Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Spike Lee
‹Plan doskonały›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPlan doskonały
Tytuł oryginalnyInside Man
Dystrybutor UIP
Data premiery24 marca 2006
ReżyseriaSpike Lee
ZdjęciaMatthew Libatique
Scenariusz
ObsadaDenzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Willem Dafoe, Kim Director, Chiwetel Ejiofor, Christopher Plummer, Cassandra Freeman, Ken Leung
MuzykaTerence Blanchard
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania129 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Rebus Copperfielda
[Spike Lee „Plan doskonały” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Co? Wyrafinowana, filmowa mieszanka dramatu i sensacji „Plan doskonały”. Kto? Reżyser Spike Lee. Gdzie? W Nowym Jorku, metropolii-mozaice, w której łączą się różne narodowości, kultury, języki i poglądy. Dlaczego? Także dla pieniędzy, ale przede wszystkim dlatego że Lee i jego ekipa potrafią: mają coś ciekawego do powiedzenia. Jak? W tym – jak to Szekspir mawiał – największy szkopuł…

Ewa Drab

Rebus Copperfielda
[Spike Lee „Plan doskonały” - recenzja]

Co? Wyrafinowana, filmowa mieszanka dramatu i sensacji „Plan doskonały”. Kto? Reżyser Spike Lee. Gdzie? W Nowym Jorku, metropolii-mozaice, w której łączą się różne narodowości, kultury, języki i poglądy. Dlaczego? Także dla pieniędzy, ale przede wszystkim dlatego że Lee i jego ekipa potrafią: mają coś ciekawego do powiedzenia. Jak? W tym – jak to Szekspir mawiał – największy szkopuł…

Spike Lee
‹Plan doskonały›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPlan doskonały
Tytuł oryginalnyInside Man
Dystrybutor UIP
Data premiery24 marca 2006
ReżyseriaSpike Lee
ZdjęciaMatthew Libatique
Scenariusz
ObsadaDenzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Willem Dafoe, Kim Director, Chiwetel Ejiofor, Christopher Plummer, Cassandra Freeman, Ken Leung
MuzykaTerence Blanchard
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania129 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Plan doskonały” angażuje, trzyma w napięciu, zaskakuje zwrotami fabularnymi. Oczywiście, nie pozostaje jedynie zgrabnym filmem sensacyjnym, ale ulega przekształceniu w fascynujący portret kulturowy, w którym pozory są mylące, a stereotypy zwalczane. Tło polityczno-społeczne zostaje świetnie podkreślone przez drobne szczegóły, krótkie sceny i interesujące dialogi. Te niepozorne komentarze na temat Nowego Jorku jako miasta kondensującego wszelkie skrajności wraz z bogatą, obyczajową różnorodnością, skutecznie urozmaicają i pogłębiają główny, kryminalny wątek napadu na bank. Największy zachwyt budzi mistrzowsko, niezwykle precyzyjnie skonstruowana intryga, która zapewnia liczne niespodzianki w fabule, utrzymując uwagę aż do niezbyt spektakularnego, ale co najważniejsze, inteligentnego i przewrotnego finału.
Trudno nie podzielać wielkiego zachwytu Clive’a Owena scenariuszem. Każdy detal fabuły ma niebagatelne znaczenie, co umożliwia snucie domysłów na temat rozwoju przedstawianych na ekranie wydarzeń, jak również próby odszyfrowania sprytnie ukrytych wskazówek, komentarzy bądź smaczków. Jednak pewność, że rozgryzło się motywy postaci i zapętloną akcję jest jedynie ułudą, bo typowe dla policyjnych filmów sensacyjnych motywy lub szablony są przez Lee wykorzystywane tylko dla zwodzenia odbiorcy. Stanowią fundamenty pod nietuzinkową, oryginalną całość, pełną dialogowych zawijasów i fabularnych niespodzianek. Ogromne znaczenie w tej konstrukcji obrazów ma nieprzewidywalność oraz umiejętność utrzymania uwagi pozostającego w stałym napięciu widza. Twórcy „Planu doskonałego” wyraźnie trzymają się tych zasad, stawiają na intelektualną grę między bohaterami i jednocześnie nieustannie podrzucają fałszywe tropy rozwiązania zagadki nietypowego przestępstwa. Kontrastują dwa skrajne zjawiska: napad na bank to klasyczny motyw z filmów sensacyjnych, sprany i nudny, podczas gdy postać błyskotliwego bandyty jest interesująca. Tym zderzeniem zostaje uwypuklone trudne, ale udanie zrealizowane przez autorów filmu zadanie odświeżenia ogranych kart.
Podobne kontrasty pojawiają się w „Planie doskonałym” prawie cały czas. Dzięki nim wzrasta podziw dla Spike’a Lee, który potrafi wyizolować ze znanych schematów nową, emocjonującą historię, łącząc komercyjny, rozrywkowy pomysł z refleksjami społecznymi charakterystycznymi dla jego twórczości. Szczęśliwie dla filmu unika nachalnej demagogii, eksponując takie tematy jak rasizm lub ludzką różnorodność poprzez drugoplanowe postacie, dwuznaczne epizody i specyficzne wypowiedzi, w których nie bezpośrednio zawarto refleksje tradycyjne dla twórcy „25 godziny”. W „Planie doskonałym” pojawiają się aluzje do postawy Amerykanów wobec mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej, odniesienia do tolerancji, korupcji, szantażu, terroryzmu, Al-Kaidy, a nawet wydarzeń z Monachium roku 1972, które stały się podstawą fabularną ostatniego filmu Spielberga. Ponadto, sportretowano po raz kolejny w kinie Nowy Jork, ale przede wszystkim jako miasto będące miejscem spotkania milionów ludzi reprezentujących odmienne poglądy czy wyznania, afirmujących różne style życia – nie tylko jako metropolię. Co ciekawe, wszystko to przedstawiono za pomocą mieszanki napięcia, powagi, ale również humoru. Nie widać w tym żadnych rozbieżności: sformowana całość intryguje, a jej poszczególne składniki funkcjonują bez zarzutu.
Amerykańska policja w akcji – pasjans stawiany przez jasnowidza ma ujawnić nazwisko przestępcy.
Amerykańska policja w akcji – pasjans stawiany przez jasnowidza ma ujawnić nazwisko przestępcy.
Kluczem do wysokiej jakości filmu są świetnie spreparowani bohaterowie – inteligentni i niestereotypowi. Obecność trzeciej, wyjątkowej postaci zmienia przebieg pojedynku między bandytą Daltonem a negocjatorem nowojorskiej policji Keithem. Madeleine White do końca pozostaje osobliwym pionkiem gry. W tej roli Jodie Foster wykorzystuje wszystkie swoje atuty z palety aktorskiego emploi kobiety pewnej siebie i zdecydowanej. Znakomicie uzupełnia się z Denzelem Washingtonem i Clive’em Owenem. Panowie nie wpadają w przesadę lub samouwielbienie. Widać, że dokładnie przeanalizowali kreowanych przez siebie bohaterów, dlatego grają z koniecznym umiarem, wciąż zachwycając aktorską samodyscypliną oraz udanymi próbami współtworzenia klimatu napięcia.
Jednak aby nakręcić film o mistrzowskiej precyzji, nie wystarczy postarać się tylko o wyborową obsadę. Trzeba mieć jeszcze plan działania. Plan Spike’a Lee odnowienia sprawdzonej formuły kina sensacyjnego i połączenia jej z aktualnym komentarzem społecznym okazał się doskonały. Ale – co najważniejsze – jego realizacja dorównała pomysłowi, a to nie zdarza się ostatnio często w świecie X muzy.
koniec
3 kwietnia 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na ekranach: Październik 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Nowości: Wrzesień 2003
— Joanna Bartmańska, Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Godzina nadziei
— Piotr Dobry

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.