Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Daniel Karlsson Trio
‹Sorry Boss›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSorry Boss
Wykonawca / KompozytorDaniel Karlsson Trio
Data wydania6 października 2023
Wydawca Howling Jazz!!!
NośnikCD
Czas trwania38:29
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Fredrik Rundqvist, Daniel Karlsson, Christian Spering
Utwory
CD1
1) Bus Stop Story04:52
2) Sorry Boss06:06
3) Last Minute02:43
4) Heaven or Elsewhere06:18
5) Happy Hour04:37
6) Confidential Document02:22
7) Pigeons on the Wire04:57
8) Clock Out06:33
Wyszukaj / Kup

Poważny jazz inteligentnych żartownisiów
[Daniel Karlsson Trio „Sorry Boss” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy patrzy się na okładkę ich najnowszej płyty, jak też na promujące ją zdjęcia muzyków, można odnieść wrażenie, że szwedzkie Trio Daniela Karlssona to zespół, który do grania jazzu podchodzi na dużym luzie. W rzeczywistości jest inaczej. Żarty żartami, ale kiedy artyści wchodzą do studia, można mieć pewność, że wyjdzie spod ich rąk płyta, której fani jazzowej pianistyki będą słuchać z niekłamaną przyjemnością. Tym razem jest to album zatytułowany „Sorry Boss”.

Sebastian Chosiński

Poważny jazz inteligentnych żartownisiów
[Daniel Karlsson Trio „Sorry Boss” - recenzja]

Kiedy patrzy się na okładkę ich najnowszej płyty, jak też na promujące ją zdjęcia muzyków, można odnieść wrażenie, że szwedzkie Trio Daniela Karlssona to zespół, który do grania jazzu podchodzi na dużym luzie. W rzeczywistości jest inaczej. Żarty żartami, ale kiedy artyści wchodzą do studia, można mieć pewność, że wyjdzie spod ich rąk płyta, której fani jazzowej pianistyki będą słuchać z niekłamaną przyjemnością. Tym razem jest to album zatytułowany „Sorry Boss”.

Daniel Karlsson Trio
‹Sorry Boss›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSorry Boss
Wykonawca / KompozytorDaniel Karlsson Trio
Data wydania6 października 2023
Wydawca Howling Jazz!!!
NośnikCD
Czas trwania38:29
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Fredrik Rundqvist, Daniel Karlsson, Christian Spering
Utwory
CD1
1) Bus Stop Story04:52
2) Sorry Boss06:06
3) Last Minute02:43
4) Heaven or Elsewhere06:18
5) Happy Hour04:37
6) Confidential Document02:22
7) Pigeons on the Wire04:57
8) Clock Out06:33
Wyszukaj / Kup
Za mniej więcej dwa tygodnie, 17 października, szwedzkie trio pianisty Daniela Karlssona pojawi się w Polsce. Zespół wystąpi w Słupsku na dwudziestej dziewiątej edycji Komeda Jazz Festival. Koncert ten zbiegnie się w czasie z premierą najnowszej – siódmej już – długogrającej płyty formacji, której muzycy od lat pozostają wierni obranemu stylowi: klasycznej pianistyce jazzowej. Nie oznacza to jednak, że Skandynawowie tkwią w skansenie lat 60. czy 70. ubiegłego wieku. Ich jazz brzmi bowiem bardzo nowocześnie, a oni sami tym różnią się od wielu innych podobnych grup, że mają spore poczucie humoru i duży dystans do siebie, czego dowodzą chociażby wykonane w celach promocyjnych zdjęcia artystów.
Początki Daniel Karlsson Trio sięgają 2013 roku. To wtedy pianista i kompozytor, który użyczył swojego imienia i nazwiska nazwie zespołu, zaprosił do współpracy kontrabasistę Kristiana Linda i perkusistę Fredrika Rundqvista. W tym składzie grupa zarejestrowała dwa albumy: debiutancki „Das Taxibåt” (2013) oraz wydany rok później „Fusion for Fish” (zwróćcie uwagę na tytuły płyt, one również świadczą o „jajcarskim” usposobieniu Szwedów). W 2015 roku pożegnał się z kolegami Lind, a jego miejsce zajął, pozostający w składzie do dzisiaj, Christian Spering. Jego usłyszeć możemy na pięciu kolejnych, jak dotąd, longplayach: „At the Feel Free Falafel” (2016), „Ding Dong” (2017), „5” (2018), „Fuse Number Eleven” (2019) oraz tym najnowszym – zarejestrowanym w prywatnym studiu lidera mieszkającego na co dzień na należącej do Archipelagu Sztokholmskiego wyspie Runmarö – „Sorry Boss”, który parę miesięcy temu poprzedzony został jeszcze EP-ką „Climbing the Ladder” (2023).
Chociaż muzycy Tria charakteryzują się dowcipem, potrafią też zagrać bardzo poważny jazz. Dowodem na to jest otwierający płytę „Bus Stop Story”, w którym fortepian elektryczny lidera płynnie przechodzi od wątków bluesowych, poprzez fragmenty eksperymentalne, po motyw elegijny, zachwycający swym pięknem i smutkiem. Trzeba przyznać, że początek udał się skandynawskim artystom nadzwyczajnie! A dalej? Drugi w kolejności numer tytułowy łączy w sobie z kolei energię i rozmach z romantycznością. Karlsson jednak znajduje tu także miejsce na konkretniejsze dźwięki, z jednej strony dynamicznie brzmiące syntezatory, z drugiej – wirtuozerską improwizację na fortepianie akustycznym. Całość spina natomiast pełną poetyczności subtelną klamrą.
Kontemplacyjnego nastroju nie brakuje także króciutkiemu „Last Minute”, w którym fortepian raz brzmi zaskakująco dostojnie, to znów zwiewnie i ilustracyjnie. Inaczej rzecz ma się w znacznie dłuższym „Heaven or Elsewhere”. Karlsson ponownie sięga tu jednocześnie po dwa fortepiany (choć raczej nie należy wątpić w to, że obie ścieżki nagrał oddzielnie): jeden służy mu do wprowadzenia nieco mrocznie brzmiącego motywu rytmicznego, na drugim gra znacznie lżejszą gatunkowo solówkę, która z czasem przechodzi w kolejną energetyczną improwizację. W „Happy Hour” Christian Spering i Fredrik Rundqvist skupiają się przede wszystkim na „podgryzaniu” Daniela, który starając się nadążyć za ich zmieniającymi się nastrojami, raz popada w zamyślenie (vide partia syntezatora), to znów stara się pogonić kolegów, serwując im fortepianowy happening.
„Confidential Document” to zarazem najkrótszy, jak i najbardziej klimatyczny fragment opowieści snutej przez Trio Daniela Karlssona. Podczas koncertów może on stanowić bardzo przydatny dla Christiana i Fredrika przerywnik, pozwalający im na zaczerpnięcie oddechu i wzięcie paru łyków wody. Zwłaszcza że w następującym po nim „Pigeons on the Wire” mają sporo pracy. Choć sama kompozycja do szczególnie dynamicznych nie należy, to jednak Spering ma zaszczyt zagrać w niej solówkę na kontrabasie, podczas której towarzyszy mu jako kolega-rytmik lider zespołu. Pierwsze sekundy zamykającego album – opublikowany przez wytwórnię Howling Jazz!!! – „Clock Out” starszym słuchaczom w Polsce mogą wydać się znajome. Przypominają bowiem awangardową czołówkę telewizyjnego magazynu kulturalnego „Pegaz”. Dalej też zresztą jest awangardowo i zadziornie. Dopiero w finale Trio spuszcza z tonu i po raz ostatni prezentuje swoje romantyczne oblicze.
koniec
4 października 2023
Skład:
Daniel Karlsson – fortepian, fortepian elektryczny, syntezatory, muzyka
Christian Spering – kontrabas
Fredrik Rundqvist – perkusja, instrumenty perkusyjne

Komentarze

08 X 2023   10:13:55

Hi!

I want to tell you about a new Swedish jazz album!
This Friday, October 13th, 13 new songs will be released on my sixth album,

Get High on This!

Lira magazine chose the latest album as one of the best Swedish jazz records of 2020.

This album features 53 musicians from all over the world.

MUSIC (private Soundcloud link): https://on.soundcloud.com/UTTUF


- Anna Ahnlund, from Dina ögon in Stockholm, sings like no other on the song Ego is Not Amigo. Kinkini Deb sings into a microphone in Calcutta,

Mikhaela Faye in another, in South Africa. Itunu Joe plays drums in a studio in Lagos, Tomoko Sato plays harp in Los Angeles and Angela Schleihauf, member of the Ottawa Symphony Orchestra, plays the Oboe in Ottawa, says Elliot Elliot.

He is constantly on the lookout for new musicians.

I look for a musician who can make my envisioned sound a reality. I wanted a Stevie Wonder harmonica solo in the song, It only takes 4 minutes to reach Brazil and found Zac Williams in Denmark. I wanted the most outstanding berimbau musician and found Henrique Azul, aka Berimbaucomtudo, in Rio de Janeiro. It's cool to get to know each of all these musicians from all over the world. For that reason, it could be called world music. But I think it's jazz.

There are also several well-known Swedish musicians who appear on the album, such as Karin Hammar, Morgan Ågren, Filip Ekestubbe, Christian Spering, Manne Skafvenstedt, Jonas Lindeborg and others.

- I borrowed the bassoonist Fredrik Ekdahl from the Royal Stockholm Philharmonic Orchestra. And the trumpeter Peter Asplund, who is on four songs on the album, plays a solo on the album's first song, Light Light Light. Oh, man! You can hear that solo any number of times, says Elliot Elliot.


Discography:

Music, I love you! - 2020

Nature for President - 2019

Sympathy Breakthrough - 2017

Yeah Low! - 2015

Science & Magic - 2013


MUSIC (private Soundcloud link): https://on.soundcloud.com/UTTUF

PICTURES OF ELLIOT ELLIOT: http://www.elliotelliot.com/#!/music/press/

THE ALBUM COVER: https://we.tl/t-cUK9jDGX96

Extra info:

https://www.allaboutjazz.com/musicians/elliot-elliot


All the very best from Sweden!!

//Elliot




Elliot Elliot
Tre Liljor 4
SE-113 44 Stockholm
SWEDEN
+46 73 679 80 50
CHECK OUT MY WEBSITE!
http://www.elliotelliot.com

Please consider the environment before printing this email

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Ente wcielenie Magmy
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Chociaż poprzednia płyta Rhùn, czyli „Tozïh”, ukazała się już niemal rok temu, najnowsza, której muzycy nadali tytuł „Tozzos”, wcale nie zawiera nagrań powstałych bądź zarejestrowanych później. Oba materiały są owocami tej samej sesji. Trudno dziwić się więc, że i stylistycznie są sobie bliźniacze.

więcej »

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.