Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jon Avnet
‹Zawodowcy›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZawodowcy
Tytuł oryginalnyRighteous Kill
Dystrybutor Monolith
Data premiery5 grudnia 2008
ReżyseriaJon Avnet
ZdjęciaDenis Lenoir
Scenariusz
ObsadaRobert De Niro, Al Pacino, Carla Gugino, John Leguizamo, Donnie Wahlberg, 50 Cent, Brian Dennehy, Oleg Taktarov, Trilby Glover, Liza Colón-Zayas, Ajay Naidu, Shirly Brener, Katarzyna Wolejnio
MuzykaEd Shearmur
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dwóch stetryczałych kowbojów
[Jon Avnet „Zawodowcy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
…zdaje się dobrze bawić w kolejnym wspólnym filmie. Wiadomo, co często oznacza dla widza przesadny luz aktorów, a Al Pacino i Robert de Niro zdają się potwierdzać w „Zawodowcach” tę smutną regułę.

Jakub Gałka

Dwóch stetryczałych kowbojów
[Jon Avnet „Zawodowcy” - recenzja]

…zdaje się dobrze bawić w kolejnym wspólnym filmie. Wiadomo, co często oznacza dla widza przesadny luz aktorów, a Al Pacino i Robert de Niro zdają się potwierdzać w „Zawodowcach” tę smutną regułę.

Jon Avnet
‹Zawodowcy›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZawodowcy
Tytuł oryginalnyRighteous Kill
Dystrybutor Monolith
Data premiery5 grudnia 2008
ReżyseriaJon Avnet
ZdjęciaDenis Lenoir
Scenariusz
ObsadaRobert De Niro, Al Pacino, Carla Gugino, John Leguizamo, Donnie Wahlberg, 50 Cent, Brian Dennehy, Oleg Taktarov, Trilby Glover, Liza Colón-Zayas, Ajay Naidu, Shirly Brener, Katarzyna Wolejnio
MuzykaEd Shearmur
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania101 min
WWW
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ostatnio da się zauważyć wśród starszego pokolenia aktorów kina akcji pewne niepokojące symptomy – Stallone zamiast nakręcić drugi „Cop Land” próbuje się odmłodzić w „Rambo”, Gibson zdaje się tracić zainteresowanie historią i coraz częściej przebąkuje o piątym wcieleniu Martina Riggsa, a ociężały Ford, mając na koncie kilka niezłych ról detektywów, uniezależnionych przecież od wieku, marzy tylko o tym, by znów zwisać na swoim pejczu… Kryzys wieku podeszłego? Jeśli to choroba zawodowa, to nie mogła też ominąć blisko 70-letnich Pacino i de Niro. I rzeczywiście: ten pierwszy nie prowadzi tanga jak w „Zapachu kobiety”, a drugi nie wciela się w zwykłego faceta jak w „Prawie Bronksu” – obaj wolą wygłupiać się w marnym akcyjniaku.
Pacino i de Niro razem na ekranie – to miał być hit. A właściwie heat. Widzowie ostrzyli sobie zęby na kolejną „Gorączkę”, a dystrybutorzy też nie omieszkali skorzystać z okazji i odwołać się do znakomitego występu dwóch megagwiazd kina. Tyle tylko, że Jon Avnet to nie Michael Mann, a obaj aktorzy to już nie młodzieniaszki. Efekt? Totalny brak chemii między postaciami, dziurawy scenariusz i kiepściuchna reżyseria.
Turk (de Niro) i Rooster (Pacino) to dwaj kumple i policyjni partnerzy, którzy od wielu lat wsadzają bandziorów za kratki. Obaj mają niewyparzony język, obaj są niezbyt lubiani przez przełożonych i kolegów, ale między sobą świetnie się dogadują, często ratując sobie tyłki. Nie są jednak wszechmocni – zło nie zawsze zostaje ukarane, często bandyci zostają uniewinnieni w trakcie procesu. W pewnym momencie policjanci przekraczają granicę prawa, podkładając dowód i wsadzając za kratki człowieka, który tej zbrodni nie popełnił (choć wiadomo, że był winny innego, obrzydliwego mordu). W tym samym czasie w mieście nasila się fala zbrodni: samozwańczy mściciel morduje wszelkiego rodzaju szumowiny, a bohaterowie, którzy prowadzą jego sprawę, właściwie go popierają – sami przecież postawili się ponad prawem w imię starotestamentowo rozumianej sprawiedliwości. Nie mija więc wiele czasu, gdy to oni stają się podejrzani. Tylko kto pociąga za spust: chłodny Rooster, narwany Turk czy działają razem? A może wrabia ich ktoś trzeci?
Avnet opiera cały film na dwóch aktorach – zdaje się myśleć, że wystarczy sama ich obecność, by rzecz stała się arcydziełem. Zakładając nawet, że kiedyś byli do tego zdolni, że byli na tyle charyzmatyczni, by rzeczywiście zawładnąć w pełni widzem i „pociągnąć” film, te czasy dawno minęły. Obaj prezentują zgrany i znany zestaw min (na przykład de Niro miejscami kopiuje swoją rolę z „Jackie Brown” – i nie chodzi tu tylko o sceny seksu; Pacino jak wypracował pewne pozy w „Adwokacie diabła”, tak trzyma się ich uparcie – wcześniej między innymi w „Rekrucie” czy „Podwójnej grze”). Obaj wyglądają koszmarnie staro, wyniszczeni niczym dinozaury rocka po latach ostrego balangowania (jeszcze starzej, choć w bardziej naturalny sposób prezentuje się inny weteran – Brian Dennehy). I obaj robią sobie jaja. Bo ciężko to nazwać graniem na poważnie: staruszkowie udają – ubiorem i stylem bycia – młodzieniaszków, rzucają bluzgami na lewo i prawo, a od czasu do czasu puszczają do siebie porozumiewawcze uśmieszki. Do tego reżyser zapewnia im kilka zupełnie zbędnych i niepasujących do nich scen, w których mogliby się poczuć naprawdę macho – choćby otwierające film popisy na strzelnicy, gdzie dziadkowie wypadają lepiej niż Martin Riggs doprawiający manekinowi uśmiech. Ani to wiarygodne, ani ciekawe oglądać dwóch zramolałych dziadków, którzy udają Tango i Casha. Właściwie to nawet przykre – patrzeć na dwóch świetnych aktorów, którzy poniewczasie przypomnieli sobie, że przydałaby im się w dorobku klasyczny, sensacyjny film z gatunku buddy cop.
Może jeszcze dałoby się to oglądać, gdyby fabuła była bardziej wciągająca, ale ta nie klei się ani trochę – poczynając od zwodzenia widza, a na końcowym twiście (oczywiście mało zaskakującym) kończąc. Dodatkowo wszystkie te nieprawdopodobieństwa i zagrywki deus ex machina utopione są w sosie sztampowych scen, przeraźliwie wtórnych klisz niczym z jakiegoś stereotypowo wzorcowego – a tym samym przerysowanego i nierealnego – filmu o policjantach. Nie warto, lepiej udawać, że ta wpadka nigdy nie miała miejsca.
koniec
30 października 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.