Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Bruno Gazzotti, Fabien Vehlmann
‹Sami #2: Nożownik z Fortville›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSami #2: Nożownik z Fortville
Scenariusz
Data wydania22 marca 2022
RysunkiBruno Gazzotti
PrzekładAgata Cieślak
Wydawca Egmont
CyklSami
ISBN9788328150829
Format48s. 215x290 mm
Cena29,99
Gatunekfantasy, humor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szybka lekcja dorastania
[Bruno Gazzotti, Fabien Vehlmann „Sami #2: Nożownik z Fortville” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nasza piątka bohaterów jakoś przetrwała pierwszy większy test samotnego życia w postapokaliptycznym świecie bez dorosłych. W drugim albumie, „Nożowniku z Fortvill”e, czeka na nich kolejne wyzwanie, z którym wcale nie poradzą sobie, jak przystało na dojrzałych protagonistów opowieści o zagładzie. Głównie dlatego, że to wciąż dzieciaki.

Agata Włodarczyk

Szybka lekcja dorastania
[Bruno Gazzotti, Fabien Vehlmann „Sami #2: Nożownik z Fortville” - recenzja]

Nasza piątka bohaterów jakoś przetrwała pierwszy większy test samotnego życia w postapokaliptycznym świecie bez dorosłych. W drugim albumie, „Nożowniku z Fortvill”e, czeka na nich kolejne wyzwanie, z którym wcale nie poradzą sobie, jak przystało na dojrzałych protagonistów opowieści o zagładzie. Głównie dlatego, że to wciąż dzieciaki.

Bruno Gazzotti, Fabien Vehlmann
‹Sami #2: Nożownik z Fortville›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSami #2: Nożownik z Fortville
Scenariusz
Data wydania22 marca 2022
RysunkiBruno Gazzotti
PrzekładAgata Cieślak
Wydawca Egmont
CyklSami
ISBN9788328150829
Format48s. 215x290 mm
Cena29,99
Gatunekfantasy, humor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dodji i Leïla szukają materiałów oraz wszystkiego, co przyda im się w przygotowaniach do wyruszenia w drogę na poszukiwanie innych pozostałych na ziemi osób. W tym czasie pozostała trójka zamieszkuje pięciogwiazdkowy hotel i z całych sił stara się nic nie robić – Yvan obdzwania książkę telefoniczną, Camille zaprzyjaźniła się z kucykiem, a Terry plądruje sklepy z zabawkami. Wydaje się, że Dodji i Leïla przejęli rolę rodziców w tej grupie – przynajmniej do czasu. Gdy bowiem na stole pojawiają się znaleziony w domu Yvana rewolwer oraz alkohol z minibarków, dzieciaki urządzają sobie zabawę, która ściągnie na nich uwagę niekoniecznie przyjaznego im jegomościa. Czy nasza grupa da sobie radę z nowym zagrożeniem? Owszem – jeśli się ogarną i, niestety, nieco dorosną.
Siłą tworzonej przez Fabiena Vehlmanna serii „Sami” dzisiaj nie jest oryginalna fabuła – z naszego punktu widzenia tę opowieść już całkiem nieźle znamy; jednak scenarzysta przekonuje nas przede wszystkim sposobem prowadzenia bohaterów. Jego piątka protagonistów to dzieciaki, które zachowują się, jak przystało na swój wiek – oraz pochodzenie. Zaradna Leïla, tak jak kłóciła się z ojcem, aby jej nie tłamsił, tak i w nowej sytuacji nie chce pozwolić, aby jakikolwiek facet, nawet nieletni, wydawał jej polecenia. Yvan to rozpuszczony, w gruncie rzeczy samotny, ale niesamodzielny chłopak. Terry to najprawdziwsze dziecko, nie do końca panujące jeszcze nad swoimi emocjami oraz pragnieniami. Z nich wszystkich Dodji, choć mocno doświadczony już przez życie, jest najbardziej samodzielny oraz rozważny. Tę czwórkę bohaterów Vehlmann prowadzi bardzo konsekwentnie, wykorzystując tak ich zalety, jak również wady. Bohaterką, której właściwie wciąż nie znamy i niekoniecznie rozumiemy jej zachowania, jest Camille, czy przez przeoczenie, czy przez rozmyślne działanie scenarzysty – wciąż nie wiemy.
W „Nożowniku z Fortville” scenarzysta wykorzystał dwa ciekawe zabiegi: stworzył historię, osnuwając ją wokół dobrze znanych thrillerów i slasherów, a także po tym, gdy Dodji odłączył się od reszty grupy, zastosował naprzemienną narrację – pokazując z jednej strony dramatyczną ucieczkę samotnego chłopaka przed potencjalnym mordercą oraz resztą grupy oglądającą w kinie thriller, niepodejrzewającą, że ich kolega znajduje się w niebezpieczeństwie. A wszystko to świetnie podkręcił graficznie Bruno Gazzotti, odwołując się do utrwalonych w kulturze scen ze znanych filmów z dreszczykiem. W całości drugi tom jest o wiele bardziej niepokojący od swojego poprzednika – a jego zakończenie, choć w zasadzie dobre, zaskakuje narracyjnym fikołkiem, którego raczej jako czytelnicy się nie spodziewaliśmy.
Drugi album „Samych” znacząco podnosi poprzeczkę, jeśli chodzi o wywoływanie w nas niepokoju. Na naszych bohaterów czeka nowe zagrożenie, z którego niekoniecznie się wywiną, jeśli nie zaczną ponownie współpracować. Jest ciekawie, nie tylko na poziomie fabuły, ale również prowadzenia samej historii oraz przez odwołania do utrwalonych w kulturze i zaczerpniętych z thrillerów scen, podanych jednak wciąż w dostosowanej do wieku formie.
Plusy:
  • każde z bohaterów zachowuje się inaczej, zależnie od wieku oraz pochodzenia
  • nie dorośli magicznie, stając się małymi dorosłymi – popełniają błędy, nie znają granic, na własnej skórze przekonują się, że dorośli jednak czasem mieli rację
Minusy:
  • Camille pozostaje postacią nierozwiniętą, pretekstową
koniec
18 września 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Coraz bardziej wybuchowo
Dagmara Trembicka-Brzozowska

29 II 2024

Takie serie dla młodzieży jak „Amulet” powinny pojawiać się częściej w polskim komiksowie: tematyka świetnie dobrana do grupy wiekowej, mieszczącej się pomiędzy publikacjami dziecięcymi a dla dorosłych, do tego nie udaje, że ma na celu dydaktyzm oraz nie infantylizuje treści.

więcej »

Diabeł tkwi na każdej stronie
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 II 2024

W ogromnym, ciągle rozbudowywanym portfolio komiksów dziecięcych od Egmontu zwykle znajdziemy pięknie rysowane, zabawne, często mądre tytuły. „Diabełki” do nich nie należą.

więcej »

To jedzenie robi jedzenie!
Dagmara Trembicka-Brzozowska

27 II 2024

„Delisie” to trochę fenomen - personifikacje jedzenia narodzone na DeviantArcie autorki rysunków, Magdaleny Kani znanej jako Meago, zdobyły sporą popularność wśród internautów i trafiły w końcu na papier.

więcej »

Polecamy

Superheroizm psychodeliczny

Niekoniecznie jasno pisane:

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Innego końca świata nie będzie?
— Agata Włodarczyk

Krótko o komiksach: Listopad 2003, cz. 3
— Sebastian Chosiński, Wojciech Gołąbowski

Pastor na Bronksie
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Nowe drogi sióstr
— Agata Włodarczyk

Niezły wstęp do wiedzy o seksualności człowieka
— Agata Włodarczyk

Czy to koniec Spider-mana?
— Agata Włodarczyk

Brzydkie kaczątko piłki nożnej?
— Agata Włodarczyk

Harmonia natury, harmonia siły
— Agata Włodarczyk

Wynalazki z przyszłości
— Agata Włodarczyk

Trochę inna kraina czarów
— Agata Włodarczyk

Niezwykłe przygody zwykłej dziewczynki
— Agata Włodarczyk

Prawo do decydowania o sobie
— Agata Włodarczyk

Wyjawione sekrety
— Agata Włodarczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.