Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Neil Jordan
‹Ondine›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOndine
Dystrybutor Monolith
Data premiery23 kwietnia 2010
ReżyseriaNeil Jordan
ZdjęciaChristopher Doyle
Scenariusz
ObsadaColin Farrell, Alicja Bachleda-Curuś, Tony Curran, Stephen Rea, Emil Hostina
MuzykaKjartan Sveinsson
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiIrlandia, USA
Czas trwania111 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zakopać foczą skórę
[Neil Jordan „Ondine” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rybak wyławia z wody piękną kobietę. Brzmi jak początek baśni? Co prawda rybak ma motorowy kuter zamiast spróchniałej łódki, a cała akcja ma miejsce we współczesności, ale baśniowe motywy są w „Ondine” rozegrane całkiem zgrabnie.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zakopać foczą skórę
[Neil Jordan „Ondine” - recenzja]

Rybak wyławia z wody piękną kobietę. Brzmi jak początek baśni? Co prawda rybak ma motorowy kuter zamiast spróchniałej łódki, a cała akcja ma miejsce we współczesności, ale baśniowe motywy są w „Ondine” rozegrane całkiem zgrabnie.

Neil Jordan
‹Ondine›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOndine
Dystrybutor Monolith
Data premiery23 kwietnia 2010
ReżyseriaNeil Jordan
ZdjęciaChristopher Doyle
Scenariusz
ObsadaColin Farrell, Alicja Bachleda-Curuś, Tony Curran, Stephen Rea, Emil Hostina
MuzykaKjartan Sveinsson
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiIrlandia, USA
Czas trwania111 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film Neila Jordana utrzymany jest w zimnych kolorach. Dominują błękity, szarości i zgaszone zielenie, konsekwentnie obecne nawet w ubraniach postaci. Wszechobecne uczucie chłodu sprawia, że widza oblatują dreszcze na myśl o tym, w jak lodowatej wodzie musieli się zanurzać aktorzy – a zanurzają się często.
Rybak i eks-alkoholik Syracuse, którego imię wszyscy w miasteczku przekręcają na „Circus” (Cyrk) samotnie przemierza fale swoim kutrem. Sieć nawija się na bęben, wynurza z wody… i okazuje się, że w środku jest młoda kobieta. Mocno przytopiona, ale żywa; po przywróceniu do przytomności mówi po angielsku z dziwnym akcentem, wygląda na przestraszoną, chowa się przed ludźmi, lecz nie chce wyjaśnić, dlaczego. Bohater zabiera ją do opuszczonego nadbrzeżnego domku, który niegdyś zajmowała jego matka, i zastanawia się, czy cała historia nie jest przypadkiem dziwacznym snem. Jednak na drugi dzień dziewczyna nadal jest w chacie – Syracuse mimo oporów (żeńska istota na łodzi przynosi pecha) zabiera ją na połów i okazuje się, że w zastawionych pułapkach tkwi więcej homarów, niż zdarzyło mu się złowić od dłuższego czasu. Czy to skutek dziwnego śpiewu dziewczyny?
Annie, mała córeczka Syracuse’a, jeżdżąca na wózku z powodu choroby nerek, wierzy, że tajemnicza Ondine – jak każe na siebie mówić kobieta – jest selkie: legendarną kobietą-foką, która może zostać na lądzie siedem lat, jeśli zakopie swoją foczą skórę. Istotnie, Ondine wyławia coś z wody i przy udziale Annie zakopuje w starej cieplarni, czemu jednak jest przy tym tak przerażona? Widz, który już-już niemal dał się zwieść magicznym tropom, zaczyna węszyć całkowicie realne problemy.
I problemy nadchodzą, bo woda, choć oczyszcza, nie jest w stanie zmyć grzechów przeszłości. Wątek sensacyjny wydaje się jednak schodzić na dalszy plan w zestawieniu z uczuciem, które zaczyna łączyć rybaka i dziewczynę. Syracuse to mu ulega, to znów broni się desperacko, a skryte zachowanie Ondine nie ułatwia sytuacji.
Aktorzy w tym filmie raczej są niż grają. Mroczna uroda Colina Farrella jest niewątpliwym atutem, Alicja Bachleda-Curuś z natury rzeczy dobrze odgrywa nieco zagubioną cudzoziemkę, zaś Alison Barry jest uroczą, inteligentną dziewczynką. Film jest bardzo spokojnym obrazem, nawet mimo dramatycznych wydarzeń, do których dochodzi, gdy o Ondine upomina się jej przeszłość. Może dzięki temu powiewowi baśniowości, który kreuje reżyser, widzowie wierzą, że bohaterom wszystko się ułoży, a wodnej istocie w ostatecznej rozgrywce pomoże woda.
koniec
1 maja 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy miłość szczęścia nie daje…
Sebastian Chosiński

1 V 2024

W trzecim odcinku tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bensiona Kimiagarowa doszło do fabularnego przesilenia. Wszystko, co mogło posypać się na budowie kanału – to się posypało. W czwartej odsłonie opowieści bohaterowie starają się więc przede wszystkim poskładać w jedno to, co jeszcze nadaje się do naprawienia – reputację, związek, plan do wykonania.

więcej »

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Polecamy

Android starszej daty

Z filmu wyjęte:

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.