Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sofia Coppola
‹Somewhere. Między miejscami›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSomewhere. Między miejscami
Tytuł oryginalnySomewhere
Dystrybutor Forum Film
Data premiery1 kwietnia 2011
ReżyseriaSofia Coppola
ZdjęciaHarris Savides
Scenariusz
ObsadaStephen Dorff, Michelle Monaghan, Benicio del Toro, Elle Fanning, Laura Ramsey
MuzykaPhoenix
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Quo vadis, Coppolo?
[Sofia Coppola „Somewhere. Między miejscami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po czterech latach przerwy Sofia Coppola powraca z filmem „Somewhere” i na wstępie zdobywa Złotego Lwa na Festiwalu w Wenecji. Ale to akurat zasługa scenarzystki. Sofii Coppoli.

Joanna Pienio

Quo vadis, Coppolo?
[Sofia Coppola „Somewhere. Między miejscami” - recenzja]

Po czterech latach przerwy Sofia Coppola powraca z filmem „Somewhere” i na wstępie zdobywa Złotego Lwa na Festiwalu w Wenecji. Ale to akurat zasługa scenarzystki. Sofii Coppoli.

Sofia Coppola
‹Somewhere. Między miejscami›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSomewhere. Między miejscami
Tytuł oryginalnySomewhere
Dystrybutor Forum Film
Data premiery1 kwietnia 2011
ReżyseriaSofia Coppola
ZdjęciaHarris Savides
Scenariusz
ObsadaStephen Dorff, Michelle Monaghan, Benicio del Toro, Elle Fanning, Laura Ramsey
MuzykaPhoenix
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania98 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie ulega presji mediów i fanów. Na stołku reżyserskim zasiada dopiero wtedy, gdy sama czuje taką potrzebę. No cóż, gdy jest się córką Francisa Forda Coppoli i gdy ma się na swoim koncie Oscara (za „Między słowami”), można sobie pozwolić na ekstrawagancki (na miarę Hollywood) stoicyzm. A Sofia Coppola z pełną premedytacją dozuje nam swoje nowe dzieła.
Tym razem po czteroletniej przerwie powraca z produkcją kryjącą się pod enigmatycznym tytułem „Somewhere”. Życie głównego bohatera, znanego aktora Johnny’ego Marco (Stephen Dorff) tajemnicą owiane już nie jest. Wręcz przeciwnie. Johnny’ego rozpoznają wszyscy. Pojawia się na plakatach, w telewizji, w gazetach… Mieszka w hotelu, kobiety go uwielbiają, a mężczyźni zazdroszczą mu powodzenia i ekskluzywnego Ferrari 360 Modena… Żyć, nie umierać. Ale cały ten blichtr to jedynie woalka prawdziwego życia Johnny’ego. Hotel oznacza brak domu, piękne kobiety pojawiają się i znikają, a ferrari potrafi zawieść w najmniej spodziewanym momencie. Gwieździe towarzyszy nieustanny strach przed paparazzi i SMS-y z pogróżkami. Z każdą sceną cienie życia przesłaniają blaski, a jedynym elementem, który wprowadza radość i nadzieję, jest córka aktora, Cleo (Elle Fanning)…
Sofia Coppola z charakterystycznym dla siebie spokojem i opanowaniem wprowadza nas w świat, który sama doskonale zna. Zabiera nas do Miasta Aniołów, gdzie wszystko kręci się wokół sławy, pieniędzy i zabawy. Pisząc scenariusz, Coppola sięgała do własnych przeżyć i doświadczeń znajomych z show biznesu. Reżyserka zrezygnowała jednak z niepotrzebnego dramatyzmu. Nie przedstawia nam bohatera, który w szaleńczym tempie wspina się po szczeblach hollywoodzkiej kariery, by chwilę później z wielkim impetem sięgnąć dna. Coppola tworzy absolutnie wiarygodną, całkowicie ludzką postać, w którą wcielił się bezbłędny Stephen Dorff. W jednym z wywiadów reżyserka przyznała, że od początku wiedziała, kogo obsadzi w tej roli. Trzeba przyznać, że wybór był strzałem w dziesiątkę. Hedonista w wydaniu Dorffa przypomina raczej zagubionego, bardzo samotnego chłopca. Stan emocjonalnego zawieszenia przełamuje postać Cleo – rezolutnej córki, która nieoczekiwanie nadaje sens egzystencji Johnny’ego. Gwiazdor otrzymuje najważniejszą, życiową rolę – rolę ojca. Musi opiekować się córką i stać się dla niej wzorem. Od razu widać, kto tak naprawdę więcej na tym zyskuje i kogo wspólny czas bardziej zmienia…
Realizując „Somewhere” Coppola postawiła na znane nazwiska i minimalizm pod każdym innym względem. Po wysokobudżetowej „Marii Antoninie” reżyserka postanowiła przeprowadzić eksperyment, w jak prosty sposób można zrealizować film. Mamy więc długie, statyczne ujęcia scen, wypełnionych dźwiękami otoczenia (ryk silnika, szmer łyżew, skwierczenie tłuszczu na patelni), odartych z wszelkich ozdobników. Dzięki temu widz nabiera wrażenia, jakby Coppola wprowadziła go tylnymi drzwiami do życia Johnny’ego. Niby wszystko pomyślane, ale…
„Somewhere” to kolejna po „Między słowami” opowieść o samotności i próbach zdefiniowania swojego JA. Najnowszej produkcji daleko jednak do niewymuszonego uroku oskarowego dzieła. „Somewhere” odbieram jako eksperyment, zabawę formą, w której opowieść zeszła na dalszy plan. Zwłaszcza w pierwszej połowie filmu, która jest spokojna i rozciągnięta do granic cierpliwości widza. Później historia nabiera tempa, choć gdyby nie fantastycznie wykreowana postać Johnny’ego Marco, „Somewhere” stałoby się nieznośnie senne. Miało być minimalistyczne, a w efekcie z ekranu wieje nudą. Zobaczyć i zapomnieć. No, może za wyjątkiem ostatniej sceny, którą można różnie interpretować. Dla mnie jest zobrazowaniem słów Ernesta Hemingway’a – „Nie można uciec od samego siebie, przenosząc się z miejsca w miejsca”. Ale to i tak zdecydowanie za mało.
Recenzja nadesłana na konkurs „Esensji”.
koniec
8 kwietnia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Teledysk do artykułu?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Moleskine: Wysmakowane ciasteczka
— Dominik Herman

Echo pustych komnat
— Ewa Drab

Na ekranach: Marzec 2004
— Tomasz Kujawski, Jacek Łaszcz, Eryk Remiezowicz, Konrad Wągrowski

Zrozumienie doskonałe
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.