Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

J.C. Chandor
‹All Is Lost›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAll Is Lost
Dystrybutor UIP
ReżyseriaJ.C. Chandor
ZdjęciaFrank G. DeMarco, Peter Zuccarini
Scenariusz
ObsadaRobert Redford
MuzykaAlex Ebert
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

4. American Film Festival: Stary człowiek i morze
[J.C. Chandor „All Is Lost” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
We Wrocławiu rozpoczął się 4. American Film Festival. W pierwszej relacji recenzujemy "All Is Lost" z Robertem Redfordem, w roli samotnego żeglarza w starciu z siłami natury.

Kamil Witek

4. American Film Festival: Stary człowiek i morze
[J.C. Chandor „All Is Lost” - recenzja]

We Wrocławiu rozpoczął się 4. American Film Festival. W pierwszej relacji recenzujemy "All Is Lost" z Robertem Redfordem, w roli samotnego żeglarza w starciu z siłami natury.

J.C. Chandor
‹All Is Lost›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAll Is Lost
Dystrybutor UIP
ReżyseriaJ.C. Chandor
ZdjęciaFrank G. DeMarco, Peter Zuccarini
Scenariusz
ObsadaRobert Redford
MuzykaAlex Ebert
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
J.C. Chandor wyjmuje z samotności człowieka wszystko co najlepsze. Mieszając ból i cierpienie z niezłomnością i hartem ducha stawia pomnik ludzkiej woli przetrwania. W przeciwieństwie jednak do „Cast Away: Poza światem” Zemeckisa unika zgranych chwytów, od początku emocjonalnie wiążących widza z losem głównego bohatera. Na tyle sprawnie, że nawet jeśli nie znamy imienia mężczyzny i motywacji samotnego rejsu, w walce o ratunek kibicujemy mu z całych sił.
Gdy mała żaglówka uderza w dryfujący kontener oznacza to tylko zapowiedź sporych kłopotów. Łódź momentalnie przecieka, sprzęt do nawigacji i komunikacji ulega zniszczeniu. W jednej chwili wiekowy żeglarz-amator zostaje sam na otwartym morzu. Zagubiony w niezrozumiałych mapach i otoczony niekończącym się horyzontem, na którym widać jedynie majaczącą się w oddali burzę.
Mam wrażenie, że gdyby „All is Lost” nakręcono kilkanaście lat wcześniej, film nie miałby tak miażdżącej siły odbioru. Paradoksalnie bowiem dopiero teraz niemal 80-letni Robert Redford „dojrzał” do swojej roli. W stetryczałych dłoniach widać ból życia, sterana, poprzecinana zmarszczkami twarz wyraża jeszcze dosadniej każdy grymas zmęczenia. Jesień życia nie ma wpływu jednakże na ogromną chęć przetrwania dzięki której poddanie się – mimo ciągłych przeciwności – nie wchodzi w grę. Dlatego „All Is Lost” nie przez przypadek rodzi oczywiste skojarzenia z prozą Hemingweya. Tak i tu człowiek z pozoru walczy z naturą, lecz w rzeczywistości ściera się co z siłą jeszcze potężniejszą – z samym sobą.
Ograniczając formę Chandor oparł się pokusie portretowania epickiej batalii bazującej na chwytających za serca motywach. Bohater Redforda nie mamrocze pod nosem, jego myśli nie poznamy w dialogu z piłką do siatkówki czy relacji z dzikim zwierzęciem. O wrodzonej niezłomności świadczą jedynie czyny, pytania o cel podróży i bagaż doświadczeń pozostają jedynie w sferze domysłów widza. Dryfując wraz z bohaterem nie mamy pojęcia czy łódź stanowi cały jego dobytek, czy dojrzały mężczyzna to tylko znudzony bogacz, na stare lata realizujący marzenia o samotnym rejsie po egzotycznych wodach.
W tej niejednoznacznej roli Redford kreuje występ genialny i godny zapamiętania na wiele lat. To także swego rodzaju manifest odchodzącego w zapomnienie starego Hollywood, którego aktor jest jednym z najznamienitszych przedstawicieli. Kolejne fale próbują zmyć mężczyznę z pokładu, rekiny już czekają na chwile słabości by rozszarpać go na strzępy. Choć nie jest już tak silny jak kiedyś a osobisty urok przykryły zmarszczki, swą wytrwałą postawą wydaje jasne oświadczenie: „jeszcze tu jestem!”. Nawet jeśli życie będzie go przewracać, rzucać na kolana i zadawać serię dotkliwych ciosów. Sztorm może niszczyć mu dobytek, złamać maszt i zatopić łódź, lecz nie jest wstanie złamać w nim ducha. Dlatego kiedy wszystko wydaje się już być stracone, nadzieja w „All Is Lost” – choć trąca to trywializmem – jeśli tylko będzie tlić się nawet najsłabszym płomieniem, umrze ostatnia.
koniec
24 października 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.