Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

False Month
‹Forty Winks›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułForty Winks
Wykonawca / KompozytorFalse Month
Data wydania2014
NośnikCD
Czas trwania36:30
Gatunekfolk, jazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) They've Got a Party on the Moon3:53
2) Kite4:31
3) Clock Song4:18
4) She Wanted to Have the Moon2:38
5) The Devil Never Dreams5:25
6) Searching for a Ghost4:37
7) Lunatic6:12
8) All the King's Horses4:56
Wyszukaj / Kup

Mgła nad Trójmiastem
[False Month „Forty Winks” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli zmęczyliście się codzienną gonitwą i macie ochotę rzucić wszystko w kąt i choć przez chwilę oderwać się od szumu współczesnego świata, koniecznie sięgnijcie po debiut False Month. Może nie jest to album idealny, ale doskonale potrafi ukoić zszarpane nerwy.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mgła nad Trójmiastem
[False Month „Forty Winks” - recenzja]

Jeśli zmęczyliście się codzienną gonitwą i macie ochotę rzucić wszystko w kąt i choć przez chwilę oderwać się od szumu współczesnego świata, koniecznie sięgnijcie po debiut False Month. Może nie jest to album idealny, ale doskonale potrafi ukoić zszarpane nerwy.

False Month
‹Forty Winks›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułForty Winks
Wykonawca / KompozytorFalse Month
Data wydania2014
NośnikCD
Czas trwania36:30
Gatunekfolk, jazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) They've Got a Party on the Moon3:53
2) Kite4:31
3) Clock Song4:18
4) She Wanted to Have the Moon2:38
5) The Devil Never Dreams5:25
6) Searching for a Ghost4:37
7) Lunatic6:12
8) All the King's Horses4:56
Wyszukaj / Kup
False Month jest projektem dowodzonym przez wokalistę, gitarzystę i autora zarówno utworów, jak i tekstów – Krzysztofa Wojsława. W studiu jednak wspiera go kilku gości związanych ze sceną trójmiejską, dzięki czemu krążek „Forty Winks” staje się czymś więcej niż tylko wypowiedzią chłopaka z gitarą. W muzykę wkradają się elementy jazzowe, rockowej alternatywy, a nawet nieco psychodelii. Mimo to całość jest bardzo spójna, utrzymana w onirycznej atmosferze.
Już otwierający całość „They’ve Got a Party on the Moon” z góry zapowiada, z czym będziemy mieli do czynienia. Choć początek to jedynie głos i gitara, Wojsław nie staje się z miejsca Bobem Dylanem. Znacznie bliżej mu do Nicka Drake’a i Tima Buckleya, do inspiracji którymi artysta otwarcie się przyznaje. Nie można jednak mówić o jednostajności, ponieważ utwór ciekawie się rozwija, kiedy dochodzą kolejne instrumenty z kulminacją w postaci nostalgicznej partii skrzypiec Kamili Bigus.
Należy tu zaznaczyć, że utwory, w których możemy usłyszeć jej grę, należą do najlepszych w zestawie. W „Lunatic” nie wybija się co prawda na pierwszy plan, ale umiejętnie buduje atmosferę. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w rewelacyjnej, najbardziej poruszającej kompozycji w zestawie – „Clock Song”, w której Bigus dodaje dramatyzmu monotonnej recytacji Wojsława i jego oszczędnej, zapętlonej grze na gitarze.
Innymi ważnymi muzykami, którzy pojawili się w studiu, są Piotr Chęcki, którego saksofon możemy usłyszeć w „Kite”, oraz trębacz Dawid Lipka („The Devil Never Dreams”). Utwory z ich udziałem należą do najbardziej jazzowych fragmentów płyty. Z tą różnicą, że „Kite” to dość przebojowy kawałek z wyraźnym momentem saksofonowego sola, natomiast „The Devil Never Dreams” wprowadza nas w klimat dusznej, osnutej papierosowym dymem (choć w dobie przepisów antynikotynowych to już chyba niemożliwe) speluny dla przygniecionych życiem melancholików.
Pozostałe utwory to już bardziej tradycyjne folk-rockowe granie, choć i tu znajdziemy jeden wyjątek, który na pewno przypadnie do gustu fanom Pink Floyd z okolicy „A Saucerful of Secrets”. To „Searching for a Ghost”, któremu towarzyszą odjechane dźwięki rodem z „Set the Controls for the Heart of the Sun”.
Na tle gości, którzy w żaden sposób nie starają się przyćmić szefa projektu, a jedynie dodają jego stosunkowo prostej muzyce niezbędnego kolorytu, najsłabiej niestety wypada sam Krzysztof Wojsław. Jego sztywna, minimalistyczna gra na gitarze może wprawdzie intrygować, ale niestety strona wokalna należy do najmniej ciekawych elementów układanki. Nie posiada on bowiem melodyjnego głosu, ani chociaż naznaczonego piętnem człowieka, który niejedno przeszedł. Wydobyty w produkcji na pierwszy plan w połączeniu z bardziej melorecytacją niż śpiewem jest po prostu mało interesujący. Zwłaszcza że teksty napisane przez Wojsława są po angielsku i jakkolwiek nie byłyby one onirycznie nastrojowe, to jednak obniżają wartość przekazu. Jeśli False Month ma być projektem nastawionym głownie na przekaz werbalny, to jednak bez bezpośredniego kontaktu z polskim słuchaczem za pośrednictwem ojczystego języka nie do końca to się uda.
Nie zapominajmy jednak, że „Forty Winks” jest dopiero debiutem i jeśli ma być prezentacją umiejętności False Month, to wypada ona nad wyraz dobrze. Choć jest to muzyka skierowana do wrażliwców, to jednak jej niejednoznaczność i wymieszanie muzycznych inspiracji sprawia, że sprawdza się nie tylko w czasie zimowej chandry.
koniec
24 lutego 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W starym domu nie straszy
Sebastian Chosiński

2 V 2024

Choć szwedzki pianista Adam Forkelid aktywny jest na scenie jazzowej od dwóch dekad, „Turning Point” to dopiero czwarte wydawnictwo, na którego okładce ukazuje się jego nazwisko. Mimo że płyt nagrał przecież znacznie więcej. Wszystkie utwory, jakie znalazły się na najnowszym krążku, są jego autorstwa, ale w ich nagraniu wspomogli go trzej inni doświadczeni artyści.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Od smutku do radości
Sebastian Chosiński

30 IV 2024

Wydany przed dwoma laty jazzowo-ambientowy album „Ghosted” Orena Ambarchiego, Johana Berthlinga i Andreasa Werliina był dla mnie nadzwyczaj miłym zaskoczeniem. Dlatego z wielkimi oczekiwaniami przystępowałem do odsłuchu jego kontynuacji. I tu również czekało mnie zaskoczenie, choć niekoniecznie takie, na jakiej liczyłem. Ale w końcu nie wszystko – na to, co dobre – musi powalać nas na kolana, prawda?

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Włoski Kurosawa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Palec z artretyzmem na cynglu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.