Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Michael Haneke
‹Ukryte›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUkryte
Tytuł oryginalnyCaché
Dystrybutor Monolith
Data premiery11 listopada 2005
ReżyseriaMichael Haneke
ZdjęciaChristian Berger
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, Daniel Auteuil, Maurice Bénichou, Annie Girardot, Daniel Duval
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy, Włochy
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Na obcej ziemi
[Michael Haneke „Ukryte” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Michael Haneke potrafi prowokować. Umie poruszyć sumienie widza, obnażając moralne niedoskonałości swoich bohaterów, bez skrupułów pchając kamerę w ich intymność. „Ukrytym” niebezpiecznie skręca w stronę odmiennego i nowego dla siebie gatunku, tracąc z pola widzenia wstydliwy problem naszej epoki.

Urszula Lipińska

Na obcej ziemi
[Michael Haneke „Ukryte” - recenzja]

Michael Haneke potrafi prowokować. Umie poruszyć sumienie widza, obnażając moralne niedoskonałości swoich bohaterów, bez skrupułów pchając kamerę w ich intymność. „Ukrytym” niebezpiecznie skręca w stronę odmiennego i nowego dla siebie gatunku, tracąc z pola widzenia wstydliwy problem naszej epoki.

Michael Haneke
‹Ukryte›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUkryte
Tytuł oryginalnyCaché
Dystrybutor Monolith
Data premiery11 listopada 2005
ReżyseriaMichael Haneke
ZdjęciaChristian Berger
Scenariusz
ObsadaJuliette Binoche, Daniel Auteuil, Maurice Bénichou, Annie Girardot, Daniel Duval
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiAustria, Francja, Niemcy, Włochy
Czas trwania117 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pewnego poranka pod drzwi posiadłości dziennikarza telewizyjnego, Georges′a Laurenta (Daniel Auteuil) trafia tajemnicza kaseta video. Wygląda to na głupi żart, bo na owej taśmie znajduje się zarejestrowany obraz sprzed domu Georges′a. Ktoś wchodzi, wychodzi, parkuje samochód. Mieszkańców film nurtuje, acz uznają go za niegroźny. Druga podłożona kaseta pokazuje podróż, zakończoną przed domem, w którym Georges spędził dzieciństwo. Bohater uświadamia sobie, że prześladowca nie jest przypadkową bądź obcą osobą i posiada o nim dosyć szczegółową wiedzę. I postanawia zabawić się skrywaną przez Georges′a tajemnicą...
W „Ukrytym” Haneke dzieli trudy rozwiązywania rebusu między widza i bohatera. Wytrychem do przedstawienia problemu jest kryminalna zagadka, w centrum której reżyser umieszcza Georges′a. I właśnie to wprowadzone do treści filmu novum odsłania kruchość całej intrygi. Zamiast służyć obrazowi, szkodzi w odbiorze. Bo oto zestawia ze sobą dwa opozycyjne sposoby narracji i stylistykę. W portretowaniu psychologii i kreśleniu wyrazistych charakterów postaci Haneke programowo zachowuje skrupulatność i maestrię. Dzięki ponownie bezbłędnie dobranej obsadzie (brawurowy Daniel Auteuil, świetna Juliette Binoche w roli żony Laurenta), misternie utkana relacja między rozhisteryzowaną małżonką a ukrywającym mroczny sekret mężem, odgrywająca się na naszych oczach, momentami iskrzy prawdziwą dramaturgią. Natomiast kryminał rządzi się swoimi prawami. Na tym gruncie twórca poczyna sobie nieśmiało i niepewnie, ujawnia się jego nieporadność w budowaniu atmosfery. Na obcej gatunkowo ziemi kryminału, Hanekemu nie udaje się wytwarzanie napięcia i przeszczepianie dotąd używanych przez niego środków stylistycznych. Senne i długie ujęcia krepują rozwój „akcji” i kompletnie nie wciągają widza. Melanż tych dwóch konwencji w rękach reżysera nie angażuje oglądającego, koncepcje okazują się nieprzystawalnymi do siebie.
Walka z ptasią grypą wymagała zupełnie nowych sposobów działania. Na zdjęciu ochotnik z antygrypowej grupy inicjatywnej.
Walka z ptasią grypą wymagała zupełnie nowych sposobów działania. Na zdjęciu ochotnik z antygrypowej grupy inicjatywnej.
Ofiarą tego nieszczęsnego eksperymentu pada przesłanie i doniosła tematyka, poniekąd będące tytułowym „Ukrytym”. Wysyłane przez anonimowego osobnika kasety uruchamiają w Laurencie bolesne wspomnienia z dzieciństwa. Wykładnia sprawy jest dużo bardziej skomplikowana, bo rozgrywa się na tle problemu maskowanego w mediach, ale nie nieistniejącego: sytuacji mniejszości narodowych we Francji. Wszelkie kontrowersyjne polityczne przesłanki wplatają się w tym filmie dyskretnie i mimochodem, ale mało opływowy finalny kształt fabuły niestety dopuści do nich tylko najcierpliwszych widzów. Słowem: clou umyka.
Ta historia nie działa na niwie proponowanej przez reżysera. Sposób adaptacji i korespondencji obu konwencji, toczenie ich w ujednoliconym, niemodulowanym rytmie w końcu zaczyna widza zwyczajnie nudzić. Wstawienie bohatera w zagadkową grę nijak nie sprzyja tu traktatom o moralności i wyciąganiu na światło dzienne grzechów Laurenta sprzed czterdziestu lat. Tłamsi ciekawość widza i nie trzyma w napięciu. W końcu nie udaje się upleść thrillera psychologicznego na samej dogłębnej penetracji konstrukcji budowy charakteru bohatera, po macoszemu traktując rozwój akcji i jej następstw. Z tej bezkompromisowości reżysera wobec chęci sprowokowania publiczności, z jego twardego obstawania przy psychoanalizie i zawieszeniu intensyfikacji akcji, wynika niekonsekwencja w rozkładaniu akcentów fabuły.
Haneke bagatelizuje potencjał tkwiący w skorelowaniu składników dwóch konwencji. Nie szuka wypadkowej płynącej z ich zderzenia, ale upiera się przy strukturach kina psychologicznego. I ta forma oddziałuje na przeżycie filmu, daje poczucie niekompletności. Tym razem patologiczne jest nie tylko naświetlane zagadnienie, ułomny jest także zespół użytych ku temu środków.
koniec
8 listopada 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wielkość i małość rodu Laurentów
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

I nie opuszczę Cię…
— Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.