Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

David Mackenzie
‹Młody Adam›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Adam
Tytuł oryginalnyYoung Adam
Dystrybutor Monolith
Data premiery9 stycznia 2004
ReżyseriaDavid Mackenzie
ZdjęciaGiles Nuttgens
Scenariusz
ObsadaEwan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan, Emily Mortimer
MuzykaDavid Byrne
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Przegrany Adam
[David Mackenzie „Młody Adam” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pozornie thrillerowata fabuła, w rzeczywistości okazuje się być czymś zupełnie innym. Oparta na prozie Alexandra Trocchiego, kultowego dziś w Szkocji pisarza doby beatników, oscyluje gdzieś pomiędzy erotycznym dramatem a obyczajowym moralitetem. Suspensu więc nie uświadczymy. Akcja toczy się mozolnie, z kadrów emanuje brud i brzydota, wszelkie akty płciowe naznaczone są brutalnym naturalizmem.

Piotr Dobry

Przegrany Adam
[David Mackenzie „Młody Adam” - recenzja]

Pozornie thrillerowata fabuła, w rzeczywistości okazuje się być czymś zupełnie innym. Oparta na prozie Alexandra Trocchiego, kultowego dziś w Szkocji pisarza doby beatników, oscyluje gdzieś pomiędzy erotycznym dramatem a obyczajowym moralitetem. Suspensu więc nie uświadczymy. Akcja toczy się mozolnie, z kadrów emanuje brud i brzydota, wszelkie akty płciowe naznaczone są brutalnym naturalizmem.

David Mackenzie
‹Młody Adam›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Adam
Tytuł oryginalnyYoung Adam
Dystrybutor Monolith
Data premiery9 stycznia 2004
ReżyseriaDavid Mackenzie
ZdjęciaGiles Nuttgens
Scenariusz
ObsadaEwan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan, Emily Mortimer
MuzykaDavid Byrne
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Port w Glasgow, lata 50. Dwóch mężczyzn wyławia z wody ciało martwej kobiety. O topielicy nie wiemy nic. Mężczyźni to Les (Mullan) i Joe (McGregor), węglarze-flisacy. Pierwszy jest szyprem barki, drugi - tytułowy młody Adam - pomocnikiem. Niedługo po znalezieniu zwłok Joe/Adam wikła się w romans z Ellą (Swinton), żoną pracodawcy. W międzyczasie policja wszczyna śledztwo i chwyta domniemanego zabójcę kobiety z rzeki. Procesem żyje pół miasta, oskarżonego niechybnie czeka stryczek, gdyż nikt nie wątpi w jego winę. Nikt prócz Joe′ego, który jako jedyny zna prawdę. Z retrospekcji stopniowo dowiadujemy się, że znał topielicę już na długo przed wyłowieniem jej ciała z kanału...
Pozornie thrillerowata fabuła, w rzeczywistości okazuje się być czymś zupełnie innym. Oparta na prozie Alexandra Trocchiego, kultowego dziś w Szkocji pisarza doby beatników, oscyluje gdzieś pomiędzy erotycznym dramatem a obyczajowym moralitetem. Suspensu więc nie uświadczymy. Akcja toczy się mozolnie, z kadrów emanuje brud i brzydota, wszelkie akty płciowe naznaczone są brutalnym naturalizmem.
Z jednej strony mamy opowieść o nieciekawej egzystencji typowej dla jednostki beat generation. Joe to niespełniony artysta, włóczęga imający się rozmaitych zajęć, życiowy nieudacznik. Nie ma większych planów, nie ma większych idei, po prostu jest. Los wszystkich wokół wydaje mu się obojętny, troszczy się wyłącznie o siebie. Choć też nie do końca - z reguły podporządkowuje się kolejnym wydarzeniom, nie próbując na nie w jakikolwiek sposób wpływać. To człowiek nieszczęśliwy, cyniczny i amoralny, niezdolny do głębszych uczuć. Nie kocha żadnej ze swych licznych partnerek, po prostu je rżnie. Traktuje przedmiotowo i porzuca w momencie, gdy przestają go interesować. Nie wzbudza sympatii, choć na swój osobliwy sposób pociąga. I ekranowe niewiasty, i widzów. Ogromna w tym zasługa Ewana McGregora. Aktor zmuszony był grać minimalistycznie, jego bohater przez cały film rzuca może z kilkanaście kwestii w tym tylko dwa dłuższe monologi, dialogi bazują przeważnie na półsłówkach. Dużej charyzmy trzeba, by samą mową ciała wykreować wiarygodną, fascynującą postać. I McGregor ma tu tej charyzmy tyle, co nigdy dotąd. A Tilda Swinton i Peter Mullan (ceniony na wyspach twórca, u nas znany głównie jako reżyser "Sióstr magdalenek") dzielnie mu sekundują.
Na jeszcze innej płaszczyźnie film można rozpatrywać przez pryzmat symboliczno-religijny, obecny w każdej książce Trocchiego. Bohaterowie zgodnie mieszkają w raju (na barce), dopóki Adam (Joe) nie da się skusić Ewie (Ella), narażając się tym samym na gniew Boga (Les). Będąc świadkiem zdrady Les opuszcza łódź, co z kolei może symbolizować wygnanie grzeszników z raju. Szczególnie, iż od momentu jego odejścia sprawy przybierają coraz gorszy obrót.
Interpretacja należy zatem do widza, tym bardziej, iż reżyser niczego na końcu nie wyjaśnia. Nie zmienia to jednak faktu, iż jakkolwiekby tego dzieła nie roztrząsać, wnioski pozostają w każdym przypadku te same - cokolwiek banalne - świat jest okrutny, bo sami żeśmy sobie na taki zasłużyli. I rola życia McGregora to jednak trochę za mało, by tak błahej konkluzji w pełni przyklasnąć.
koniec
1 stycznia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.