Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Isabel Coixet
‹Nobody Wants the Night›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNobody Wants the Night
ReżyseriaIsabel Coixet
ZdjęciaJean-Claude Larrieu
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, Rinko Kikuchi, Gabriel Byrne, Matt Salinger, Velizar Binev, Ciro Miró, Reed Brody
MuzykaLucas Vidal
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiBułgaria, Francja, Hiszpania
Czas trwania118 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Berlinale 2015: Spotkanie na krańcu świata
[Isabel Coixet „Nobody Wants the Night” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Choć wielu historyków nie zgadza się z tą tezą, amerykański odkrywca i podróżnik Robert Edwin Peary powszechnie uważany jest za pierwszą osobę, której udało się dotrzeć na biegun północny. Trwająca miesiącami wyprawa to z pewnością wymarzony materiał na film, ale w „Nobody Wants the Night”, który właśnie otworzył 65. edycję Berlinale, reżyserka Isabel Coixet skupia się nie tyle na sukcesie Peary’ego, ile na frustracjach jego żony.

Marta Bałaga

Berlinale 2015: Spotkanie na krańcu świata
[Isabel Coixet „Nobody Wants the Night” - recenzja]

Choć wielu historyków nie zgadza się z tą tezą, amerykański odkrywca i podróżnik Robert Edwin Peary powszechnie uważany jest za pierwszą osobę, której udało się dotrzeć na biegun północny. Trwająca miesiącami wyprawa to z pewnością wymarzony materiał na film, ale w „Nobody Wants the Night”, który właśnie otworzył 65. edycję Berlinale, reżyserka Isabel Coixet skupia się nie tyle na sukcesie Peary’ego, ile na frustracjach jego żony.

Isabel Coixet
‹Nobody Wants the Night›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNobody Wants the Night
ReżyseriaIsabel Coixet
ZdjęciaJean-Claude Larrieu
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, Rinko Kikuchi, Gabriel Byrne, Matt Salinger, Velizar Binev, Ciro Miró, Reed Brody
MuzykaLucas Vidal
Rok produkcji2015
Kraj produkcjiBułgaria, Francja, Hiszpania
Czas trwania118 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Arktyka przyciąga niewielu ludzi. Ale przyciąga naprawdę mocno.
Ilona Wiśniewska
W 1908 roku Josephine Peary (zmagająca się z wiatrem i akcentem Juliette Binoche) opuszcza Nowy Jork, by sprawić niespodziankę swojemu przebywającemu gdzieś w środku Arktyki mężowi. Josephine chce być u jego boku, gdy po latach nieudanych prób wreszcie postawi swoją stopę na biegunie północnym - opętany tym pragnieniem Robert podczas 23 lat małżeństwa tak naprawdę spędził z żoną zaledwie... 3. Byli współpracownicy męża i doświadczony przewodnik Bram (Gabriel Byrne) odradzają jej niebezpieczną wyprawę, Josephine za wszelką cenę postanawia jednak go odnaleźć.
Isabel Coixet już po raz 7 trafiła do Berlina, jest też dopiero drugą reżyserką, której film wybrano na otwarcie festiwalu. Dlaczego? Nie wiadomo. „Nobody Wants the Night” to męcząca, tradycyjna w najgorszym tego słowa znaczeniu historia, która tak naprawdę ma tylko jedną sporą zaletę; mimo że zapowiada się na kolejną opowieść z cyklu „dzikus i ułożona dama” - grający tu Byrne ma nawet tatuaże à la Harvery Keitel w „Fortepianie” – nie dochodzi tu do narodzin niespodziewanej więzi przekraczającej społeczne bariery. A przynajmniej nie takiej, jakiej można by się spodziewać po pierwszych minutach filmu.
Josephine Peary rzeczywiście towarzyszyła mężowi w jego wyprawach na północ – podczas jednej z nich na świat przyszła zresztą jej córka. O swoich podróżach napisała kilka książek, „Nobody Wants the Night” nie stanowi jednak adaptacji żadnej z nich. Najnowszy film Coixet to wariacja na temat tego, co mogło spotkać Josephine i historia niezwyklej przyjaźni; prawdziwa opowieść zaczyna się wtedy, gdy opuszczona przez obawiających się zimy tubylców Amerykanka zostaje z jedyną osobą, która postanawia jej towarzyszyć - wywodzącą się z Inuitów młodą kobietą o imieniu Allaka (Rinko Kikuchi). Jak się wkrótce okaże, ona też ma powód, dla których postanawia zaryzykować życie czekając na cudzego męża.
Podczas konferencji prasowej nieprzebierająca w słowach Coixet (rada dla początkujących producentów – Norwegię lepiej omijać szerokim łukiem) krzywiła się na dźwięk jakiegokolwiek słowa nawiązującego do kwestii płci czy, broń Boże, gender. „Naprawdę musimy teraz o tym rozmawiać? To takie nudne. Tak, mamy piersi, nie mamy penisa. Wciąż rozmawiamy o gender i zapominamy o innych ważniejszych rzeczach. Nie twierdzę, że nie powinniśmy o tym rozmawiać, ale przypomina to trochę krążenie w kółko. Ja chcę więcej czynów, a mniej słów.” Można zrozumieć jej irytację, ale w żaden sposób nie tłumaczy to, dlaczego film jest tak szowinistyczny.
„Nikt nigdy nie opowiedział o biegunie północnym z innej perspektywy – z perspektywy kobiety, której nigdy nie pytano, co na ten temat myśli. Ani na żaden inny temat” - powiedziała dziennikarzom Juliette Binoche. „Nobody Wants the Night” też tego nie robi - historię relacjonuje męski narrator, a postaci obu kobiet raczej nie wychodzą poza stereotyp. We francuskiej do szpiku kości Binoche trudno zobaczyć pionierkę – Josephine zdarza się wprawdzie strzelić do głodnego misia, ale w podróż na koniec świata zabiera butelkę czerwonego wina i gramofon. W czasach, kiedy nawet królewny Disneya nie czekają już na przybycie księcia z bajki, jej usychająca z miłości do wiecznie nieobecnego męża postać wydaje się wyjęta z innej epoki. Rinko Kikuchi radzi sobie trochę lepiej, nie da się jednak ukryć, że przypadła jej niewdzięczna rola dziewczyny Piętaszka; Allaka to typowa prosta, ale jednocześnie mądra mądrością ludu kobieta, która jak na bardzo ograniczone słownictwo wygłasza zaskakująco głębokie spostrzeżenia.
„Nie jestem uduchowiona – w końcu jestem z Hiszpanii! Ale filmy to przygoda i tak do nich podchodzę” - zadeklarowała w Berlinie reżyserka. Szkoda, że tego poczucia przygody nie udało się choć w części przekazać widzom. Po zobaczeniu „Nobody Wants the Night” i wysłuchaniu kilku litanii o czystości i dyktującej warunki naturze zamiast na Arktykę chciałoby się raczej pojechać na Teneryfę. I to jak najszybciej.
koniec
7 lutego 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Komedia ludzka
— Marta Bałaga

Narzeczona dla księcia
— Marta Bałaga

Ostatni ukłon
— Marta Bałaga

Flâneur
— Marta Bałaga

Kwiat pustyni
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Prawo pożądania
— Urszula Lipińska

Śmierć w McŚwiecie z sosem łagodnym
— Łukasz Twaróg

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.