Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Derek Cianfrance
‹Drugie oblicze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDrugie oblicze
Tytuł oryginalnyThe Place Beyond The Pines
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 maja 2013
ReżyseriaDerek Cianfrance
ZdjęciaSean Bobbitt
Scenariusz
ObsadaBradley Cooper, Ryan Gosling, Eva Mendes, Rose Byrne, Dane DeHaan, Ray Liotta, Bruce Greenwood, Ben Mendelsohn, Mahershala Ali
MuzykaMike Patton
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania140 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

To nie jest „Drive 2”
[Derek Cianfrance „Drugie oblicze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kaskader-motocyklista jest mistrzem w swym fachu. Mało kto jednak wie, że oprócz tego jawnego zajęcia, zajmuje się również napadami na banki. Rabuje małe placówki, ucieka zanim dopadnie go policja, a jego wspólnik użycza mu ciężarówki, w której chowa swój motor po udanej akcji. W roli kaskadera – oczywiście ultra-cool Ryan Gosling. Brzmi znajomo, nieprawdaż?

Konrad Wągrowski

To nie jest „Drive 2”
[Derek Cianfrance „Drugie oblicze” - recenzja]

Kaskader-motocyklista jest mistrzem w swym fachu. Mało kto jednak wie, że oprócz tego jawnego zajęcia, zajmuje się również napadami na banki. Rabuje małe placówki, ucieka zanim dopadnie go policja, a jego wspólnik użycza mu ciężarówki, w której chowa swój motor po udanej akcji. W roli kaskadera – oczywiście ultra-cool Ryan Gosling. Brzmi znajomo, nieprawdaż?

Derek Cianfrance
‹Drugie oblicze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDrugie oblicze
Tytuł oryginalnyThe Place Beyond The Pines
Dystrybutor Monolith
Data premiery24 maja 2013
ReżyseriaDerek Cianfrance
ZdjęciaSean Bobbitt
Scenariusz
ObsadaBradley Cooper, Ryan Gosling, Eva Mendes, Rose Byrne, Dane DeHaan, Ray Liotta, Bruce Greenwood, Ben Mendelsohn, Mahershala Ali
MuzykaMike Patton
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania140 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zamieńmy motor na samochód, ubierzmy Goslinga w kurtkę ze skorpionem i otrzymamy „Drive”. To jednak mylne skojarzenie – „Drugie oblicze” nie jest kinem sensacyjnym, czy kinem akcji – to bardziej dramat obyczajowy w stylu filmów Alejandro Gonzalesa Inarritu. Podobnie jak w „Amores Perros” czy „Babel” otrzymujemy tu wielowątkową opowieść z ambicjami społeczno-psychologicznymi. Co nie oznacza, że nie będzie też szczypty sensacji i emocji.
Zacznijmy od tego, że wyjściowa sytuacja jest tylko wstępem, pierwszym z trzech luźno ze sobą połączonych epizodów. W pierwszym z nich grany przez Ryana Goslinga bohater imieniem Luke zostaje postawiony w zupełnie nowej sytuacji. Do tej pory lekkoduch otrzymuje informację, że jest ojcem nieślubnego syna. Problem w tym, że jego była dziewczyna Romina (Eva Mendes) żyje już w zupełnie nowym związku i nie ma zamiaru porzucać osiągniętej stabilizacji na rzecz niepewnej przyszłości. Luke jednak ma ambicje, chce stać się dobrym ojcem i odzyskać dziecko i dziewczynę. To wymaga pieniędzy, które do tej pory bohatera raczej się nie trzymały. Luke podejmuje więc pracę u lokalnego właściciela warsztatu samochodowego (Ben Mendelsohn) – interesy nie idą jednak wystarczająco dobrze. Właściciel zdradza Luke’owi swój sekret – niegdyś utrzymywał się z napadów na banki i proponuje motocykliście to samo. Pierwsze próby przynoszą sukcesy, kaskader ma pieniądze, jego działania w kierunku odzyskania rodziny są jednak mało przemyślane. Sytuacja zaczyna się coraz bardziej komplikować, Luke czuje, że będzie potrzebował jeszcze więcej pieniędzy, tok zdarzeń nabiera gwałtownego przyspieszenia…
Drugi wątek wiąże się z postacią policjanta Avery’ego, który po akcji zostaje ranny i uznany za bohatera. Jego nową pozycję koledzy z komisariatu uważają za szansę dla siebie – chcą wykorzystać go do nie do końca zgodnych z prawem działań, sprytnie wplątując kumpla w sieć relacji, z których ciężko jednak może być się wyplątać. Avery, który jest synem cenionego i wysoko postawionego prawnika nie jest jednak łatwym przeciwnikiem. Sam postrzega sytuację na gwałtowny zwrot w swej przyszłej karierze.
Wreszcie mamy wątek trzeci, którego akcja toczy się kilkanaście lat później, a bohaterami są synowie Luke’a i Avery’ego. Mówienie o nim więcej wymagałoby zdradzenia tego, co się wydarzyło ostatecznie w poprzednich wątkach, na tym więc poprzestanę w opisie.
Nie da się ukryć, że „Drugie oblicze” (tytuł oryginalny jest bardziej poetycki: „The Place Beyond the Pines” - „Miejsce ze świerkami) to kawał bardzo dobrej roboty filmowej. Dwa pierwsze wątki (trzeci, choć nie psuje filmu, odstaje jednak poziomem) są poprowadzone wzorcowo. Wyraziści protagoniści, jasno postawione problemy, scenariusz zakładający stopniową logiczną eskalację i wzrost napięcia, wiarygodność psychologiczna, trzymające w napięciu sceny akcji i kina sensacyjnego, dobre dialogi. Ryan Gosling kopiuje tu nieco swe wcześniejsze role zamkniętych w sobie samotników, ale do swej postaci pasuje (przy talencie tego aktora oczekiwałbym od niego jednak wyjścia poza schematy), Bradley Cooper po raz kolejny udowadnia, że nie jest tylko przystojniakiem, ale wiarygodnym odtwórcą ról dramatycznych, nadaje swej postaci głębię i dwuznaczność. Bardzo dobrze wypada też drugi plan. Znakomity jest Ben Mendelsohn w roli właściciela warsztatu, świetnie w epizodzie policjanta wypada Ray Liotta, który przypomina sobie, że był u Scorsesego gangsterem i tym razem potrafi w krótkich scenach przerażać samym spojrzeniem. Słabiej, podobnie jak cały finałowy epizod, wypadają natomiast młodsi aktorzy. I niestety ten spadek poziomu rzutuje na cały film – to bowiem, co miało być logicznym domknięciem opowieści i jej podsumowaniem, zostawia widza raczej obojętnym wobec prawd przekazywanych w „Drugim obliczu”.
Bowiem te prawdy nie są bardzo wyszukane, film nie ma jakiejś oszałamiającej filozoficznej głębi. Za swe czyny trzeba kiedyś ponieść konsekwencje. Igrając ze złem, nie można pozostać nietkniętym. Wina wymaga odkupienia. W dążeniu do czegokolwiek nie można się całkowicie zatracić. Decyzje rodziców pozostawiają niezatarte piętno na dzieciach. Wszystko to oczywiście mądre i słuszne, ale nie na tyle odkrywcze, by współgrać z wyszukaną konstrukcją filmu i próbą nadania opowieści epickiego, uniwersalnego charakteru.
Filmu, który oczywiście warto zobaczyć, bo jest po prostu dobrym, wciągającym a momentami poruszającym kinem. Nie należy tylko nastawiać się na wielkie prawdy i ważne rozważania o ludzkiej kondycji.
koniec
10 maja 2013

Komentarze

10 V 2013   13:21:35

Gwoli ścisłości "pine" to sosna, nie świerk.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

2. American Film Festiwal: Dzień piąty
— Kamil Witek

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.