Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mark Dindal
‹Kurczak Mały›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKurczak Mały
Tytuł oryginalnyChicken Little
Dystrybutor Forum Film
Data premiery11 listopada 2005
ReżyseriaMark Dindal
Scenariusz
MuzykaJohn Debney
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania77 min
WWW
Gatunekanimacja, familijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klątwa popkulturowego gagu
[Mark Dindal „Kurczak Mały” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wytwórnia Disneya, zmuszona porażkami swoich kolejnych projektów, niestrudzenie stroi się w cudze piórka i usiłuje zrobić film dostosowany do potrzeb współczesnych widzów. Tradycyjną linię fabuły dziecięcego filmu obudowuje się licznymi nawiązaniami, cytatami z klasyki (i nie-klasyki) filmowej i popkulturowymi gagami. Jednocześnie kurczowo trzyma się przymilnie wyglądających postaci i szkolnego dydaktyzmu. I naszym oczom ukazuje się „Kurczak Mały”. Danie na niedzielny, rodzinny obiadek, które niejednemu członkowi familii stanie ością w gardle.

Urszula Lipińska

Klątwa popkulturowego gagu
[Mark Dindal „Kurczak Mały” - recenzja]

Wytwórnia Disneya, zmuszona porażkami swoich kolejnych projektów, niestrudzenie stroi się w cudze piórka i usiłuje zrobić film dostosowany do potrzeb współczesnych widzów. Tradycyjną linię fabuły dziecięcego filmu obudowuje się licznymi nawiązaniami, cytatami z klasyki (i nie-klasyki) filmowej i popkulturowymi gagami. Jednocześnie kurczowo trzyma się przymilnie wyglądających postaci i szkolnego dydaktyzmu. I naszym oczom ukazuje się „Kurczak Mały”. Danie na niedzielny, rodzinny obiadek, które niejednemu członkowi familii stanie ością w gardle.

Mark Dindal
‹Kurczak Mały›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKurczak Mały
Tytuł oryginalnyChicken Little
Dystrybutor Forum Film
Data premiery11 listopada 2005
ReżyseriaMark Dindal
Scenariusz
MuzykaJohn Debney
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania77 min
WWW
Gatunekanimacja, familijny, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Naśladownictwo w kinie ma długą historię. Teraz zwykło się je nazywać „cytowaniem”, „odwoływaniem” etc., a jego wynik obwołuje się postmodernistycznym melanżem stylów i tendencji. Tym właśnie stały się filmy animowane. Obyczaje drastycznie zmienił „Shrek” i cała reszta została w tyle za nim, zawzięcie starając się osiągnąć zbliżony sukces. Jak od wzorca składają film, obligatoryjnie zawierający postaci będące cool i błyskotliwe teksty. I staje się dzieło: wymęczone, sztywne, bez luzu i nonszalancji.
Można by było rzec, że kreskówki zajęły (lub uporczywie starają się zająć) wakat po Woodym Allenie. Kiedyś z jego filmów czerpało się całymi garściami teksty i dowcipne riposty. Ale gdzieś pomiędzy „Celebrity” a „ Słodkim draniem” zręczne i inteligentne wywody bohaterów przestały być obecne. Schedę zapełnił wspomniany „Shrek” i jego kontynuacja. Potem były przeróżne „Epoki lodowcowe”, „Rybki z ferajny”, „Gdzie jest Nemo?” czy „Madagaskar”. Jednakże odpowiedzmy sobie szczerze na pytanie: czy ktoś pamięta więcej niż jedną wypowiedź z którejś z tych produkcji? Czasem zdarzało się coś sklecić z powodzeniem i zapaść na dłuższy okres czasu w pamięć widza. Ale to coraz rzadszy przypadek.
Rzućmy na powyższy kontekst najnowszą animację ze stajni Disneya, czyli „Kurczaka Małego”. Film jest klasycznym przykładem rozdwojenia. Rozdwojenia dla zadowolenia każdego: coś dla dzieci (milusie i grzeczniutkie), a także coś dla rodziców, by się nie zanudzili, bo w końcu przyzwyczaili się dobrze bawić na filmach skierowanych do ich pociech. Zrobiono więc historyjkę szarpaną, poskładaną ze szlachetnych disneyowskich tradycji (np. wyśmiewany bohater zostaje herosem ratującym cały świat wbrew wszystkim przeciwnościom) i owych przytoczeń rodem z kultury masowej. Przy czym ten drugi czynnik powtykano tak niezgrabnie i na siłę, że nie bawi wcale, o płynności fabuły już nie wspominając. Niewiele w tych cytatach sensu i konsekwencji w ich używaniu. Zwróćcie uwagę chociażby na fragment z parodią „King Konga”. Działa gdzieś w oderwaniu od całości, kompletnie niespójnie do reszty. Ten przykład to nieodosobniona sytuacja w „Kurczaku Małym”.
W dużym stopniu film Marka Dindala obciąża brak charakteru i stylu. Sukcesem „Shreka” była wykreowana wprawną ręką konfiguracja symboli i znaczeń zaczerpniętych z kultury i obyczajowości. Podana z polotem, sugerująca swobodę twórców w obracaniu się w świecie masowych produktów. Przede wszystkim zaaranżowana z lekkością i przemyślnie. Serwowane dowcipne scenki w „Kurczaku Małym” są jakoby koniecznością, wymuszoną zmianami na branżowym rynku a nie zamierzonym krokiem, nieopierzonych w dziedzinie, scenarzystów. Polskiemu tłumaczeniu też brakuje świeżego błysku i gier słownych, za to do bólu eksploatuje się żart o tic-tacach.
Jak wiele by „Kurczakowi Małemu” nie zarzucać i tak zgromadzi przed ekranem tłumy widzów. Będzie to w pełni zrozumiałe, takie projekty zawsze sprawiają wrażenie wiele obiecujących. W sam weekend otwarcia obraz Dindala przegonił nawet wyniki frekwencyjne filmu o Karolu Wojtyle. Nie przeszkodziły mu niekorzystne okoliczności, w końcu wszelkiej maści ptaszczydła są u nas ostatnio na cenzurowanym. W szczególności te kurduplowatego wzrostu.
koniec
25 listopada 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wielki triumf królika Bugsa
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.