Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Takeshi Obata, Tsugumi Ohba
‹Bakuman #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBakuman #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2016
RysunkiTakeshi Obata
PrzekładKarolina Dwornik
Wydawca Waneko
CyklBakuman
Cena19,99
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Złota przyszłość
[Takeshi Obata, Tsugumi Ohba „Bakuman #4” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Moritaka Mashiro i Akito Takagi rozpoczynają kolejny etap w swojej drodze na mangowy Olimp. Tym razem zaciekle walczą o serializację swojego nowego dzieła – komiksu detektywistycznego. Czy czeka ich złota przyszłość w przemyśle mangowym?

Paweł Ciołkiewicz

Złota przyszłość
[Takeshi Obata, Tsugumi Ohba „Bakuman #4” - recenzja]

Moritaka Mashiro i Akito Takagi rozpoczynają kolejny etap w swojej drodze na mangowy Olimp. Tym razem zaciekle walczą o serializację swojego nowego dzieła – komiksu detektywistycznego. Czy czeka ich złota przyszłość w przemyśle mangowym?

Takeshi Obata, Tsugumi Ohba
‹Bakuman #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBakuman #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2016
RysunkiTakeshi Obata
PrzekładKarolina Dwornik
Wydawca Waneko
CyklBakuman
Cena19,99
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Jak pamiętamy dwaj młodzi i obsesyjnie ambitni mangacy mają już na swoim koncie „porażkę”, jaką było dla nich zajęcie trzeciego miejsca w ankietowym konkursie magazynu „Akamaru Jump”. To właśnie wyniki tej rywalizacji sprawiły, że Mashiro i Takagi stracili szanse na serializację swojej mangi „Światem rządzi wiedza i pieniądz” i podjęli decyzję o rezygnacji z tworzenia niszowych opowieści na rzecz mainstreamowych „bitewniaków”. Pan Akira Hattori – redaktor prowadzący dwóch pasjonatów – choć nie był entuzjastycznie nastawiony do tego pomysłu, postanowił dać im szansę. Niestety Takagiemu przytrafiła się blokada twórcza i obaj autorzy musieli poczynić pewne ustalenia dotyczące przyszłej współpracy. Młody scenarzysta zobowiązał się, że będzie pracował nad historią przez całe wakacje a Mashiro przyjął propozycję pracy w charakterze asystenta Eijiego Niizumy – nieco szalonego chłopaka, który zwyciężył w konkursie magazynu „Akamaru Jump” i teraz pracuje nad własną serią.
Czwarty tom rozpoczyna się od dramatycznej decyzji. Z uwagi na to, że – wbrew obietnicom – Takagi nie przygotował scenorysów do mangi, Mashiro zrywa z nim współpracę. Od tego momentu obaj mangacy zaczynają pracować na własny rachunek. Ambitny rysownik, który za wszelką cenę chce odnieść sukces – w końcu od tego zależy jego wspólna przyszłość z dziewczyną, w której się zakochał – postanawia napisać scenariusz samodzielnie. Stwierdza jednak, że zamiast mainstreamowego bitewniaka stworzy opowieść detektywistyczną. Natomiast Takagi, który mimo wszystko nie ma zamiaru zrezygnować z komiksowej kariery, również intensywnie pracuje nad własną historią. Co ciekawe, on też wpada na pomysł stworzenia historii z detektywem w roli głównej. Najwyraźniej obaj mangacy mają ze sobą więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać.
W tej sytuacji powrót do współpracy wydaje się nieuchronny. Mashito i Takgi z jeszcze większym entuzjazmem biorą się do pracy i postanawiają wystartować w konkursie Gold Future Cup organizowanym przez magazyn „Shounen Jump”. Na zwycięzcę czeka możliwość tworzenia własnej serii. Kolorytu tej rywalizacji dodaje fakt, że starują w niej również wakacyjni współpracownicy Mashiro – żywiołowy Fukuda i nieśmiały pan Nakai (który tworzy mangę do scenariusza niejakiej Kou Aoki). Walka o głosy czytelników magazynu i gwarancję serializacji zapowiada się zatem bardzo ciekawie. Tym bardziej, że ku zaskoczeniu wszystkich startuje w niej także gwiazda muzyki, która rzekomo odkryła w sobie mangowe fascynacje. Czy młodym twórcom uda się pokonać sławnego piosenkarza, który mobilizuje do głosowania swoich fanów?
O ile poprzedni tom koncentrował się na opisie specyfiki pracy asystentów rysownika, o tyle czwarta odsłona serii ukazuje kulisy funkcjonowania magazynu mangowego. Tym razem uzyskujemy wgląd w proces kreowania nowych talentów za pomocą serializacji. Przy okazji obserwowania poczynań bohaterów, śledzimy kolejne etapy konkursu oraz emocjonujący proces redakcyjnej selekcji. Dyskusje redaktorów pokazują jak skomplikowana i wyczerpująca jest praca nad stworzeniem atrakcyjnego magazynu. Autorzy nie zaniedbują także wątku dotyczącego relacji pomiędzy Mashiro i Azuki. Dziewczyna również realizuje swoje marzenia o karierze aktorki głosowej, ale napotyka poważne kłopoty. Zresztą dramatyczne zakończenie tego tomu sygnalizuje niemałe emocje z tym związane. Warstwa graficzna w zasadzie pozostaje bez zmian. Zdecydowana a zarazem delikatna kreska Takeshi Obaty sprawia, że rysunki są precyzyjne i dynamiczne. Stałym elementem mangi są scenorysy Tsugumi Ohby, szkice Takeshi Obaty oraz ostateczne wersje wybranych plansz umieszczane na końcu każdego rozdziału.
„Bakuman” nadal udowadnia, że tworzenie komiksów jest nie tylko fascynującym zajęciem, ale także wdzięcznym materiałem na dobrą opowieść. Autorzy umiejętnie prowadzą narrację, poświęcając każdy tom innym aspektom funkcjonowania przemysłu mangowego. Dzięki temu podczas lektury nie sposób się nudzić. Czwarty tom serii czyta się jak dobrą historię sensacyjno-przygodową. Wyścig o zwycięstwo w konkursie przedstawiony został bowiem w bardzo interesujący, wypełniony dramatycznymi zwrotami akcji oraz intrygami sposób. Takagi z Mashiro, pan Nakai z Aoki i nieco osamotniony w pracy twórczej Fukuda ostro ze sobą rywalizują, ale też, gdy wymaga tego sytuacja, potrafią wzajemnie sobie pomagać, by stawić czoła wspólnemu przeciwnikowi. Nadal też daje tu o sobie znać niemal chorobliwa ambicja młodych twórców. Szczególny przypadek na pewno stanowi tu Mashiro, który jest już niemal całkowicie wyczerpany pracą i nauką (pamiętajmy, że bohaterowie serii są licealistami). Mimo wszystko nie ustaje on w realizacji swoich marzeń. Powstaje jednak pytanie, czy te działania rzeczywiście przybliżają go do upragnionego celu, jakim jest wspólne życie z Azuki. Jedno jest pewne – dalsze losy grupki pasjonatów mangi zapowiadają się wyjątkowo ciekawie.
koniec
6 stycznia 2017

Komentarze

07 I 2017   12:26:10

Nie wiem czy to błąd recenzenta czy w samej mandze ale Souichi Aida był edytorem z Jumpa. Scenarzystka z którą pracował Nakai nazywała się Aoki Ko

08 I 2017   13:27:00

Dziękuję za sygnał. To oczywiście był błąd recenzenta, ale już został poprawiony :-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Rywalizacja i szacunek
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Życie to nie manga
— Paweł Ciołkiewicz

Między młotem a kowadłem
— Paweł Ciołkiewicz

Manga jest najważniejsza
— Paweł Ciołkiewicz

Dać z siebie wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Rywalizacja i szacunek
— Paweł Ciołkiewicz

Niepewność i nadzieja
— Paweł Ciołkiewicz

Marzenia i rzeczywistość
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.