rybicka, Adam Woronowicz, Michał Koterski, Paweł Tomaszewski, Krzysztof Czeczot, Iwona Bielska, Klaudia El Dursi, Ola Radwańska
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania86 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Podwójny świat, podwójne życie
[Marcin Wrona „Chrzest” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niespełna rok po swoim pomyślnym debiucie fabularnym Marcin Wrona wraca z kolejnym filmem. Reżyser ukazuje bohatera, który postraszony widmem czyhającej śmierci, wyrzeknie się wszystkiego co kocha i resztkę życia spędzi na rozpaczliwym poszukiwaniu kogoś na swoje miejsce. Brzmi znajomo. „Moja krew 2”?

Patrycja Rojek

Podwójny świat, podwójne życie
[Marcin Wrona „Chrzest” - recenzja]

Niespełna rok po swoim pomyślnym debiucie fabularnym Marcin Wrona wraca z kolejnym filmem. Reżyser ukazuje bohatera, który postraszony widmem czyhającej śmierci, wyrzeknie się wszystkiego co kocha i resztkę życia spędzi na rozpaczliwym poszukiwaniu kogoś na swoje miejsce. Brzmi znajomo. „Moja krew 2”?

Marcin Wrona
‹Chrzest›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChrzest
Dystrybutor Best Film
Data premiery22 października 2010
ReżyseriaMarcin Wrona
ZdjęciaPaweł Flis
Scenariusz
ObsadaTomasz Schuchardt, Wojtek Zieliński, Natalia Rybicka, Adam Woronowicz, Michał Koterski, Paweł Tomaszewski, Krzysztof Czeczot, Iwona Bielska, Klaudia El Dursi, Ola Radwańska
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania86 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Temat zastępowania chyba mnie fascynuje” – słowa Marcina Wrony dowodzą, że związku z poprzednią produkcją autor nie zamierza się wypierać. W jego zamyśle jest bowiem stworzenie trylogii, której każda kolejna część nawiązuje do wątku z poprzedniej. Oprócz szkieletu budowy problemu, oba filmy Wrony łączy aktor – Wojciech Zieliński. Zastępca z „Mojej krwi” tu jest już głównym bohaterem. Ma na imię Michał i jakiś czas temu zerwał z gangsterską przeszłością. Trwale popalone mosty dają mu ułudę nowego życia, w którym niedługo zagości żona – Magda (Natalia Rybicka), a później ich wspólny synek. Zbliża się chrzest małego, który będzie dla Michała pretekstem do sprowadzenia dawnego kolegi, Janka (Tomasz Schuchardt). I choć dla Magdy gość będzie wydawał się główną przyczyną problemów, dla Michała problemy zaczęły się już dużo wcześniej.
Marcin Wrona wzbogacił swój nowy film o szeroki wymiar symboliczny. W tym zakresie zauważalne są nawiązania do motywów biblijnych. W filmie występuje także bezkompromisowe rozgraniczenie dobra i zła. Podział ten nie obejmuje Michała i Janka, spośród których jeden skazany jest na dożywotnie tkwienie w zawieszeniu między nimi, a drugi w swoim czasie będzie musiał dokonać wyboru. Ważne dla fabuły jest też znaczenie wody – jako tej, która pochłania, ale też wprowadza w nowe życie – na przykład przez tytułowy chrzest. Z tym ostatnim wiąże się także element inicjacji, który szczególnie istotny okaże dla Janka.
Ze wspomnianą wyżej dychotomią świata moralnego kontrastuje jednolitość estetyczna. Przedstawiane obrazy są zazwyczaj jasne, sterylne, nienacechowane emocjonalnie. Muzyka Marcina Macuka – skomponowana na trzy instrumenty – współdzieli cechy scenografii i nie sugeruje widzowi sposobu odbioru poszczególnych scen. „Chrzest” jest również bardzo subtelny w montażu. Dynamika pojawia się jedynie w scenach prezentujących podmioty jednoznacznie złe. Mało jest także wizualnego brudu, który dotkliwie bił po oczach w ociekającej krwią i potem „Mojej krwi”.
Film dobrze prezentuje się również aktorsko. W Gdyni podwójną nagrodą za główną rolę męską nagrodzono Zielińskiego oraz Schuchardta, dla którego rola w „Chrzcie” była ekranowym debiutem. Z kolei moją uwagę przykuł znacznie skuteczniej odtwórca drugoplanowej roli szefa gangsterów, Adam Woronowicz. Po serii lepszych i gorszych występów, Woronowicz otrzymał zadanie, z którego wywiązał się fantastycznie, ukazując porażająco diaboliczny spokój swojej postaci. Zaskakuje również Michał Koterski. Wyszedłszy daleko poza opanowany do perfekcji wizerunek Sylwusia Miauczyńskiego, Misiek wykrzesał z siebie imponująco obszerne pokłady ekranowego zła.
Zastanawiam się, czy ciągle narzucające się porównania z „Moją krwią”, na które Marcin Wrona świadomie skazał widza, nie wpływają niekorzystnie na odbiór jego drugiego filmu. Wolny od tego typu zestawień, „Chrzest” jawiłby się tworem pełniejszym i świeższym, a narracyjna delikatność przedstawienia wszystkich mocnych wydarzeń dużo skuteczniej zapierałaby dech i wbijała w fotel. Tymczasem, mimo wszystkich swoich zalet, „Chrzest” jest tylko trochę bardziej udanym dzieckiem tego samego ojca, niemal identycznym genotypowo: choćby z tak samo irytującą bezkompromisowością głównego bohatera czy naiwną biernością jego kobiety. W takim układzie trudno przewidzieć, co przyniesie trzecia, nienarodzona jeszcze część cyklu – kolejny niedosyt czy oświecające dopełnienie.
koniec
22 października 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Między „Dybukiem” a „Weselem”
— Sebastian Chosiński

31. Warszawski Festiwal Filmowy: Dzień trzeci
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Wytrzymać pięć minut
— Patrycja Rojek

Tegoż autora

Esensja typuje Oscary 2012
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski

Źle, źle, źle
— Patrycja Rojek

Słowianie w drodze
— Patrycja Rojek

Bez szału, ale z pasją
— Patrycja Rojek

Wsi głupia, wsi ponura
— Patrycja Rojek

I co teraz, chłopie?
— Patrycja Rojek

Arystokraci ulicy
— Patrycja Rojek

Esensja przyznaje Oscary 2011
— Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Porażki i sukcesy A.D. 2011
— Piotr Dobry, Łukasz Gręda, Mateusz Kowalski, Karol Kućmierz, Joanna Pienio, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Wszystkim marzy się koniec świata, czyli „Melancholia”
— Łukasz Gręda, Karol Kućmierz, Klara Łabacz, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.